Jump to content
Sign in to follow this  
Trubadur Joakim Ehn

Är du duktig på marknadsföring? - Lovande artist söker samarbete

Recommended Posts

Är du grym på marknadsföring och på att fixa spelningar? Kanske söker du ett projekt att dyka in i? Jag är en lovande artist som kan min grej men som har svårt att finna tiden att sätta mig in i det praktiska kring det hela. Jag har ett tag fokuserat på att promota mig själv men har insett att det skulle kunna lyftas högre om jag får chansen att fokusera helt på musiken. Jag har redan ”kommit ut” ganska hyfsat genom spelningar och sociala medier, så det finns en bra grund att hoppa in och jobba från.

Som många trubadurer har jag tyvärr inte nån budget. Jag ser detta som något som potentiellt skulle kunna generera pengar som tillslut skulle kunna bli en lön. Dvs det jobb du genererar genererar din lön.

Jag bor kring Stockholms området så bra om du bor i krokarna.

Hör av dig om detta verkar intressant.

Tel: 0765878407

Mail: ehnjoakim@gmail.com

//Joakim Ehn

Länkar:

Facebook: @Music of Joakim Ehn

Instagram: joakimehn_music

Spotify: Joakim Ehn

Youtube: Joakim Ehn

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Dcembr
      Jag säljer nu min specialbyggda musikdator!
      All info finner ni genom att klicka på länken nedan.
       
      Mvh
      Fredrik
       
      Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Specialbyggd Musikdator Säljes https://www.blocket.se/vi/91142043.htm
    • By Johan Strandell
      Det dags att göra din musik tillgänglig för andra att lyssna på. Kanske låter det trivialt, men det är lätt att bli överväldigad av alla olika alternativ. I den här delen går vi igenom olika kanaler och hur du kan tänka för att välja mellan dem.
      Övriga delar i serien:
      Del 1 – Planera och sätt mål
      På Beatles tid var allt så enkelt: skriv en låt som innehåller ordet ”Love”, se till att alla bandmedlemmar har samma frisyr, gör ett TV-framträdande inför skrikande fans och se till att albumet finns i skivaffären. Sen var du klar. Idag är det både mycket enklare och mycket svårare. Det är mycket enklare att nå ut eftersom du enkelt och ofta kostnadsfritt kan nå en publik från hela världen. Men det är också mycket svårare eftersom du numera konkurrerar med alla andra musiker i hela världen, inklusive spektakel som konserter i Fortnite. Och för ögonblicket, hemmasändningar med Rolling Stones som i The Rolling Stones perform "You Can't Always Get What You Want" | | One World: Together At Home, klassisk musik, som till exempel Dvorák & Farrenc med Kungliga Filharmonikerna symfoniorkestrar och många fler som exempelvis Lady Gaga – Lady Gaga performs "Smile" | One World: Together At Home.
      Det är också omöjligt att finnas på alla platser där det går att att publicera musik. Särskilt om du också ska ha tid att skriva och producera musik och inte har lust eller råd att anställa ett specialistteam inom sociala medier.
      I den här artikeln kommer jag främst ta upp platser där du själv kan lägga upp musik utan mellanhänder, lösningar där du sitter i förarhytten. En väl vald placering i populära TV-serien Stranger Things på Netflix är onekligen ett effektivt sätt att nå ut, men det är inte något du själv kan påverka särskilt mycket.
      Saker att tänka på
      En bra startpunkt är att fundera på vad du vill uppnå och hur olika kanaler passar dina mål. Som hjälp på vägen kan du fundera över de här faktorerna:
      Hur stor publik du kan nå Presentation av dig som artist eller er som grupp Din koppling till lyssnarna Om innehållet går att dela på andra sajter Om det går att begränsa tillgång Vem styr innehållet Kostnad Hur permanent kanalen är Varför är det här relevant? Det typiska fallet är att du vill nå så många lyssnare som möjligt. Då är det rätt uppenbart att du bör välja en kanal som har stor publik, där kanalen är enkel att nå för publiken och där det är både möjligt och enkelt att dela. Om du istället vill premiera dina fans behöver du kunna styra vem som kommer åt innehållet, och gärna ha en kommunikationskanal direkt till dem. Ett tredje, inte särskilt ovanligt fall är att du vill sprida din musik inför ett släpp eller en spelning, och då vill du förmodligen ha musik i ett format som går att bädda in. Exempelvis på konsertarrangörens hemsida eller i sociala medier.
      Titta också på hur mycket du kan styra över presentationen. En artistkanal på Youtube är till exempel praktisk för lyssnare eftersom alla fungerar på samma sätt, men för dig som musiker betyder det att kattvideor, rekommenderade videor och allt annat Youtube vill föreslå bara är ett klick bort, medan en egen hemsida är något du helt styr över men som saknar den gigantiska publiken som Youtube har. Du måste helt enkelt göra en avvägning vad som är viktigt för dig. Inget, utom möjligen tidsåtgång och kostnad, stoppar dig från att ha båda sakerna.
      Att bedöma de här olika faktorerna är självklart väldigt subjektivt och jag har inte gjort något försök till detta. Det är upp till dig att avgöra vad du anser är viktigast. Om du gjorde en plan utifrån den första delen i den här artikelserien så kan du nu fundera på hur väl de olika kanalerna stämmer överens med dina mål och delmål.
      Olika kanaler skiljer sig åt men jag kommer dela upp dem i tre kategorier:
      Sociala medier Musiksajter Gör-det-själv Eftersom de flesta av de här lösningarna borde vara välbekanta kommer fokus vara på vad som skiljer dem åt och vilka specifika saker du bör tänka på.
      Sociala medier
      Sociala medier är nästan ofrånkomligt om du vill nå en större publik. Du behöver förmodligen ha en närvaro på åtminstone någon av plattformarna. Däremot varken vill eller kan du ha musik permanent där, eftersom de sociala mediernas idé är att fokusera en ström av inlägg till rätt individer och att skapa sociala interaktioner. Om du är ute efter att nå dina lyssnare är detta så klart perfekt, men det är mindre bra om du vill skapa något mer permanent. Mitt förslag är att du använder de plattformar du är aktiv på och bekväm med, men med ett undantag. Tiktok är en het plattform där musiker kan ha miljoner följare, men om du inte vänder dig till tonåringar så är det förmodligen inte kanalen för dig.
      Facebook
      Det spelar ingen roll om du är Shakira eller ett Oranssi Pazuzu – ett psykedeliskt finskt black metal-band. Båda finns självklart på Facebook. Du vill förmodligen också finnas där om du inte har ett extremt starkt motstånd mot Facebook. Det går att ladda upp musik genom att ladda upp videor, men det fungerar bäst för "teasers" och andra kortare inlägg.
      Länk: https://www.facebook.com

