Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
drloop (oregistrerad)

Skall mastra i veckan.  Spännande och lite scary. Gör det själv den här gången. Jag får se det som det är, ingen som lyssnar bryr sig egentligen. Det är bara mina egna spöken... tror ni får ta och vara testpublik boysngirls...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nya tider, lägger hellre pengar på marknadsföring än på en pyttelite bättre förbättring av en master. Krassa ekonomiska beslut. 

Återkommer i veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 11/7/2019 at 12:32 PM, CHAE said:

Håller med delvis; skulle vilja påstå att parallellkomp är en fiffig idé just på trummor i stället för komp rakt av😮

781.png

On 11/7/2019 at 12:42 PM, Neosus said:

Och vad vill man uppnå med kompression på trummor? Förklara det för mig? Med minst 153 ord... 😳

Skojar bara! ☺️

Trummorna ska låta som rosa brus! 

On 11/7/2019 at 2:01 PM, slejnard said:

😄

Nåja så här vart den...kommer bli bättre ljud på Spottan sen...vet inte men Youtube gör nåt. Nya körer å nytt allt!:
 

 

Fint! Personligen hade jag sänkt basgitarren och tagit fram gitarrerna mer för att få lite mer riv och action i låten.

On 11/8/2019 at 1:22 PM, slejnard said:

Jåh! Biljäveln kommer kosta 3000kr! Måste tulla från stimpengarna 😆

 

On 11/8/2019 at 2:23 PM, slejnard said:

Fast jag har inga 🙁 

Det är fan svårt att leva på Stimpengar. Den senaste jag fick var en fullt duglig månadslön. Men sen ska man ju skatta bort hälften. 😲

On 11/9/2019 at 3:38 PM, Neosus said:

Jag är i en jäkla downperiod nu när det gäller att spela in musik. 

Hur brukar du göra Slej? Tvingar du dig själv att spela in när/om du hamnar i downperioder? Eller bara väntar ni tills lusten faller på? 

Hur gör ni? 

 

Det som hjälper min kreativitet mest är att behandla det som ett jobb skapa på rutin. Sitta med det på fasta tider och ha tydliga mål och deadlines. Jag försöker skriva 2 låtar/proddar i veckan om jag inte har några andra jobb, mixar eller liknande. Mixar ska helst ta en arbetsdag, men ibland snuddar man förmiddag dag 3 beroende på hur stort det är/ hur pigg man är.

Sen får man ge sig själv alla förutsättningar till att kunna leverera detta. Skapa egna templates, presets osv. 

Det bästa tipset jag har hört och som passas runt mycket är "dare to suck". Allt man gör blir inte bra, så enkelt är det bara. 

 

Edith: Sen ska man aldrig bli bekväm heller. Gör nya grejer, testa nya saker. Börjar man alltid skriva ackord, börja skriv melodin. Börjar man alltid med att prodda trummor? Lägg in ett basriff, etc. etc.

Splice är ett under för kreativiteten. Hitta någon loop eller riff där och jobba utifrån.  

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...