Jump to content

Är du duktig på marknadsföring? - Lovande artist söker samarbete


Recommended Posts

Är du grym på marknadsföring och på att fixa spelningar? Kanske söker du ett projekt att dyka in i? Jag är en lovande artist som kan min grej men som har svårt att finna tiden att sätta mig in i det praktiska kring det hela. Jag har ett tag fokuserat på att promota mig själv men har insett att det skulle kunna lyftas högre om jag får chansen att fokusera helt på musiken. Jag har redan ”kommit ut” ganska hyfsat genom spelningar och sociala medier, så det finns en bra grund att hoppa in och jobba från.

Som många trubadurer har jag tyvärr inte nån budget. Jag ser detta som något som potentiellt skulle kunna generera pengar som tillslut skulle kunna bli en lön. Dvs det jobb du genererar genererar din lön.

Jag bor kring Stockholms området så bra om du bor i krokarna.

Hör av dig om detta verkar intressant.

Tel: 0765878407

Mail: ehnjoakim@gmail.com

//Joakim Ehn

Länkar:

Facebook: @Music of Joakim Ehn

Instagram: joakimehn_music

Spotify: Joakim Ehn

Youtube: Joakim Ehn

 
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Eva Hillered
      Nätverkande och samarbeten kan vara det viktigaste i din marknadsföring. Bild: Gerd Altmann, Pixabay
      Idag har vi större möjligheter än någonsin att nå ut till en publik. Det finns tusen sätt via nätet att knyta an och påverka. I en forskningsstudie som heter ”Connected: How Your Friends’, Friends’ Friends Are Influencing Everything That You Think, Feel and Do” säger författaren att den genomsnittliga personen påverkar 1000 andra människor utan att ens inse det.
      Och du som är artist och låtskrivare har ännu större möjligheter att påverka, eftersom det du bidrar med – musik – är något som 90 procent av alla människor tycker om. Dessutom kan du surfa på större vågor eller strömningar som är aktuella i vår tid. När du ser trender i tiden som du gärna solidariserar dig med – till exempel miljö eller jämlikhet på olika plan – eller om du längtar efter att bidra till en bättre värld, då kan du med fördel skriva en låt som handlar om detta. Genom den sången har du en förmåga att locka till dig en större skara människor, om budskapet är tydligt, trovärdigt och formulerat på ditt unika sätt. Det ökar dina chanser att nå ut och nå fram med din musik, jämfört med om du bara hade riktat dig till anhängare av en viss genre.
      Involvera gärna dina fans i din process som artist, när du är på turné, står på scenen eller befinner dig i en studio. När jag för några år sedan skulle göra en platta gjorde jag mina fans delaktiga genom att de fick vara med och lyssna och välja ut vilka låtar som jag skulle ha med på albumet. Jag hade verkligen långt fler låtar som jag älskade än vad som fick plats på albumet, jag hade genuint svårt att välja. Responsen jag fick var väldigt fin och engagerad, och den låt de allra flesta tyckte om blev följdriktigt den som också blev mest spelad på radio – speciellt i Danmark.
      Musikbransch i ständig förändring
      Det har varit otroligt stora skiften i musikmarknaden på kort tid. Förändringarna innebär både goda och dåliga nyheter för dig som vill sprida din musik till andra, i mindre eller större skala.
      Olika typer av samarbeten är ofta en förutsättning för att du ska kunna ge din musik en rimlig chans och bli hörd. Utgå ifrån det samarbete som skulle kännas allra bäst för dig, det som ger dig mest glädje och energi (kanske lite pirr i magen också!) och börja kontakta dessa personer. Bifoga någon av dina allra bästa inspelningar som du lätt kan presentera digitalt.