      Facebook: Musiker/band
      Instagram
      Samma sak som för Facebook gäller för Instagram, men eftersom det är mer visuellt orienterat och ännu mer oåtkomligt för den som inte är inloggad så är det än mer en kanal för promotion snarare än ett ställe att placera din musik. Du behöver också ha en hög tolerans för hashtags.
      Länk: https://www.instagram.com/

      Instagram
      Twitter
      Om vi fortsätter på spåret med liknelser så är Twitter som Instagram, fast för journalister, politiskt intresserade och annat blandat folk. Även Twitter är en kanal som är bäst för promotion.
      Länk: https://twitter.com/

      Twitter: Oranssi Pazuzu
      Youtube
      Gorillan i rummet är Youtube. Även om fokus ursprungligen var video har Google satsat på att göra Youtube till en musiksajt. Där trängs storbolag som Vevo, enskilda artister och alla andra, komplett med uppladdningar och ibland med tveksam upphovsrättslig status. Även den som inte själv lägger upp sin musik kan ofta räkna med att någon annan gör det om det är något så när populärt.

      Youtube: Vevo
      Youtube har många fördelar för dig som musiker: det är kostnadsfritt, spellistor kan användas för att organisera musik, videor går att bädda in på andra sajter och det är låg tröskel för lyssnarna.  Youtube är också generösa med utrymmet. Allt som krävs för att ladda upp ditt 45 minuter långa krautrockepos är att verifiera ditt konto hos Google med ett sms.
      Sedan finns också de sociala funktionerna på gott och ont: kommentarer, delningar, gilla-knappar, följare och allt annat.
      Allt detta gör att Youtube är en av de bättre platserna att ha din musik. De har också skapat en rad tjänster för musiker som Youtube for Artists, med livestreaming, analysverktyg, och har du en label eller ligger på ett storbolag finns det ännu fler funktioner.
      Länk:  https://www.youtube.com/

