Jump to content
Annons

Akustikbehandling av sovrum utan att förändra för mycket...?


Jizzen

Recommended Posts

Akustikbehandling av musikstudios är ju av största vikt, men många med mig har sin lilla hemstudio i vanliga rum avsedda även för andra saker. Jag har exempelvis min hemstudio i mitt sovrum och kan egentligen inte ha den någon annanstans såvida jag inte tar gäststugan i besittning eller gör om en mindre inplåtad lada till en studio. Att flytta prylarna till ett annat rum i huset fungerar inte heller då jag har snedtak på ovanvåningen och övriga rum är ockuperade av andra saker. Således måste jag försöka göra det bästa av det rum jag redan har mina grejer i!

Rummet är som sagt ett sovrum i första hand. Att sätta upp en mängd köpta absorbenter och liknande som dessutom ska limmas fast på väggarna vill jag inte göra, utan måste hitta en annan lösning som kan göra akustiken till det bättre och mer lämpad för mixning av musik.

Rummet har storleken 4,30 x 3,10 x 2,35 meter (ca 31 m3) och förutom mina studioprylar måste jag få plats med ett par garderober, en säng och lite andra mindre prylar.

Min tanke är följande: placera skrivbordet med alla studioprylar längs med den kortsida ni skymtar på första och tredje bilden. Garderoberna kommer ställas i hörnen mot kortväggen som ni ser i den andra och fjärde bilden. Garderoberna som är fyllda med kläder kommer öppnas när jag grejar i studion för att förhoppningsvis fånga upp lite bas. Ovanpå skåpen kommer jag placera t.ex. kuddar eller liknande för att täcka hörnorna mot taket.

En större matta kommer jag ha under skrivbordet och fåtöljen jag sitter på. En mindre matta kommer läggas in bakom min lyssningsposition. Någonstans där kommer också min säng att behöva placeras, vilken i sig också bör ses som en akustikförbättrare. 

De första reflexerna på sido-/långväggarna måste jag ju göra något åt också. Där kommer jag använda spegelmetoden för att se exakt var de uppstår någonstans. Här skulle jag väl kunna tänka mig att sätta upp något som påminner/liknar tavlor och som smälter in i rummet. I annat fall funderar jag på att helt enkelt ha en bokhylla fylld med böcker och liknande på vardera långvägg för att i alla fall göra något åt saken. Sådana grejer som böcker måste jag ändå ha någonstans tänker jag.

Sedan har vi då kortväggen och hörnorna bakom skrivbordet och monitorerna. Jag tänker skaffa ett par aktiva monitorer och då kommer jag skaffa ett par som antingen har sina basportar fram eller inga alls. De med basportar bak kommer jag helt enkelt rata..de är ute ur diskussionen.

Här passar det bra med en fråga om just monitorer känner jag.. ? ..är det klokt att kanske hålla sig till monitorer med typ 5"-element eller kan det fungera även med större baslådor? Säg så här..bör jag hellre välja t.ex. Adam A5X framför Adam A7X? Inte för att jag har sagt att jag ska välja just någon av dessa monitorer, men bara som ett exempel?!

Tillbaka till akustikbehandlingen..och då väggen bakom skrivbordet och monitorerna. Behöver jag ha något på väggen precis bakom monitorerna om monitorerna har sina basportar fram?

Titta man på hur andra har akustikbehandlat sina studios så verkar det som att hörnen bakom skrivbordet/monitorerna är de hörn i rummet man främst åtgärdar med basfällor. Är det så att de hörnen är de mest känsliga bör basfrekvenser?

Då jag inte vill limma fast någonting på mina väggar så funderar jag på att bygga ett par egna basfällor som är flyttbara och kan stå för sig själv i hörnen bakom skrivbordet/monitorerna. Hur det ska gå till har jag ingen aning om just nu, men med google ska väl det gå att lösa det också... ☺️

Tror ni att det här akustikbehandlandet av mitt sovrum räcker? Det lär ju inte bli perfekt, men klart bättre gentemot hur det är nu i alla fall antar jag.

