Jump to content
Annons

Skippa ljudkort? (Macbook med Cubase)


dettahet

Recommended Posts

Hej, jag har upptäckt att min Macbook Pro 2017 har bra latency i Garageband utan att använda ett externt ljudkort. Det verkar nästan som att Apple's drivrutiner är helt okej jämfört med Windows. Detta är när jag klickar med musen på Garageband klaviaturen.

Tror ni att jag får okej latency om jag i Cubase matar in MIDI samt audio från USB-källor (tex från Pod HD500x och ett midi-keyboard) och använder Apple's inbyggda drivrutiner och hörlurs-output för monitorering? Dvs att man kan skippa att köpa ljudkort.

Har ingen av dessa ljudprylar men tänkte som kontexten förtäljer få till en fungerande inspelning av MIDI och gitarr.

Tack på förhand

Redigerat av dettahet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nu vet jag inget om mac men så länge du inte får några klick och popljud och latensen är okej så är det bara köra på.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det brukar gå utmärkt i alla fall på macbook pro. Det kan inte har är en mic ingång och klaviaturen kör väl de flesta i alla fall via usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för bekräftande! Jag har redan ett Yamaha P95 digitalpiano med MIDI out men känner att det är värt att köpa ett hyffsat USB-klaviatur i skrivbordsformat istället för ett halvkasst ljudkort. Sen finns ju alltid midi-to-usb men har ingen bra erfarenhet av sådana.

I slutändan handlar det helt enkelt om att jag behöver snabb output. Eftersom input är via USB är det ju toppen att slippa köpa ljudkort för att få låg RTL.

Redigerat av dettahet
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte köpa något ljudkort, din POD är ett externt ljudkort när du kopplar in den via USB, vid en snabb titt ser den ut att ha både MIDI- och audio-ingångar för ditt piano. 

Jag kör mac och jag använder en "midi-to-usb", en Roland UM One Mk2 för c:a 400:-, funkar alltid, dock finns det riktigt billiga som inte alls funkar som de ska, man får vad man betalar för...  

Och ja, mac:ens inbyggda ljudkort har typ samma låga latency som ett externt, i vissa fall lägre !

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, läste bara att det var ett "USB Audio interface", och hade ett gäng ingångar, kanske bara gitarren du kan spela in med den då ? Har själv en lite äldre mac; mbp från 2013, den har 2 USB3 ingångar, i den ena har jag en hub med Rolanden och ett billigt usb keyboard. Den andra har jag ett usb-ljudkort i. Hursomhelst, har du så ny mbp, så blir det till att köpa adaptrar och/eller hub. Är du villig att betala mer så finns det ju rätt häftiga dockor för både usb-c och TB3, OWC brukar rekommenderas på diverse mac-forum.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Min hub har ingen egen strömförsörjning, den driver ändå ett gammalt usb-keyboard här utan problem. Den ger också ström till roland-"sladden". Om det funkar beror väl lite på hur mycket bling-bling keyboardet har också... Jag använder ju usb3, dina usb-c och tb3 ger mycket mer ström om jag har förstått det rätt, borde alltså funka...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, JakobP säger:

Min hub har ingen egen strömförsörjning, den driver ändå ett gammalt usb-keyboard här utan problem. Den ger också ström till roland-"sladden". Om det funkar beror väl lite på hur mycket bling-bling keyboardet har också... Jag använder ju usb3, dina usb-c och tb3 ger mycket mer ström om jag har förstått det rätt, borde alltså funka...

Okej, men det är inte så att ditt keyboard har en egen adapter för ström?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...