      Youtube for Artists
      Vimeo
      Strikt sett är Vimeo inte ett socialt nätverk, men det är det stora alternativet till Youtube för videor. Vimeo har många liknande funktioner som inbäddning av videor, spellistor, kommentarer och så vidare, men har en mer sober framtoning. De har också ett större fokus på kreatörer med funktioner för tillgångsstyrning och för att sälja videor.
      Vimeo har ingen reklam, utan bekostar verksamheten genom att ta betalt av de som laddar upp videos. Det finns gratiskonton, men de är begränsade, och vill man till exempel ha tillgång till funktioner som liveströmning så krävs ett betalkonto.
      Länk: https://vimeo.com/
      Vimeo
      Musiksajter
      Det finns en uppsättning tjänster som är direkt riktade till musiker. Du kan ofta styra mer av utseende och tillgång på de här tjänsterna, men de tar i regel betalt för mer avancerade funktioner.
      Soundcloud
      Om Youtube är den självklara platsen för video så är Soundcloud motsvarigheten för musik, till den grad att ”Soundcloud rap” har blivit ett begrepp och många svenska hiphop-akter har vuxit sig stora genom Soundcloud.
      Frågan är inte om Soundcloud är en plattform för dig som musiker, utan snarare om det är värt för dig att betala för ett konto eller ej. Soundclouds Pro-variant har en lång rad funktioner, men kostar relativt mycket per månad.
      Länk: https://soundcloud.com

      Soundcloud
      Bandcamp
      I första hand är Bandcamp en plattform för att sälja musik, men kan också användas som ett ställe att ha din musik mer permanent. Bandcamp är orienterat mot försäljning av musik och visar som standard ett meddelande om att betala för musiken efter ett par spelningar, men gränsen för detta kan höjas eller slås av om du önskar.
      Bandcamp
      Detta gör att Bandcamp inte är ett lika friktionsfritt alternativ, men vill du ta betalt för din musik är det ett bra alternativ (mer om att ta betalt för din musik kommer i en framtida del i den här artikelserien).
      Bandcamp har också funktioner för privata spår, nedladdningskoder, spelare som går att bädda in på andra sajter och en hel del annat, så om du inte redan är bekant är det värt en titt.
      Länk: https://bandcamp.com/
      Spotify/Apple Music/Google Play
      Att ha musik på de stora musiksajterna är ett uppenbart sätt att nå ut. Till skillnad från de andra sajterna i den här listan kan du dock inte ladda upp din egen musik hur som helst, utan det krävs att du går via en distributör, om du inte är signad till ett skivbolag. Listan på distributörer är lång: CD baby, Distrokid, Ditto, Record union, Tunecore och många fler. De  fungerar alla på ungefär samma sätt: du laddar upp din musik, betalar dem, antingen direkt eller genom procent på royalties, och de sköter resten av arbetet med att få in musiken på alla de olika tjänsterna.
      Både Apple och Spotify har ytterligare funktioner för artister genom Apple Music for artists och Spotify for artists, och eftersom Youtube och Google Play lever i någon slags samboförhållande heter motsvarigheten där Youtube for artists.
      Att finnas på de här tjänsterna gör också att du kan få betalt för din musik. Mer exakt om hur det fungerar kommer i en senare del i artikelserien.

      Spotify: Oranssi Pazuzu
      Reverbnation
      Egentligen kan Reverbnation placeras in i flera kategorier: du kan ladda upp din musik där och sälja den, det är en fansajt, en samling verktyg för marknadsföring och sköter dessutom distribution om så önskas – det är en komplett allt-i-ett-lösning eller en schweizisk armékniv, beroende på hur man väljer att se det. Allt detta gör att Reverbnation är en relativt dyr lösning om du bara är ute efter ett sätt att få in din musik på andra ställen, men kan vara värt en titt om du också är ute efter deras andra delar.
      Länk: https://www.reverbnation.com/

      Reverbnation
      Mixcloud
      Mixcloud är en udda fågel i sammanhanget. Det är en sajt för att ladda upp livespelningar, mixar och liveströmmar, och få betalt för det (samt ersätta upphovsmännen). En relativt stor del är kontakten med fans och material för dem, som exklusiva spår, spelningar och liknande. Om du är en DJ eller spelar mycket live kan Mixcloud vara något att titta närmare på.
      Länk: https://www.mixcloud.com/

