Jump to content
Sign in to follow this  
Atomic Frank

Söker mixare!

Recommended Posts

Hej, 

 

Söker mixare med smak för alternativ/rock musik.

Det skulle vara en låt till och börja med, och om allt fungerar bra finns möjlighet till fortsatt samarbete. 

 

Om ni är intresserade, skriv gärna vad ni tar i pris och länka gärna en referens låt som ni tidigare mixat.

 

Ha det,

Atomic Frank

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Regnet öser ner och det mesta känns allmänt grått och trist. Jag gräver djupt i skafferiet i hopp om att hitta något att lysa upp tillvaron med och finner till min glädje en hel del gamla bortglömda pluggar.

      Dagens inlägg får därför två syften. Dels vill jag lyfta fram vikten av att du inte behöver det senaste för att skapa bra musik. Men samtidigt också betona att det är lätt att glömma bort gamla favoriter och trotjänare. Det kanske till och med är så att gamla pluggar är vår tids nya vintage?
      Nåväl, här kommer mina nuvarande bortglömda favoriter. Vissa är gratis, medan andra kostar en liten eller större slant:
      Boz-n Digital Labs – Bark of Dog
      Gratispluggen som på ett väldigt effektivt sätt lyfter fram botten utan att gröta. Perfekt på bas och baskagge.
      BootEQ mkII
      Gratis och fortfarande en av de mest välljudande equalizerna till PC. Fungerar till både mix och master.
      Sknote – Cuttertone
      Supereffektiv plugg för att råda bot på väsande frekvenser och centrera botten. Mångsidig men samtidigt lättrattad.
      Noisebud – Smile 3
      En nytänkande equalizer som förhoppningsvis får dig att dra på smilbanden. En alternativ mastringsplugg.
      Plugin Alliance – Noveltech Character
      Klassiskern som är perfekt för att lyfta fram karaktären på olika instrument. Ett utmärkt val på trummor, bas och sång.
      Toneboosters – ReelBus 4
      Rullbandsemulator med eget sound som tveklöst utmanar de allra största. Processorsnål och välljudande.
      Tone Projects – Sonitex STX-1260
      Pluggen som gör allt och lite till för att skita ner dina inspelningar. Endast PC.
      Stillwell Audio – The Rocket
      Fortfarande min favoritkompressor på trummor, oslagbar parallellkomprimering.
      Kush – UBK-1
      Kompressor med skit under naglarna som får musiken att andas och röra på sig. Analog känsla "på riktigt".
      Voxengo – Span
      Egentligen det enda analysverktyget du behöver och dessutom helt gratis.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Äntligen är Fredagstipset tillbaka efter ett längre sommaruppehåll. Och vad bättre än att välkomna den annalkande hösten med ett par riktigt uttjatade studiouttryck och vad som egentligen menas med dessa?