      Du kan välja att försöka få samarbete med etablerade bolag av olika slag, eller så gör du mycket själv och väljer att samarbeta i kortare projekt runt till exempel marknadsföring. Talangjakten från skivbolagen ser helt annorlunda ut än för några år sedan. Eftersom vem som helst synas och höras på nätet signar skivbolagen oftast just de artister som redan har skapat ett eget sound och dem som har en stor publik och följare. Artister som på något sätt sätter avtryck med sin musik på nätet. Ju fler du når ut till, desto bättre chanser har du att få skivbolagen intresserade. Alltså har vi alla i det avseendet mycket bättre chanser än tidigare, om vi är beredda att aktivt skapa vårt egen image och börja rikta oss utåt på olika sätt med vår musik.
      Det finns enormt många resurser för musikskapare idag, och det har aldrig varit lättare att själv spela in sin musik och ge ut den. Du behöver inte heller göra allt själv. Vad är du bra på? Vad är din styrka? Vad skulle kunna bli ännu bättre om du samarbetade?
      Tips och från två aktörer i musikbranschen
      Jag har samtalat med två bolag i branschen, Clap Your Hands (CYH) och Birds Will Sing For You (BWSFY), som jag själv har haft positiva erfarenheter av.
      Vilka fördelar/nackdelar har oberoende artister i vår digitala tidsålder jämfört med tidigare?
      CYH: Den allra största fördelen för en independentartist är att det är superenkelt att ge ut musik idag. En release är bara några knapptryck bort. Du kan själv planera ditt releaseschema som det passar dig, utan att behöva vänta på att ett skivbolag skall tycka att tiden är lämplig att ge ut din musik.
      Den allra största nackdelen för en independentartist är att det är superenkelt att ge ut musik idag. Det ges ut tusentals nya låtar varje dag, av varierande kvalitet. Det blir oerhört svårt att ”skilja agnarna från vetet”. Gör du musik vill du såklart att den ska få uppmärksamhet. Det är ganska lätt att sprida den om man tar sig lite tid, men det är inte alltid att rätt musik hamnar i rätt mediahänder. Medierna översköljs av musik och det blir svårt att gallra och tiden finns inte riktigt att lyssna på allt. Musik har inte längre samma attraktionsvärde hos medierna som tidigare.
      Signade artister har idag kortare tid på sig att bevisa sin duglighet. I tider när majorbolagen mer och mer övergår till att ge ut musik enbart digitalt krävs att man ganska omgående levererar streams. Fördelen är att bolagen är ordentligt vässade i att jobba ut musik online, och jobbar på för att låtar ska streama. Men det kan också innebära att man snabbt kan halka efter i prioriteringsordningen, och till och med bli droppad om musiken inte streamar.
      BWSFY: Fördelarna är många – du kan forma din egen karriär, du kan göra mer på egen hand, du behöver inte vänta på någons godkännande. Nackdelarna är att de lättillgängliga distributionskanalerna gör att det släpps otroligt mycket mer musik än tidigare. Positivt ur ett konstnärligt perspektiv, men mycket svårt att nå ut genom bruset.
      Vad krävs idag för en okänd artist ska ha en möjlighet att nå ut till en stor publik med sin musik?
      CYH: Väldigt kortfattat skulle jag säga att det ”enda” som behövs är god planering och en stor portion uthållighet. Det är A och O.
      BWSFY: Långsiktighet. Att våga tänka 3 eller 5 år framåt i sin interna planering. Att jobba på fler ben parallellt – live, studio, sociala medier, press, visuellt material.