Så här ser mitt sovrum ut där jag har mina studioprylar (samt en överblicksbild på där jag huserar):

IMG_20181226_181403485.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Lyssningsrum och inspelnings rum brukar byggas olika i kommersiella studios. Lyssningsrum brukar ha mest dämpning nära högtalarna. Man försöker dämpa första reflexen.  Inspelnings rummen brukar vara med dämpade runt om, men inte så mycket.  I hemstudion så får man nöja sig med enklare medel. Men att ta bort tidiga reflexer är viktigt.   Har man sina monitorer nära en vägg så är det definitivt en tidig reflektion som ska bort. Annars är mätning den enda vettiga metoden att avgöra vad som ger mest bang for the buck.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

 

Såå..då har jag skapat två olika bilder i programmet "Home Designer Architectural". Först en med lite mått och sedan en "dockhusbild" som illustrerar inredningen bättre. Alla mått på t.ex. rummets dimensioner, möbler, instrument etc ska stämma rätt bra med verkligheten!

Först bilden med de olika måtten:

 

Ritning över rum (jpeg-bild).jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När det gäller akustikbehandlingen är alltså min tanke att lägga någonting som jag redan har hemma ovanpå garderoberna för att dämpa basreflexer som kan uppstå i hörnorna mot taket. Garderobsdörrarna kommer öppnas så att kläderna där i ska fungera som basfällor. På långväggarna till höger om sängen skulle jag kunna tänka mig att sätta upp någon "akustikinredningsgrej"..alltså typ i form av några skivor med tryck/bilder eller liknande. Dessa är då tänkta att ta första reflexen från monitorerna.

En tjockare matta kommer ligga under skrivbordet och fåtöljen, och sedan planerar jag att lägga in någon mindre matta i andra änden av rummet också. Slutligen har vi hörnorna och väggen bakom skrivbordet/monitorerna som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Har ni några idéer här? Helst idéer som gör att det som placeras där naturligt smälter in i sovrummet. Monitorerna har sina basportar fram, om nu detta har någon betydelse för hur mycket man behöver fixa med hörnen/väggen bakom skrivbordet?!

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett förslag. Positivt är att du har mycket plats i främre hörnen. Där kan du ha rejäla superchunks som går från golv till tak. Då får du en rejäl basabsorbtion! Där kan du välja ett tyg som har samma färg som tapeten om du vill att de skall smälta in i rummet!

Du behöver inte ha något bakom monitorerna. Se dock till att centrera skrivbord och monitorer.  Sen kan du lägga absorbenter ovanpå garderoberna som du föreslagit.

Dock skulle jag råda dig att inte ta sådant du har hemma. Fungerar inte optimalt. Hellre auralex i så fall eller liknande men allra helst stenull eller glasull! Ovanför garderoberna kan du göra kuber av stenull som går upp till tak och är lika breda som dem och slå in i tyg och bara lägga där uppe. Alternativt lägga reglar som en bro över garderoberna och ha stenull längs med hela bakre övre väggen. Att öppna garderoberna absorberar säkert lite mellan och diskant men påverkar inte basen så jättemycket.

På sidoväggarna har du möbler där första reflektionen studsar. Se om du kan göra något med dom. Där vill du också ha paneler, helst i stenull eller liknande. Minst 10 cm tjocka, ju tjockare ju bättre. Du får se hur mycket yta du är beredd att förlora.

En sak du inte får till är första reflektionen på den bakre väggen då det är ett fönster där. Men det får du leva med. Positivt är dock att basfrekvenserna kommer att åka ut genom fönstret, vilket gör den reflektionen lite mindre problematisk.

I taket skulle jag rekommendera ett moln (lila i bilden), ju djupare ju bättre. Här får du se hur mycket takhöjd du har råd att förlora.

Ja detta är ett förslag. Jag gick all in, du får se hur mycket du är beredd att göra. 🙂

435006793_Dockhusbildverrum(jpeg-bild).jpg.ece21a45eb0097267522278031e17780.jpg.9d2389959d0df4117271a30fae01537d.jpg

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppskattar och tycker det var mycket bra att du gick "all in" vad gäller förslag på akustikbehandling i mitt lilla rum. Egentligen hade jag väl hyfsad koll på förslagen du kom med..förutom det du skrev om att det också kunde vara bra att akustikbehandla hela bakre delen vid vägg/tak genom att lägga reglar mellan garderoberna. Det hade jag inte alls tänkt på faktiskt. Det bakre fönstret skulle man tillfälligt kunna täcka med en vanlig madrass då man ändå inte vill/kan ha någon permanent lösning där?!