      Mixcloud
      Gör-det-själv
      Om du är typen som trycker egna fanzine eller gillar handkopierade kassettsläpp så är detta det som kommer närmast. Istället för att behöva betala ett abonnemang varje månad till en sajt eller leva med risken att en annonsfinansierad plattform helt plötsligt ändrar sin algoritm kan du sätta upp en egen lösning där du själv styr.
      Fördelen är att du kan få full kontroll, men det riskerar också att bli ett tekniskt slukhål ifall du inte redan är bekväm med HTML, CSS och annat som hör till modern webbutveckling.
      Webbhotell
      Göra-majonnäsen-själv-lösningen är att skaffa sig en egen domän (som studio.se, google.com eller thiscatdoesnotexist.com) och sätta upp en hemsida där. De flesta webbhotell säljer också domäner.
      Du vill ha ett webbhotell som också erbjuder Wordpress – det är mjukvaran som körs på en betydlig andel av alla sajter. Det finns ett otal färdiga teman till Wordpress och en uppsjö plugins med allt från bildgallerier till ehandelslösningar. Detta gör att du till exempel kan sälja egen merchandise, ha ett kontaktformulär, hantera en epostlista för fans och så vidare.
      Du kan också styra helt över musiken som du lägger upp på servern, där den enda begränsningen är hur stort lagringsutrymme du betalar för.
      På motsvarande sätt bestämmer du helt över design och funktioner: andra lösningar tillåter oftast viss anpassning, men speciellt de stora sajterna har rätt snäva ramar.
      Wordpress.com
      Wordpress finns också som paketlösning, där du får installation och drift skött av bolaget som ligger bakom mjukvaran. Det är mer begränsat än en Wordpress-installation på ett webbhotell, men du slipper mycket av den tekniska huvudvärken. Det är dock lite dyrare än att snickra ihop något eget.
      Länk: https://sv.wordpress.com/

      Hemsida gjord i Wordpress: Oranssi Pazuzu
      Squarespace
      Ytterligare ett steg från att göra allt själv är att välja något som Squarespace – de sköter allt som har med servrar, drift och annat att göra, och de har mallar som är specialgjorda för musiker, med turnésidor och musikspelare. Squarespace tar dock bra betalt för allt detta.
      Länk: https://www.squarespace.com/

      Squarespace-mallar

      Squarespace artistsida

      Sammanfattning
      Den här listan kanske kändes utmattande lång, men den visar också på alla olika sätt du har till ditt förfogande för att nå ut, och det har aldrig funnits fler verktyg för dig som musiker. Praktiskt sett är det smartast att välja ett par olika alternativ som kompletterar varandra, och sedan utöka med fler när det blir aktuellt. Vill du till exempel bara få ut din musik kommer du långt med till exempel Soundcloud eller Youtube.
      Men det finns också en poäng med att finnas på flera platser: plattformarna med störst publik, som Youtube och Facebook, har inte musiker som sin huvudsakliga målgrupp, och de kan och har ändrat villkoren utan större förvarning, och för den som förlitat sig på en enda kanal kan då hamna i en svår situation.
      Detta gör att jag personligen tycker att det är värt att välja plattformar som är mer direkt inriktade mot musiker, som Bandcamp eller Soundcloud. CDM:s Peter Kirn har skrivit en guide om varför han tycker musiker ska välja just Bandcamp, som är väl värd att läsa, och som dessutom innehåller en rad praktiska tips.
    • By Björn Olsberg
      Kanske känner du henne som en cool låtskriverska och artist från Storbritannien. Kanske inte alls. Men hennes musikaliska avtryck går inte att ta miste på. Som innovatör av instrumentet The Gloves har hon även gjort ett historiskt avtryck. Studio har träffat henne.
      För de flesta kan Imogen Heap vara känd för låten Hide and Seek, vilken Jason Derülo samplade till sin låt Whatcha Say. Men hennes låtskatt rymmer fyra fullängdare, en platta under namnet Frou Frou tillsammans med Guy Sigsworth och en rad samarbeten med namn som IAMX, Deadmau5 och Jeff Beck. Dessutom fick vann hon en Grammy Award 2010 för det bäst mixade albumet.
      Men på sina egna album är hon nästan allt. Och hon gör nästan allt. Den 6 oktober släppte hon sitt senaste album Sparks (Spotify / Apple Music) i Sverige, ett album som har tillkommit mycket tillsammans med hennes fans. Kanske på grund av. Eller tack vare.