      Om artikeln
      Artikeln är ett utdrag ur kapitel 12 i boken Lathund för låtskrivare av författarinnan och musikern Eva Hillered. Eva har skrivit ett flertal uppskattade artiklar för Studio. Hennes bok kan köpas i sin helhet här nedan, i en helt ny upplaga.


      Om artikelförfattaren
      Eva Hillered är en Grammis­nominerad artist/låtskrivare/pedagog och författare till boken Lathund för låtskrivare (Prisma/ Norstedts). www.evahillered.se
    • By Davidooo
      Jag såg nyss filmen studentfesten från 2013.      https://youtu.be/WTCQ1erzzt4  Och kan inte släppa taget om låten som spelas 43:45 till 44:51 .
      Låttexten i refrängen lyder ”No one gives me love like you do, tell me that you’re  feeling it too yeah, you got me in some kind of voodoo, tonight”
      Det verkar vara någon remix av låten ”no one gives me love like you do” av David Thomas.    Men vilken remix?😩
       
      tacksam för svar
    • By Ollie Olson
      Oavsett vad du känner är viktigast så måste du känna att artisten och produktionen tillhör varandra. Som producent så är det så lätt att göra en produktion som du själv älskar, för du har flera coola tricks och lösningar som kommer att göra det till en jätteläcker produktion och låt. Om du inte har ställt dig frågan om en sådan produktion passar artisten och sången, så är det stor risk att hela produktionen faller platt när sången läggs på, för att den som ska sjunga inte kan identifiera sig med ljudbilden, eller att rösten inte passar i ljudmiljön.
      Här kommer några frågor som du ska ställa till dig själv och din artist:
      Vilken typ av genre ska det vara? Ska det vara en stor produktion eller minimalistisk produktion och ljudbild? Ska det vara en organisk eller en elektronisk musikvärld? Hur ska låten och produktionen spegla artisten? Hur ska vi hitta identiteten och personligheten så att den passar artisten? Vilken tonart passar artistens röst bäst?
    • By Johan Strandell
      Det är svårt att förneka attraktionen i att stå på scen inför en publik, oavsett om det handlar om rockposer, explosioner och eld på en gigantisk arena, eller inlör en svettig publik klockan tre på natten på en undergroundklubb, eller bara att få höra sin musik spelas i radio, tv eller på film. Men steget dit från sovrumsstudion, studieförbundets replokal eller garaget kan verka stort.
      En kliché i film och tv är bandet eller artisten som upptäcks av en slump av en förbipasserade A&R-person eller som gör ett genialt framträdande vid rätt tid och på rätt plats. Det finns ett visst mått av sanning i detta. Susan Boyle slog igenom från ingenting i Britain’s got talent, men att vänta på den musikaliska motsvarigheten till ett blixtnedslag är kanske inte så effektivt.

      Susan Boyle i "Britain´s got talent"
      Därför kommer den här artikelserien i första hand fokusera på saker du kan göra själv – få in musik på Spotify, sprida den på sociala medier, paketera den för försäljning och liknande, eftersom du som musiker har större möjligheter att påverka och dessutom kan göra allt på egen hand.
      Spotify – den vanligaste kanalen för spridning av musik idag
      Så hur gör du för att nå ut? Två grundläggande saker att fundera på är vad ditt mål är, och att göra upp en plan för hur du når dem. Vi tar dem i ordning.
       
      Hitta målet med att nå ut
      Att nå ut kan innebära väldigt olika saker. Beroende på om ditt mål är att få din musik spridd, att själv synas, att tjäna pengar eller något annat så finns det väldigt olika vägar att gå. Första steget är därför att tänka igenom vad du vill uppnå – den klassiska band-som-ger-ut-album-och-turnerar-modellen är inte enda vägen att gå.
      Svenska låtskrivare har ockuperat topplistorna de senaste decennierna, och isländska Hildur Guðnadóttir har nått en stor publik genom sina soundtrack till Chernobyl och Joker utan att för den delen vara särskilt känd som musiker. Ett ännu extremare exempel är den finske ingenjören bakom Nokias ringsignal.