Nu får vi se hur mycket jag kommer göra av allt det här du tog upp. Jag vet ju att det är A och O att i alla fall försöka akustikbehandla bort de mest uppenbara reflexerna, men samtidigt frågar jag mig själv ändå lite om det är värt det. "Det" är samma sak som tid, energi/engagemang och pengar ska sägas.

Det finns väl kanske inga genvägar istället för akustikbehandling antar jag, men ändå försöker jag leta efter sådana.. ?. Det första jag tänker på är ju att försöka mixa till större delen i hörlurar och sedan kontrollyssna i studiomonitorerna och på andra ställen (i datorhögtalare, på mobilen och i hifi-anläggning). Mixar man i hörlurar gäller det ju att ha vissa saker i åtanke, som att man t.ex. kanske måste panorera mer för att ljudbilden inte ska låta för smal i ett par högtalare.

Jag tänker att det mer är en vanesak att mixa i hörlurar än att det inte går. Har man väl lärt sig mixa i hörlurar så finns det flera fördelar med det sedan..en av de sakerna är ju just att man inte behöver akustikbehandla sitt rum mer än om man ska lägga på sång. Flyttar man eller byter rum behöver man inte heller akustikbehandla igen från grunden som man annars behöver göra. I ett par hörlurar låter det alltid likadant, även om man inte alltid sitter i exakt samma position.

En annan sak som gör att jag frågar mig om det är värt att akustikbehandla rummet är att jag ju bara är en vanlig snubbe som pillar lite med musikskapande på min fritid. Jag har inget mål med att jag ska göra några "stora produktioner" eller att min musik ska erövra världen, utan på sin höjd hamnar väl mina låtar på Soundcloud kan jag tänka mig.

Redan nu tycker jag mina låtsnuttar fungerar rent ljudmässigt för mina behov..förutom vad gäller en sak..nämligen sånginspelningarna. På den punkten finns det rätt mycket att förbättra rent ljudmässigt, så det är väl i det avseendet jag själv mest tänker att det kan vara värt att försöka få till en bra akustik. Där skulle man ju haft en sånghörna som är akustikbehandlad och sedan kört med en sådan där ""micksköld" som dämpar ytterligare. I alla fall upplever jag att det ofta är kvaliteten på sånginspelingarna som degraderar ljudkvaliteten på ens låtar i stort. 

Nu har jag i alla fall klart för mig vad jag kan göra med mitt rum för att gå all in med akustikbehandling om jag vill göra det. Det är ju inte så himla mycket egentligen och ingen omöjlighet att lösa. Det är bara att bestämma sig för om det är värt det eller ej...och om man bestämmer sig för att det är värt ska man också kunna hitta snygga lösningar som gör att akustikgrejerna estetiskt smälter in i rummet.

Får se hur jag fortskrider med det hela. Tack för tipsen så länge i alla fall! ??

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag skrev tidigare att jag inte har något annat rum att ha mina studioprylar i, men jag har en ovanvåning som jag för tillfället inte använder mer än till förvaring av allt mellan himmel och jord... ?

Där är förvisso snedtak och studiomonitorerna kommer ju på så sätt komma ganska nära taket/takväggen av den orsaken. Annars är ju rummet större och längre än sovrummet, det finns inget fönster i bakväggen och formen är dessutom oregelbunden då ena snedtaket bryts av halvvägs (det är nämligen en takkupa där till vänster om småtavlorna som ni ser i bild).

Handklappar eller pratar/sjunger jag lite så är akustiken klart bättre där än i sovrummet. Mycket mer dämpat ljud utan några uppenbara ekande ljud. Känns rätt bra på så sätt faktiskt. Nu står där ju dock två sängar och det ligger ett antal sittdynor och så i den ena sängen så det kanske spelar in. Får jag plats med ett skrivbord mellan sängarna så får ju sängarna står kvar givetvis. 

I det här rummet på ovanvåningen tror jag alltså inte det skulle bli några problem med höga frekvenser, men hur tror ni det blir med basfrekvenserna? Jag tänker att rummet är så oregelbundet med sitt snedtak och sin form i övrigt (med tanke på takkupan) att det kanske kan vara positivt ur ett akustikperspektiv?!