      Imogen Heap – Sparks
      Det var nu fem år sedan sist och Imogen har en historia bakom sig att släppa ett album var fjärde, sjunde år sisådär.
      – En av de värsta sakerna när jag sätter igång med ett nytt album är rädslan för att ingenting ska vara där, att jag inte ska kunna komma på något, säger Imogen och gestikulerar stort med båda händerna ut från huvudet.
      – Det var så längesedan jag skrev något nytt. Med alla projekt som har pågått så har jag inte haft tid att skriva. Eftersom jag inte står ut med tanken på en ofärdig låt så har jag inte heller en hög med ofärdiga låtar – inte heller små bitar av låtar. När jag börjar med något så avslutar jag det. Alltid. Låten kan sluta i ett annat tempo, i en annan tonart och med en annan mening – men det finns alltid en tydlig start och ett tydligt slut.

      Vårt möte med Imogen skedde strax innan hennes release, och vi får styra intervjun hårt för att inte dras iväg av hennes iver om att få berätta den spännande bakgrunden eller historierna till varje låt på albumet.
      Med så tydliga idéer om en låt tänker jag att det kan vara svårt att veta när man ska betrakta sin låt som färdig. När en låt gör idén rättvisa. När sinnevärlden är god nog för idévärlden.
      – Ja, det är svårt. Just den här plattan har varit lite enklare i det avseendet eftersom jag inför de flesta låtarna berättade om releasedatum på min hemsida – innan jag ens hade börjat att skriva låten.
      Imogen Heap gjorde här alltså något galet utmanande och som för vem som helst annars hade betraktats som självmord. På bara två veckor var det inte bara låten som skulle vara färdig. Hon lovade dessutom att använda ljud från fans, hon skulle göra en video, omslagsdesign för singel/video, en remix – dessutom släppa allt och få ut låten på radion. Men Imogen låter snarast inspirerad när hon berättar om det.
      – På det här sättet är det enkelt. Jag måste ta beslut och hålla mig till dem – inte spendera för mycket tid på att tänka. Det blir befriande att inte ha all tid i världen att vara kreativ. Min kreativitet frodas i den snäva tidsrymden.
      Med de snäva tidramarnas goda minne fortsatte arbetet med fem av albumets första låtar. Innan vi har hunnit samla oss till nästa fråga, byter Imogen snabbt spår och tar sats igen för att berätta ännu en av bakgrundshistorierna till en låt.

      Imogen Heap är en artist med ostoppbar glöd inför sina projekt, men ställer då och då upp för riggade plåtningar.
      – Där jag bor finns det en 250 år gammal trädgård med höga murar runt och jag har alltid velat se hur det ser ut där innanför. Så till slut fick jag tillstånd att komma in och jag blev helt förälskad i den övergivna trädgården. Jag bestämde där och då att jag ville starta en kampanj för att ge den liv igen, precis som jag har sett det försummade huset jag bor i få liv igen. Jag bjöd in några fans som tog med sig trädgårdshandskar och redskap – och vi skapade historia genom att tillsammans med organisationen Clear Village återge trädgården sitt liv. Det blev ursprunget till låten Neglected buildings, som tar trädgårdens eller husets perspektiv och som handlar om att vilja bli sedd och tagen om hand. Man kan läsa in mycket om relationer i låten. För det här albumet har jag på samma sätt tagit på mig flera personligheter för de olika låtarna. Till exempel låten You Know Where to Find Me handlar om floden Themsen.
      Är det där du vanligtvis börjar med en låt, med en tydlig idé om vad du vill berätta?
      Paus. Svar kommer, men inte direkt på frågan.
      – Det här albumet var mycket annorlunda i skapandet. Jag ville ha en bredare kunskap om min publik och människor i allmänhet, och i synnerhet förstå vad de tyckte saknades i världen. Tanken var att det skulle komma fram i låten Listening Chair (ett av Imogens många projekt, och som också är en fysisk stol där besökare kan delge sina musikaliska tankar, reds. anm.) och det var också startskottet till den låten. Jag trodde att detta skulle bli en låt om något som människor bryr som om, som miljön, eller fin barnsång för barn. Men det blev istället det motsatta, den mest personliga låten på skivan, där jag till exempel berättar om en tuff skoltid och tyska-klassrummet där jag fick min bh runtkastad av klasskompisarna.
      Hur kom det sig, du lär väl ha fått mänger av idéer till låtar?
      – Jag fick massor av idéer. Träffade hundratals människor. Vad jag upptäckte var att det inte fanns en gemensam låt i världen, men att olika åldersgrupper var intresserade av liknande saker. För att illustrera så vill en sjuåring kanske prata om en pingvin, en trettonåring ha något att dansa till eller lyssna på något att bli glad av. En tonåring vill att jag skriver en sång om att det är ok att vara som man är och att man inte behöver anpassa sig till omvärlden. En 35-åring vill lyssna på låtar om hur det är att vara i fel stad, i fel land, med fel partner och på fel jobb. Och jag kände att det stämde med så väl med mig där jag befann mig i mitt liv då. Dessutom var jag precis i den åldern själv. Så låten kom att bli mycket personlig.