      Hildur Guðnadóttir som nått en stor publik genom sina soundtrack till tv-serien Chernobyl (2019) och filmen Joker (2019). Foto Hildur: Antje Taiga Jandrig. Foto Joker: Pressbild.
      Ett sätt att strukturera detta är att bryta ner ”att nå ut” i olika dimensioner:
      Nå många lyssnare Bli känd som artist Tjäna pengar Synas i media Spela live Just för att de här sakerna ibland inte går hand i hand gör att det finns skäl att fundera igenom vad du vill uppnå. Idag är det närmast trivialt enkelt att lägga upp musik på Youtube, men det är inte nödvändigtvis något som leder till några pengar, ifall det är målet.
      Vill du nå ut till så många som möjligt kan det i sin tur vara värt att fundera på vad du är beredd att offra: vill du byta genre eller stil till något mer lättillgängligt? Det finns bevisligen lyssnare för väldigt smal musik, oavsett om vi pratar om Huun-Huur-Tus mongoliska strupsång eller Bohren & der Club of Gores doomjazz, men Avicii har onekligen en större lyssnarkrets.
      Eller för att knyta an till exemplen ovan: vill du få in din musik i film eller tv krävs det en annan plan än om du vill synas live.
      Allt detta blir ännu viktigare om ni är flera personer: är ni inte överens om vad ni vill uppnå blir det lätt konflikter. Självklart kan de här sakerna också hänga ihop. Ett par miljoner spelningar på Spotify går att omsätta i pengar, spelningar och uppmärksamhet, men har du nått dit behöver du rimligen inte den här guiden.
      Gör en plan för att nå ut
      När du har bestämt dig för vad du vill uppnå är nästa steg att göra en plan. Här skulle det gå att skriva en smärre bok eftersom projektplanering är ett stort område. En metod som blivit populär i Silicon Valley heter OKR – ”Objectives and key results”. I korthet går det ut på att sätta upp mål (objective) och utifrån dem skapa nyckelresultat.
      Populära metoden för projektplanering: OKR – ”Objectives and key results”
      Nu skiljer sig IT-startups från musikalisk verksamhet på ganska fundamentala sätt (även om Facebooks motto ”Move fast and break things” också gäller för scenshower för många rockband). Men att jobba baklänges från målen kan vara ett effektivt sätt att prioritera och strukturera. Speciellt när du kombinerar det med delmål.
      Till exempel, om du vill komma ut och spela live när den här eländiga coronapandemin har dragit förbi, blir ett mål att göra det enkelt för bandbokare att höra hur du/ni låter.
      Så här kan det se ut om vi bryter ner det till delmål:
      Ta fram en lista på festivaler och klubbar du vill spela på Kontakta bokare, festivaler och klubbar Lägg upp minst två låtar på Soundcloud för att bokare ska kunna höra hör du låter Spela in och polera två låtar Gör en video och lägg upp en låt på Youtube Skriv en kort beskrivning av bandet och lägg upp på Soundcloud och Youtube  
      Soundcloud och Youtube
      Utskrivet på det här sättet låter de här punkterna självklara, men att jobba på det här sättet kan vara ett sätt att skapa fokus och inte glömma något viktigt längs vägen. Det kommer antagligen inte leda till något om du kontaktar en bokare utan att de har något att lyssna på. Och ett tydligt mål gör det enklare att inte fastna i detaljer: typsnittet på skivomslaget är kanske inte det mest avgörande för en bokare. Istället bör du förmodligen lägga mer tid på att förmedla att ni är en bra liveakt.
      Här kommer de större målen in. Om du inte kan komma på hur något leder dig till det övergripande målet är det förmodligen bättre att göra på något annat sätt. Konstnären Darius Kazemi har jämfört konstnärlig verksamhet med ett lotteri, och det är värt att skjuta brett och vara beredd att ändra sin plan om man märker att något annat fungerar bättre.
      Om serien
      Den här inledande artikeln har beskrivit hur du kan tänka generellt och hur du kan planera. I kommande artiklar kommer det komma mer konkreta tips om kanaler att synas i, hur du sprider din musik och vilka tjänster du kan använda för att få betalt för din musik.
    • By Johan Strandell
      Övriga delar i serien:
      Del 1 – Planera och sätt mål