IMG_20190103_170903103.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-03 på 14:53, Jizzen säger:

Jag uppskattar och tycker det var mycket bra att du gick "all in" vad gäller förslag på akustikbehandling i mitt lilla rum. Egentligen hade jag väl hyfsad koll på förslagen du kom med..förutom det du skrev om att det också kunde vara bra att akustikbehandla hela bakre delen vid vägg/tak genom att lägga reglar mellan garderoberna. Det hade jag inte alls tänkt på faktiskt. Det bakre fönstret skulle man tillfälligt kunna täcka med en vanlig madrass då man ändå inte vill/kan ha någon permanent lösning där?!

Nu får vi se hur mycket jag kommer göra av allt det här du tog upp. Jag vet ju att det är A och O att i alla fall försöka akustikbehandla bort de mest uppenbara reflexerna, men samtidigt frågar jag mig själv ändå lite om det är värt det. "Det" är samma sak som tid, energi/engagemang och pengar ska sägas.

Det finns väl kanske inga genvägar istället för akustikbehandling antar jag, men ändå försöker jag leta efter sådana.. ?. Det första jag tänker på är ju att försöka mixa till större delen i hörlurar och sedan kontrollyssna i studiomonitorerna och på andra ställen (i datorhögtalare, på mobilen och i hifi-anläggning). Mixar man i hörlurar gäller det ju att ha vissa saker i åtanke, som att man t.ex. kanske måste panorera mer för att ljudbilden inte ska låta för smal i ett par högtalare.

Jag tänker att det mer är en vanesak att mixa i hörlurar än att det inte går. Har man väl lärt sig mixa i hörlurar så finns det flera fördelar med det sedan..en av de sakerna är ju just att man inte behöver akustikbehandla sitt rum mer än om man ska lägga på sång. Flyttar man eller byter rum behöver man inte heller akustikbehandla igen från grunden som man annars behöver göra. I ett par hörlurar låter det alltid likadant, även om man inte alltid sitter i exakt samma position.

En annan sak som gör att jag frågar mig om det är värt att akustikbehandla rummet är att jag ju bara är en vanlig snubbe som pillar lite med musikskapande på min fritid. Jag har inget mål med att jag ska göra några "stora produktioner" eller att min musik ska erövra världen, utan på sin höjd hamnar väl mina låtar på Soundcloud kan jag tänka mig.

Redan nu tycker jag mina låtsnuttar fungerar rent ljudmässigt för mina behov..förutom vad gäller en sak..nämligen sånginspelningarna. På den punkten finns det rätt mycket att förbättra rent ljudmässigt, så det är väl i det avseendet jag själv mest tänker att det kan vara värt att försöka få till en bra akustik. Där skulle man ju haft en sånghörna som är akustikbehandlad och sedan kört med en sådan där ""micksköld" som dämpar ytterligare. I alla fall upplever jag att det ofta är kvaliteten på sånginspelingarna som degraderar ljudkvaliteten på ens låtar i stort. 

Nu har jag i alla fall klart för mig vad jag kan göra med mitt rum för att gå all in med akustikbehandling om jag vill göra det. Det är ju inte så himla mycket egentligen och ingen omöjlighet att lösa. Det är bara att bestämma sig för om det är värt det eller ej...och om man bestämmer sig för att det är värt ska man också kunna hitta snygga lösningar som gör att akustikgrejerna estetiskt smälter in i rummet.

Får se hur jag fortskrider med det hela. Tack för tipsen så länge i alla fall! ??

 

 

 

Jo det är alltid en fråga hur värt man tycker att det är att lägga ner tiden. Men om du gör paneler så kan du flytta dessa med dig om du senare byter rum. Du behöver inte akustikbehandla från grunden då, som du skrev. Takmolnet kan du göra i två sektioner så blir det mer flyttbart. I främre hörnen kan du också ha paneler. Som liksom gränslar hörnen. Även om fyllda trianglar blir bättre så funkar paneler också. Alternativt bygga små trianglar som du staplar på varandra. Liksom bygga superchunksen i flera sektioner. Då blir de mer flyttbara. Sidoabsorbenterna är ju redan paneler. Stenull ovanför garderoberna är inget jobb alls. Bara att skära till och klä in i tyg.

