Jump to content
Annons

Mitt nya ljudkort (Audient iD4) hittas inte av Windows...


Jizzen

Recommended Posts

Har skaffat nytt USB-ljudkort idag för att ersätta mitt interna Audiophile 2496 PCI-kort, men Windows 10 verkar inte hitta det nya ljudinterfacet. Det är inte valbart under "Ljud" i Windows i alla fall. Måste drivrutinerna till mitt gamla PCI-kort först avinstalleras kanske?

EDIT: Ska tillägga att jag har laddat ner och installerat drivrutinerna för det nya kortet/ljudinterfacet!

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för försök till hjälp, men Windows hittar fortfarande inte det nya ljudkortet efter att jag avinstallerat drivrutinerna för det gamla kortet. Appen för iD4:an är installerad, men högerklickar man på appen så kan man inte välja sådant som man bör kunna välja i menyn; typ "Set ASIO Buffer Size" och "Set Sample Rate". Ljudkortet dyker inte upp i enhetshanteraren under avdelningen "Ljud" heller. Lite "trött" blir man allt när saker inte flyter på eller blir som man tänkt sig... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som att inte drivrutinerna installeras till fullo trots att jag först får besked om att de installerats utan problem. Direkt efter dyker denna ruta upp som talar om för mig att jag måste koppla bort någon pryl och sedan koppla in den igen för att kunna slutföra installationen. Jag förmodar att prylen de menar är det nya ljudkortet..men det är bara det att det inte är inkopplat när jag kör installationen av drivrutinen. Nej, det här blir jag inte klok på faktiskt...

IMG_20181229_232354395~2.jpg

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag fick kortet att fungera till slut. MEN..det kan ju ibland vara bra att tänka igenom sina köp ordentligt innan man genomför dem och inte göra som jag att i efterhand (alldeles nyss) komma på att det hade varit bra om ljudkortet även hade haft midi I/O. Förutom en vanlig midi-keyboard med USB-kontakt har jag ju ett stagepiano (Korg SG Pro X) som hade varit trevligt att kunna koppla in också. Blir lite svårt med Audient iD4.. ?

Antingen får det faktiskt bli ett nytt ljudkort (Steinberg UR22 MKII) som har midi I/O eller så får undertecknad helt enkelt strunta i att använda stagepianot inkopplat i studion. Hmmm..tillsvidare får det nog bli det senare alternativet eftersom det väl ändå knappt kommer få plats ett till klaviatur i mitt lilla sovrum. I alla fall inte om det ska möbleras om för att få bättre akustik.

Stagepianot kan ju som tur är användas för sig, och då främst som ett första steg när man provar nya låtidéer. Det blir lättillgängligt om man har det uppkopplat mot t.ex. några datorhögtalare - bara att trycka på power-knappen så är man igång. Japp, den lösningen får det bli!

Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan, pme säger:

Det borde inte vara något problem att installera det gamla ljudkortet parallellt och bara använda det för midi.

Den tanken slog mig också, men tänkte att det kanske blir "kruxigt" att köra med två ljudkort samtidigt. Ska testa och se om det fungerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, slejnard säger:

Och du kan hävda ångerrätt om du hellre vill köpa ett annat kort.

Det hade säkert gått att hävda ångerrätt, men det känns lite fel när jag nu har använt produkten ett dygn. Kanske går problemet att lösa genom att parallellanvända mitt gamla Audiophile-kort. Ska prova och se om det fungerar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade nyss att installera drivrutinen till Audiophile 2496 för att se om jag kunde parallelköra det ljudkortet ihop med det nya iD4, men det verkar inte gå. Är drivrutinen för Audiophile 2496 installerad så försvinner iD4..t.e.x. gäller det för vilket ljudkort mitt DAW är kopplat till. Audient iD4 finns inte alls med i listan bland valbara audiointerface i mitt DAW längre. Det blir till att avinstallera Audiophile-drivrutinen igen och återinstallera den för iD4. Hoppas det går lättare denna gång... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle börja med att åter installera iD4 utan att avinstallera Audiophile och se om resultatet blir annorlunda. Jag har själv två ASIO ljuddrivrutiner installerade (för ESI och Behringer) och båda är synliga och individuellt valbara under Audio Devices. Och som alltid när det gäller lågnivårutiner av detta slag är det alltid bra med att starta om datorn mellan varven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade från början att installera drivrutinen för iD4 innan jag avinstallerade den för Audiophile 2496, men då visades inte iD4. När jag sedan försökte installera Audiophile 2496 drivrutinen medan iD4-drivrutinen redan var installerad så tog Audiophile 2496 över och iD4 försvann. Kan det ha att göra med att ett ljudkort är ett PCI och det andra ett USB tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste gå att ha två kort i maskinen även på win för på min lenovo laptop så kan OBS se alla ljudgrunkor jag kopplar in samt även datorns eget ljudkort.