      På Beatles tid var allt så enkelt: skriv en låt som innehåller ordet ”Love”, se till att alla bandmedlemmar har samma frisyr, gör ett TV-framträdande inför skrikande fans och se till att albumet finns i skivaffären. Sen var du klar. Idag är det både mycket enklare och mycket svårare. Det är mycket enklare att nå ut eftersom du enkelt och ofta kostnadsfritt kan nå en publik från hela världen. Men det är också mycket svårare eftersom du numera konkurrerar med alla andra musiker i hela världen, inklusive spektakel som konserter i Fortnite. Och för ögonblicket, hemmasändningar med Rolling Stones som i The Rolling Stones perform "You Can't Always Get What You Want" | | One World: Together At Home, klassisk musik, som till exempel Dvorák & Farrenc med Kungliga Filharmonikerna symfoniorkestrar och många fler som exempelvis Lady Gaga – Lady Gaga performs "Smile" | One World: Together At Home.
      Det är också omöjligt att finnas på alla platser där det går att att publicera musik. Särskilt om du också ska ha tid att skriva och producera musik och inte har lust eller råd att anställa ett specialistteam inom sociala medier.
      I den här artikeln kommer jag främst ta upp platser där du själv kan lägga upp musik utan mellanhänder, lösningar där du sitter i förarhytten. En väl vald placering i populära TV-serien Stranger Things på Netflix är onekligen ett effektivt sätt att nå ut, men det är inte något du själv kan påverka särskilt mycket.
      Saker att tänka på
      En bra startpunkt är att fundera på vad du vill uppnå och hur olika kanaler passar dina mål. Som hjälp på vägen kan du fundera över de här faktorerna:
      Hur stor publik du kan nå Presentation av dig som artist eller er som grupp Din koppling till lyssnarna Om innehållet går att dela på andra sajter Om det går att begränsa tillgång Vem styr innehållet Kostnad Hur permanent kanalen är Varför är det här relevant? Det typiska fallet är att du vill nå så många lyssnare som möjligt. Då är det rätt uppenbart att du bör välja en kanal som har stor publik, där kanalen är enkel att nå för publiken och där det är både möjligt och enkelt att dela. Om du istället vill premiera dina fans behöver du kunna styra vem som kommer åt innehållet, och gärna ha en kommunikationskanal direkt till dem. Ett tredje, inte särskilt ovanligt fall är att du vill sprida din musik inför ett släpp eller en spelning, och då vill du förmodligen ha musik i ett format som går att bädda in. Exempelvis på konsertarrangörens hemsida eller i sociala medier.
      Titta också på hur mycket du kan styra över presentationen. En artistkanal på Youtube är till exempel praktisk för lyssnare eftersom alla fungerar på samma sätt, men för dig som musiker betyder det att kattvideor, rekommenderade videor och allt annat Youtube vill föreslå bara är ett klick bort, medan en egen hemsida är något du helt styr över men som saknar den gigantiska publiken som Youtube har. Du måste helt enkelt göra en avvägning vad som är viktigt för dig. Inget, utom möjligen tidsåtgång och kostnad, stoppar dig från att ha båda sakerna.
      Att bedöma de här olika faktorerna är självklart väldigt subjektivt och jag har inte gjort något försök till detta. Det är upp till dig att avgöra vad du anser är viktigast. Om du gjorde en plan utifrån den första delen i den här artikelserien så kan du nu fundera på hur väl de olika kanalerna stämmer överens med dina mål och delmål.
      Olika kanaler skiljer sig åt men jag kommer dela upp dem i tre kategorier:
      Sociala medier Musiksajter Gör-det-själv Eftersom de flesta av de här lösningarna borde vara välbekanta kommer fokus vara på vad som skiljer dem åt och vilka specifika saker du bör tänka på.
      Sociala medier
      Sociala medier är nästan ofrånkomligt om du vill nå en större publik. Du behöver förmodligen ha en närvaro på åtminstone någon av plattformarna. Däremot varken vill eller kan du ha musik permanent där, eftersom de sociala mediernas idé är att fokusera en ström av inlägg till rätt individer och att skapa sociala interaktioner. Om du är ute efter att nå dina lyssnare är detta så klart perfekt, men det är mindre bra om du vill skapa något mer permanent. Mitt förslag är att du använder de plattformar du är aktiv på och bekväm med, men med ett undantag. Tiktok är en het plattform där musiker kan ha miljoner följare, men om du inte vänder dig till tonåringar så är det förmodligen inte kanalen för dig.
      Facebook
      Det spelar ingen roll om du är Shakira eller ett Oranssi Pazuzu – ett psykedeliskt finskt black metal-band. Båda finns självklart på Facebook. Du vill förmodligen också finnas där om du inte har ett extremt starkt motstånd mot Facebook. Det går att ladda upp musik genom att ladda upp videor, men det fungerar bäst för "teasers" och andra kortare inlägg.
      Länk: https://www.facebook.com