Men det blir ju lite jobb. Så det är om du känner att det är värt det!

 

Angående det andra rummet så vet jag inte alls hur det kommer att bete sig då det är så oregelbundet. Bäst är nog att flytta upp monitorerna och lyssna. Eller ännu hellre, mäta. Då får du svart på vitt hur bra det är.

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, ska det akustikbehandlas här hemma så får det nog bli en lösning som är möjlig att enkelt ta ner eller flytta på om man skulle vilja/behöva det. Därför kan jag inte tänka mig att limma eller skruva fast någonting i väggarna. Men jag ska nog testa (när de nya monitorerna dyker upp) hur det låter på ovanvåningen innan jag börjar med en eventuell akustikbehandling här i sovrummet. Auralex har ju några basfällor som är 60 cm höga - de verkar vara så pass stabila att man kan stapla dessa ovanpå varandra. Skulle det fungera utan att limma eller liknande? Såg något tips på nätet där de använde något annat än lim för fastsättning, typ några nålar eller vad det var. Det skulle ju kunna vara ett alternativ kanske. Ett gäng sådana Auralex basfällor skulle man lätt också bara kunna placera ovanpå garderoberna faktiskt.  

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu har jag äntligen fått tummarna ur och möblerat om i sovrummet som ett första steg. Känns riktigt bra - inte minst för att jag nu också får plats med mitt stagepiano på ett passande sätt. Superbt att först kunna "möblera om" i ett ritprogram innan man gör det rent fysiskt! ??

Ritningen följdes dock inte helt eftersom jag valde att låta ena garderoben och bokhyllan stå kvar som de gjorde. Åtminstone tills vidare. På så sätt blir långväggsdelarna närmast skrivbordet fria för att sätta upp paneler så småningom.

Nu är det både en subbas och ett "korgbord" med en stereoförstärkare vid sidan av skrivbordet, men dessa kommer plockas bort i nästa vecka då mina nya aktiva studiomonitorer (Focal Alpha 65) förhoppningsvis anländer.

Några bilder på förändringen:

IMG_20190106_191030524.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Otroligt vad en ny placering av högtalare och sub gör för ljudet. Den nya placeringen upplever jag har öppnat upp mina högtalare så att ljudbilden har blivit luftigare. Samtidigt känns ljudbilden inte lika kontrollerad/stram som tidigare, utan kanske studsar ljudet runt lite mer nu faktiskt. Basen blev mer dominerande nu när suben står närmare ett hörn. Själva högtalarna står annars något längre ifrån bakväggen. Känns som att det är mer nödvändigt med akustikbehandling nu än innan jag gjorde ommöbleringen, men å andra sidan tror jag det i slutändan kan bli riktigt bra om det kommer upp lite akustikmaterial. Det ska också bli intressant att koppla in de nya monitorerna med basport på framsidan och utan suben inkopplad, även om det har blivit roligare att lyssna på musik genom mina Dynaudio Aydience 42 nu. Stor skillnad (till det bättre ändå) på nu och innan ommöbleringen måste jag säga. Musiken känns naturligare! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
På 2019-01-03 på 09:08, ostfisk säger:

Här är ett förslag. Positivt är att du har mycket plats i främre hörnen. Där kan du ha rejäla superchunks som går från golv till tak. Då får du en rejäl basabsorbtion! Där kan du välja ett tyg som har samma färg som tapeten om du vill att de skall smälta in i rummet!

Du behöver inte ha något bakom monitorerna. Se dock till att centrera skrivbord och monitorer.  Sen kan du lägga absorbenter ovanpå garderoberna som du föreslagit.

Dock skulle jag råda dig att inte ta sådant du har hemma. Fungerar inte optimalt. Hellre auralex i så fall eller liknande men allra helst stenull eller glasull! Ovanför garderoberna kan du göra kuber av stenull som går upp till tak och är lika breda som dem och slå in i tyg och bara lägga där uppe. Alternativt lägga reglar som en bro över garderoberna och ha stenull längs med hela bakre övre väggen. Att öppna garderoberna absorberar säkert lite mellan och diskant men påverkar inte basen så jättemycket.