      1. Det hänger inte på prylarna
      Handlar om att det är din erfarenhet och konstnärliga känsla som spelar roll och inte vilken utrustning du sitter på. Därmed inte sagt att du kan komma undan med vad som helst, bara för att du råkar vara begåvad. Fin, eller rättare sagt ”rätt” utrustning kan absolut underlätta.
      2. Mindre är mer
      Eller ”Less is more” som det vanligen heter i folkmun, syftar på att inte överarbeta produktionen eller mixen. Vi lever i en tid där nästan allt är möjligt och det är precis just av denna anledning som det är extra viktigt att tänka ”bort” istället för att ”lägga till”. Fundera alltid över vad som är musikens hjärta och plocka bort det överflödiga runt omkring. Detta är (en) konst, på riktigt.
      3. Mixa inte med ögonen
      Innebär kort och gott att du ska lyssna mer och titta mindre (på skärmen, eller mixerbordet om du nu har ett sådant). Fina gränssnitt och dansande mätare i all ära, men vem bryr sig om sådant när slutprodukten är klar? Det enda som spelar någon som helst roll är hur det faktiskt låter. Visst kommer det stunder då du inte kan lita på dina öron och då kan det visuella vara till hjälp. Men grundregeln är att lyssna först och titta sen, även om detta ofta är lättare sagt än gjort.
      4. Våga vara kreativ
      Eller ”bryt reglerna”, handlar om att jobba bort invanda mönster och att inte blint lita på allt som skrivs eller sägs (som exempelvis detta inlägg). Men uttrycket uppmanar också till att testa nya grepp och att kasta sig ut i det okända. Vad skulle exempelvis hända om du la på en distad telefonröst på leadsången i den vackra oskyldiga visan? Ja, du förtår poägen. Detta är också genvägen till att skapa något unikt.
      5. Lär dig att lyssna
      Går hand i hand med att inte mixa med ögonen. Men det är minst lika viktigt att öva upp örat till att förstå vad det är du faktiskt hör. Vad är viktigt och vad är mindre viktigt att fokusera på? Bara för att du har lärt dig hur en baskagge ”ska låta” i en metallåt, så betyder detta inte per automatik att du kan mixa metal. Du måste ha en större förståelse för musiken du jobbar med, du måste lära dig att lyssna rätt. Vad är det gemene hen vill höra? Det är din uppgift att överträffa och i viss mån även manipulera lyssnarens förväntningar. Och för att göra detta måste du förstå vad lyssnaren vill ha, men du måste också förstå vad du ska lyssna efter.
      6. Fokusera på helheten
      Till skillnad från Sveriges mästerkock så är det inte detaljerna som avgör alla gånger, utan helhetsintrycket och känslan du får när du hör en låt för första gången. Det spelar alltså ingen roll hur baskaggen låter om inte musiken får dig att stampa takten. När du sitter med ett stort projekt så är det orimligt att alla spår får lika stort fokus, detta är självklart. Men samtidigt är det lätt att snöa in på detaljer. Detta är livsfarligt av den enkla anledningen att du lätt tappar fokus och glömmer bort vad du egentligen höll på med från början, som att tillexempel skapa ett mästerverk.
      7. Det var bättre förr
      Kan naturligtvis anspela på många saker, men i grund och botten handlar det egentligen inte om att det faktiskt var bättre förr, utan snarare om att vi i dag får allt serverat. Hela världen ligger framför våra fötter (för att använda ett slitet uttryck), men att vi är dåliga på att förvalta detta. När möjligheterna är begränsade (som förr) så tvingas du tänka till, du tvingas att komma med kreativa lösningar och du tvingas att fokusera på helheten, hjärtat och kärnan i musiken. Då kan det faktiskt bli riktigt bra!
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagens tio tips tillägnar jag dig som precis tagit, eller är påväg att ta, dina första staplande steg in i musikproduktionens smått förbryllande värld.

      Men likväl är detta en påminnelse till oss som kämpat på ett tag och som stundom trampar runt i samma gamla hjulspår. Mig själv inräknad. Innan vi sätter igång vill jag understryka att detta inte handlar om regelrätta tips i bemärkelsen ”skruva så här, så låter det så här”. Se istället dessa välmenande punkter som en knuff i rätt riktning mot bättre mixar. Då kör vi!
      1. Mixning, i sin allra renaste form, handlar om att hitta balansen mellan olika instrument och få dessa att sammarbeta som en helhet. Visst är EQ och kompressor viktigt, för att inte säga nödvändigt. Men de absolut viktigaste verktygen är volymen och dina egna öron.
      2. Lär dig att jobba med det du har. De medföljande pluggarna i ditt DAW (inspelningsprogram) räcker garanterat mer än väl. Det är lockande att skaffa det allra senaste, men faktum är att detta snarare stjälper mer än hjälper, speciellt när du håller på att lära dig grunderna.
      3. Bra lyssning är A och O, men det behöver absolut inte vara det dyraste. Ett par studiomonitorer (alternativt hörlurar) som du känner att du kan lita på och en studiomiljö som du känner dig bekväm att arbeta i, är däremot båda förutsättningar för ett gott resultat.
      4. Lyssna på musik du gillar (och ogillar) och analysera denna minutiöst. Lär dig att lyssna kritiskt, både på din egen och andras musik. Jämför och referenslyssna. Vad får refrängen att lyfta? Vilka effekter ligger på leadsången? Varför låter gitarren som den gör? Vilken känsla ger mixen dig och varför? I förlängningen kommer detta ge dig en större förståelse för musikproduktion i allmänhet och dessutom effektivisera ditt eget mixande.
      5. Ju mer du mixar, ju bättre blir du. Öva, öva och åter öva. Gör om, gör rätt. Om du misslyckas hundra gånger, vilket du kommer att göra, så har du ändå lärt dig något värdefullt, glöm aldrig det. Men…
      6. Om du kör fast, börja hellre om från början, istället för att skruva på samma mix i evigheter. Du spar garanterat tid och slipper bli galen på kuppen.
      7. Lita på din egen smak och omdöme. Det är detta som gör just dig unik.
      8. Soloknappen är din värsta fiende. Ingen bryr sig om hur bra ett instrument låter ensamt, det är helheten som räknas (se punkt 1).
      9. Det spelar ingen roll vilket DAW du använder. Alla låter lika bra,
      eller dåligt, beroende på vem som sköter spakarna.
      10. Du kommer aldrig bli 100% nöjd, oavsett hur mycket erfarenhet du har. Vänj dig vid tanken och gå vidare.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Dagen till ära slänger jag ur mig fyra påståenden som egentligen är lika självklara som nödvändiga för alla som spelar in och producerar musik.