      Facebook: Musiker/band
      Instagram
      Samma sak som för Facebook gäller för Instagram, men eftersom det är mer visuellt orienterat och ännu mer oåtkomligt för den som inte är inloggad så är det än mer en kanal för promotion snarare än ett ställe att placera din musik. Du behöver också ha en hög tolerans för hashtags.
      Länk: https://www.instagram.com/

      Instagram
      Twitter
      Om vi fortsätter på spåret med liknelser så är Twitter som Instagram, fast för journalister, politiskt intresserade och annat blandat folk. Även Twitter är en kanal som är bäst för promotion.
      Länk: https://twitter.com/

      Twitter: Oranssi Pazuzu
      Youtube
      Gorillan i rummet är Youtube. Även om fokus ursprungligen var video har Google satsat på att göra Youtube till en musiksajt. Där trängs storbolag som Vevo, enskilda artister och alla andra, komplett med uppladdningar och ibland med tveksam upphovsrättslig status. Även den som inte själv lägger upp sin musik kan ofta räkna med att någon annan gör det om det är något så när populärt.

      Youtube: Vevo
      Youtube har många fördelar för dig som musiker: det är kostnadsfritt, spellistor kan användas för att organisera musik, videor går att bädda in på andra sajter och det är låg tröskel för lyssnarna.  Youtube är också generösa med utrymmet. Allt som krävs för att ladda upp ditt 45 minuter långa krautrockepos är att verifiera ditt konto hos Google med ett sms.
      Sedan finns också de sociala funktionerna på gott och ont: kommentarer, delningar, gilla-knappar, följare och allt annat.
      Allt detta gör att Youtube är en av de bättre platserna att ha din musik. De har också skapat en rad tjänster för musiker som Youtube for Artists, med livestreaming, analysverktyg, och har du en label eller ligger på ett storbolag finns det ännu fler funktioner.
      Länk:  https://www.youtube.com/

      Youtube for Artists
      Vimeo
      Strikt sett är Vimeo inte ett socialt nätverk, men det är det stora alternativet till Youtube för videor. Vimeo har många liknande funktioner som inbäddning av videor, spellistor, kommentarer och så vidare, men har en mer sober framtoning. De har också ett större fokus på kreatörer med funktioner för tillgångsstyrning och för att sälja videor.
      Vimeo har ingen reklam, utan bekostar verksamheten genom att ta betalt av de som laddar upp videos. Det finns gratiskonton, men de är begränsade, och vill man till exempel ha tillgång till funktioner som liveströmning så krävs ett betalkonto.
      Länk: https://vimeo.com/
      Vimeo
      Musiksajter
      Det finns en uppsättning tjänster som är direkt riktade till musiker. Du kan ofta styra mer av utseende och tillgång på de här tjänsterna, men de tar i regel betalt för mer avancerade funktioner.
      Soundcloud
      Om Youtube är den självklara platsen för video så är Soundcloud motsvarigheten för musik, till den grad att ”Soundcloud rap” har blivit ett begrepp och många svenska hiphop-akter har vuxit sig stora genom Soundcloud.
      Frågan är inte om Soundcloud är en plattform för dig som musiker, utan snarare om det är värt för dig att betala för ett konto eller ej. Soundclouds Pro-variant har en lång rad funktioner, men kostar relativt mycket per månad.
      Länk: https://soundcloud.com

      Soundcloud
      Bandcamp
      I första hand är Bandcamp en plattform för att sälja musik, men kan också användas som ett ställe att ha din musik mer permanent. Bandcamp är orienterat mot försäljning av musik och visar som standard ett meddelande om att betala för musiken efter ett par spelningar, men gränsen för detta kan höjas eller slås av om du önskar.
      Bandcamp
      Detta gör att Bandcamp inte är ett lika friktionsfritt alternativ, men vill du ta betalt för din musik är det ett bra alternativ (mer om att ta betalt för din musik kommer i en framtida del i den här artikelserien).
      Bandcamp har också funktioner för privata spår, nedladdningskoder, spelare som går att bädda in på andra sajter och en hel del annat, så om du inte redan är bekant är det värt en titt.
      Länk: https://bandcamp.com/
      Spotify/Apple Music/Google Play
      Att ha musik på de stora musiksajterna är ett uppenbart sätt att nå ut. Till skillnad från de andra sajterna i den här listan kan du dock inte ladda upp din egen musik hur som helst, utan det krävs att du går via en distributör, om du inte är signad till ett skivbolag. Listan på distributörer är lång: CD baby, Distrokid, Ditto, Record union, Tunecore och många fler. De  fungerar alla på ungefär samma sätt: du laddar upp din musik, betalar dem, antingen direkt eller genom procent på royalties, och de sköter resten av arbetet med att få in musiken på alla de olika tjänsterna.
      Både Apple och Spotify har ytterligare funktioner för artister genom Apple Music for artists och Spotify for artists, och eftersom Youtube och Google Play lever i någon slags samboförhållande heter motsvarigheten där Youtube for artists.
      Att finnas på de här tjänsterna gör också att du kan få betalt för din musik. Mer exakt om hur det fungerar kommer i en senare del i artikelserien.