På sidoväggarna har du möbler där första reflektionen studsar. Se om du kan göra något med dom. Där vill du också ha paneler, helst i stenull eller liknande. Minst 10 cm tjocka, ju tjockare ju bättre. Du får se hur mycket yta du är beredd att förlora.

En sak du inte får till är första reflektionen på den bakre väggen då det är ett fönster där. Men det får du leva med. Positivt är dock att basfrekvenserna kommer att åka ut genom fönstret, vilket gör den reflektionen lite mindre problematisk.

I taket skulle jag rekommendera ett moln (lila i bilden), ju djupare ju bättre. Här får du se hur mycket takhöjd du har råd att förlora.

Ja detta är ett förslag. Jag gick all in, du får se hur mycket du är beredd att göra. 🙂

435006793_Dockhusbildverrum(jpeg-bild).jpg.ece21a45eb0097267522278031e17780.jpg.9d2389959d0df4117271a30fae01537d.jpg

/Jens

Jag kommer kanske inte gå all in, men det jag funderar på att göra i akustikväg är följande:

- skaffa mig ett antal sådana här basfällor (8 st kanske): https://www.emusic.se/product/15676/Auralex-LENRD-Basfälla-Charcoal Detta under förutsättningen att de går att stapla på varandra så att man slipper limma eller fästa de på annat sätt i väggen. Är det någon som har koll på om det fungerar? Tänkte i så fall stapla tre st på varandra i hörnorna bakom monitorerna. De når då till en höjd av ca 180 cm. Det innebär att stapeln inte kommer gå ända upp i taket, utan det kommer fattas 60 cm dit. Mitt tak sluttar inåt lite nämligen, så därför kan jag inte placera 4 st basfällor på varandra. Hur illa är det att hörnen längst upp mot taket inte blir akustikbehandlade?

De två basfällorna som blir över kommer jag lägga uppe på garderoberna för att få dämpning mot takhörnorna bak i rummet.

För att dämpa första reflexen hade jag tänkt sätta upp 4 st sådana här: http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70.aspx Det blir alltså två st på vardera långvägg..vid sidan om skrivbordet kan man säga. 

Med mina nya studiomonitorer kan jag dock inte höra eller uppleva att jag har problem med bastoner i mitt rum, men däremot ekar det lite för mycket när jag t.ex. klappar. Så för mig känns det viktigast att först se till att det inte ekar så mycket..därför kommer jag ordna med P70-skivorna först. Därefter blir det eventuellt några basfällor inhandlade. Något moln som dämpar reflexer i taket får jag nog låta vara tror jag.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, I know.. ?  ..men man är ju som man är och vill undvika att själv behöva mecka med stenull/glasull som sedan dessutom ska in i rummet där man ska sova varje natt. Men som sagt..jag börjar med P70-skivorna och får se sedan hur jag går vidare. Kanske gör jag inte mer än så eftersom jag inte upplever några problem alls med basen i rummet som det är nu. Basen är helt annorlunda nu med mina nya monitorer jämfört med hur den var med mina gamla hifi-högtalare + subbas. Mycket mer kontrollerad. Ställer jag mig i hörnen bakom monitorerna så upplever jag inte att basen låter direkt "svulstigare" där exempelvis. 

Vad menar du med 45x70 regeln vid uppsättning av P70-skivorna förresten? Ska det vara 45 cm mellanrum mellan de uppsatta skivorna eller vad?! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Studion har blivit en riktig myshörna här hemma nu och något jag också längtar hem till så här under lunchen på jobbet. Så har jag aldrig känt för mina musikprylar tidigare, så det är både kul och inspirerande. Att jag inte känt så förut kan beror på att studion aldrig har varit riktigt komplett utrustningsmässigt förrän nu egentligen. Det enda som fortfarande saknas är väl egentligen att göra lite akustikbehandling som pricken över i:et. Med ett par P70 akustikskivor på varje vägg blir nog trivseln än högre i rummet tror jag! ?

Gött att veta att det nu bara är upp till en själv att försöka skapa sina låtar. Finns ju helt enkelt inget annat än sig själv att skylla på om man inte får ihop sin musik! ? 

IMG_20190109_224223332.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...