OBS är en gratis streaming app för ljud och video så kan den borde datorns os klara det per automatik. Hoppas det löser sig men annars har väl pianot audio ut analogt som du kan koppla till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, Jizzen säger:

Kan det ha att göra med att ett ljudkort är ett PCI och det andra ett USB tro? 

Det ska det inte ha. De två drivrutiner jag nämnde i mitt förra inlägg är dels PCI-e (ESI) och dels USB (Behringer). Båda samtidigt synliga och individuellt valbara.

Har du följt alla steg i problemguiden hos Audient?

Jag ser också att det kom en ny version av Audient iD driver (version 4.0.0) för bara tre dagar sen. Har du den? Eller är det kanske den som är problemet?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, Sostenuto säger:

Har du följt alla steg i problemguiden hos Audient?

Jag ser också att det kom en ny version av Audient iD driver (version 4.0.0) för bara tre dagar sen. Har du den? Eller är det kanske den som är problemet?

 

Har inte kollat in problemguiden hos Audient, men tror jag har den senaste drivrutinen eftersom det ska vara 4.0.3. Ska kolla in guiden och försöker kanske att installera Audiophile 2496 igen. Man ska inte ge sig för tidigt... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Jizzen säger:

Den tanken slog mig också, men tänkte att det kanske blir "kruxigt" att köra med två ljudkort samtidigt. Ska testa och se om det fungerar!

Det ska inte vara några problem alls, själv har sex olika interface i min studiodator, inklusive BlackMagic och ATI som jag helst sluppit, och Focusrite som är helt värdelöst på allt utom MIDI. Det värsta som kan hända om om alla är olika är att det kan bli bökigt att se till att alla program väljer rätt. Är dock ditt huvudljudkort valt som förval i Windows så brukar det gå av sig självt mer eller mindre. Jaa, förutom ASIO då, som ju alltid måste väljas specifikt.
Har man flera av samma ljudkort utan att drivrutinerna stödjer det ordentligt så kan det dock bli strul.

 

3 timmar sedan, Jizzen säger:

Det hade säkert gått att hävda ångerrätt, men det känns lite fel när jag nu har använt produkten ett dygn. Kanske går problemet att lösa genom att parallellanvända mitt gamla Audiophile-kort. Ska prova och se om det fungerar.

Tror inte du ska behöva oroa dig, ibland kan man ju inte veta ordentligt innan man fått testa ?
En av mina gamla chefer var tvungen att gå igenom en hel hög mixerbord i faktiskt arbete exempelvis innan han hittade ett som verkligen funkade för honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Audient iD4 låter helt okej och är överlag bra byggd...förutom när det gäller en sak...där USB-kabeln går in i interfacet!! Kabeln sitter ju inte ordentligt i där (går att vricka på kabeln jättemycket..typ några mm fram och tillbaka).

På grund av det har plötsligt ljudkortet tappat "kontakten" med mitt DAW vid några tillfällen..bl.a. alldeles nyss. Det är liksom inte bara då att försöka trycka dit kabeln igen eftersom ljudkortet är totalt borta både i Windows kontrollpanel och bland mitt DAW:s preference-inställningar. Startar jag Cakewalk kommer en informationsruta upp om att ljudkort saknas. Näe..det här var ett av mina sämre köp jag har gjort måste jag säga. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte använt mitt nya ljudkort (Audient iD4) sedan nyårsafton och naturligtvis varit i kontakt med återförsäljaren om problemet. Inga problem att få det bytt om jag vill det. Men häromdagen hittade jag en annan USB-kabel liggandes här hemma som jag fick för mig att prova idag...för kanske kunde det bara vara kabeln som följde med det nya ljudinterfacet som spökade. Och det visade det sig att vara! ?

Med original USB-kabeln i så tappade iD4 kontakten med mitt DAW när jag rörde enheten (räckte att jag skruvade på volymratten), men med min egen USB-kabel som jag hade hemma händer inte detta trots att jag försöker genom att flytta iD4 lite hit och dit provocera fram det till att tappa kontakten med mitt DAW. Så helt klart är det något med originalkabeln som gör att det uppstår glapp! Skönt att slippa behöva reklamera interfacet faktiskt! 👍

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...