      Tanken med dessa tips är inte att du ska följa dem slaviskt, utan snarare se dem som små lyktor i höstmörkret, med förhoppningen att guida dig ett steg närmare välljud och musikaliskt välbehag:
      1. Spela in som om mixning inte fanns och mixa som att du inte behöver mastra. Det vill säga: Gör ditt absolut bästa i alla led och slarva inte. Med detta sagt är det av yttersta vikt att alltid ha en tydlig bild av vad det är du vill åstadkomma. Detta är A och O. Hur du sedan når dit spelar egentligen mindre roll.
      2. Fokusera på vad du har, istället för på vad du inte har. Du behöver absolut inte ha det bästa och senaste för att nå ett lyckat resultat. Även det allra enklaste av inspelningsprogram erbjuder långt mycket mer än vad som var möjligt för 20 år sedan. Kom dock ihåg att ditt inspelningsprogram egentligen bara är en stor miniräknare. Ju mer du adderar i form av pluggar och andra effekter, ju längre bort från ursprungskällan kommer du.
      3. Håll distans till din mix. Jobba i korta och effektiva perioder för att behålla ett objektivt perspektiv till din musik. Som grädde på moset slipper du dessutom bli trött i öronen. Läs gärna på om Pomodorotekniken.
      4. Följ med i utvecklingen. Trender kommer och trender går, så även i musikens värld. Tekniken har förändrat hur vi lyssnar på musik, likväl som den förändrat sättet vi mixar och mastrar på. Se alltid till att vara öppensinnad, speciellt när du jobbar med nya genrer. Detta kommer garanterat att gynna din utveckling.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: I tidigare tipset Olika sorters reverb – del 1/2 skrev jag om Room, Hall och Plate och hur du kan tänka kring användandet av dessa. Idag kryddar jag fredagsmyset med ytterligare tre reverb, som kanske inte används riktigt lika frekvent, men som ändå har sin plats i musikhistorien och framförallt den moderna studion.

      Ambiance
      I realiteten är detta varken ett Room, Hall eller Plate, utan istället en digital algoritm. Ett ambiance-reverb är något helt eget. Det handlar alltså om ett slags oklart utrymme runt omkring någonting, hur konstigt detta än må låta. Vanligtvis likställs ambience med ett mycket kort reverb, vilket vid en första anblick kan verka lite tråkigt. Men faktum är att denna effekt är utmärkt för att skapa illusionen av djup. Perfekt på sång eller andra instrument, som ska låta torra, men ändå ge en tredimensionell upplevelse, till skillnad från Room som har mer karaktär.
      Chamber
      Denna reverbtyp har som uppgift att efterlikna ett utrymme med stor klang, inte helt olikt den vi känner igen från Hall. Skillnaden är dock att Chamber ger känslan av att vara mindre än konsertsalen, därav ordet kammare. Resultatet ger mer definition än Hall och är alltså inte lika ”smetigt”. Bland andra Beatles var flitiga användare av kammare på Abbey Road, där de specialbyggt rum i källaren för bland annat sång och stråk. Grovt generaliserat skulle man kunna säga att Chamber ger ett varmare och träigare intryck än Hall, som kan låta lite kyligare.
      Spring
      Eller fjäderreverb som det också kallas, hittar vi vanligtvis i gamla gitarrförstärkare, som exempelvis Fender Twin, och är inte helt olikt plåtereverbet. Soundet är karaktäristiskt studsande och det var inte ovanligt att producenter från förr plockade isär gamla förstärkare för att bygga nya reverb av dessa, enbart för mixning. Fjäderreverb fungerar ypperligt på sång, gitarr och blåsinstrument.
      Med detta sagt vill jag naturligtvis även rekommendera ett par bra mjukvarreverb:
      Valhalla Room, Plate och VintageVerb Softube Spring Reverb och TSAR-1 Native Instruments Reverb Classics Lexicon PCM Native Reverb Bundle TAL Reverb-II (Gratis) Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.