      Spotify: Oranssi Pazuzu
      Reverbnation
      Egentligen kan Reverbnation placeras in i flera kategorier: du kan ladda upp din musik där och sälja den, det är en fansajt, en samling verktyg för marknadsföring och sköter dessutom distribution om så önskas – det är en komplett allt-i-ett-lösning eller en schweizisk armékniv, beroende på hur man väljer att se det. Allt detta gör att Reverbnation är en relativt dyr lösning om du bara är ute efter ett sätt att få in din musik på andra ställen, men kan vara värt en titt om du också är ute efter deras andra delar.
      Länk: https://www.reverbnation.com/

      Reverbnation
      Mixcloud
      Mixcloud är en udda fågel i sammanhanget. Det är en sajt för att ladda upp livespelningar, mixar och liveströmmar, och få betalt för det (samt ersätta upphovsmännen). En relativt stor del är kontakten med fans och material för dem, som exklusiva spår, spelningar och liknande. Om du är en DJ eller spelar mycket live kan Mixcloud vara något att titta närmare på.
      Länk: https://www.mixcloud.com/

      Mixcloud
      Gör-det-själv
      Om du är typen som trycker egna fanzine eller gillar handkopierade kassettsläpp så är detta det som kommer närmast. Istället för att behöva betala ett abonnemang varje månad till en sajt eller leva med risken att en annonsfinansierad plattform helt plötsligt ändrar sin algoritm kan du sätta upp en egen lösning där du själv styr.
      Fördelen är att du kan få full kontroll, men det riskerar också att bli ett tekniskt slukhål ifall du inte redan är bekväm med HTML, CSS och annat som hör till modern webbutveckling.
      Webbhotell
      Göra-majonnäsen-själv-lösningen är att skaffa sig en egen domän (som studio.se, google.com eller thiscatdoesnotexist.com) och sätta upp en hemsida där. De flesta webbhotell säljer också domäner.
      Du vill ha ett webbhotell som också erbjuder Wordpress – det är mjukvaran som körs på en betydlig andel av alla sajter. Det finns ett otal färdiga teman till Wordpress och en uppsjö plugins med allt från bildgallerier till ehandelslösningar. Detta gör att du till exempel kan sälja egen merchandise, ha ett kontaktformulär, hantera en epostlista för fans och så vidare.
      Du kan också styra helt över musiken som du lägger upp på servern, där den enda begränsningen är hur stort lagringsutrymme du betalar för.
      På motsvarande sätt bestämmer du helt över design och funktioner: andra lösningar tillåter oftast viss anpassning, men speciellt de stora sajterna har rätt snäva ramar.
      Wordpress.com
      Wordpress finns också som paketlösning, där du får installation och drift skött av bolaget som ligger bakom mjukvaran. Det är mer begränsat än en Wordpress-installation på ett webbhotell, men du slipper mycket av den tekniska huvudvärken. Det är dock lite dyrare än att snickra ihop något eget.
      Länk: https://sv.wordpress.com/

      Hemsida gjord i Wordpress: Oranssi Pazuzu
      Squarespace
      Ytterligare ett steg från att göra allt själv är att välja något som Squarespace – de sköter allt som har med servrar, drift och annat att göra, och de har mallar som är specialgjorda för musiker, med turnésidor och musikspelare. Squarespace tar dock bra betalt för allt detta.
      Länk: https://www.squarespace.com/

      Squarespace-mallar

      Squarespace artistsida

      Sammanfattning
      Den här listan kanske kändes utmattande lång, men den visar också på alla olika sätt du har till ditt förfogande för att nå ut, och det har aldrig funnits fler verktyg för dig som musiker. Praktiskt sett är det smartast att välja ett par olika alternativ som kompletterar varandra, och sedan utöka med fler när det blir aktuellt. Vill du till exempel bara få ut din musik kommer du långt med till exempel Soundcloud eller Youtube.
      Men det finns också en poäng med att finnas på flera platser: plattformarna med störst publik, som Youtube och Facebook, har inte musiker som sin huvudsakliga målgrupp, och de kan och har ändrat villkoren utan större förvarning, och för den som förlitat sig på en enda kanal kan då hamna i en svår situation.
      Detta gör att jag personligen tycker att det är värt att välja plattformar som är mer direkt inriktade mot musiker, som Bandcamp eller Soundcloud. CDM:s Peter Kirn har skrivit en guide om varför han tycker musiker ska välja just Bandcamp, som är väl värd att läsa, och som dessutom innehåller en rad praktiska tips.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • Utvalda pressmeddelanden

  • Who's Online (See full list)

×
×
  • Create New...