      Låten Me the Machine – skapad med eget trådlöst instrument
      Imogen Heap kan kallas mycket. Låtkskrivare, musiker, producent, artist, poet. Men också innovatör. Något det har talats en hel del om i musikpress är The Gloves (läs även Studios omnämnande), Imogens projekt för att ta gester i tre dimensioner till musikscenen. Dessa handskar har hon använt till en av låtarna på plattan, Me the Machine. Och det är så spännande att det är här vi nu ska uppehålla oss resten av artikeln.
      – Innovatör vet jag inte, men det fanns inget på marknaden när jag ville ha ett par handskar, så jag beslutade att tillsammans med ett team göra ett par egna.
      Teamet är idag sju personer och de använder Reaktor, Ableton Live och en massa Max-patchar. Imogens mål med handskarna var att kunna skapa musik trådlöst när hon rörde sig på scen, i nära relation med sin publik.
      – Jag vill göra musik genom att skulptera. Att ha mina händer inne i mjukvaran, mitt inne i parametrarna som jag annars använder knappar, rattar och reglerar för att påverka. Projektet kommer aldrig att bli helt klart. Så snart vi har gjort klart något så öppnas en ny värld som får mig att vilja ha en ny uppsättning funktioner, eller som får mig att tänka annorlunda i hur jag vill kunna styra eller komma åt ljuden, hur gesterna ska separeras, eller kombineras i ett flöde. Just nu är det enstaka rörelser som måste ha en början och ett slut, det fungerar inte med en sekvens av rörelser.
      Det betyder att om du lär dig hur du ska framföra en låt idag på scen, så måste du lära om i takt med att handskarna utvecklas?
      – Ja. Men några av gesterna kommer alltid att vara desamma.
      Imogen lägger ut höger pekfinger horisontellt och drar med det i en svepande rörelse utåt och bakåt.
      – Som det här, till exempel, kommer alltid vara min gest för att ta reverbet bort från sången. Och jag kommer alltid vilja hantera basen med vänsterhanden.
      Hur är The Gloves att skriva musik med?
      – Jag skulle inte använda The Gloves för all musik hela tiden, men målet den här gången var att kunna skriva och framföra en låt helt med The Gloves. Så låten Me the Machine är skrivet av och för The Gloves. Det är en helt annan låt jämfört med det andra på skivan eftersom jag tänkte skulpurellt i tre dimensioner, snarare än att börja med en schysst baslinje med en bra melodi i en sekvensiator. Detsamma med det lilla twinkly-ljudet som dansar runt basen och som har en arpeggiator. Det låter slumpmässigt, fritt och oprogrammerat. Den faktiska programmeringen för att kunna spela med ett sådant ljud tog lång tid, men att faktiskt spela det är enkelt.
      På scen har man vanligen ett instrument eller mikrofon i händerna, eller en keyboard eller trumset att gömma sig bakom. Du känner dig inte ”naken” på scen med bara The Gloves?
      – Nej, egentligen inte. Jag spelar fortfarande bas, gitarr, keyboard/piano och sjunger. Men om jag vill agera i scenrummet, loopa något, så finns den möjligheten direkt i min hand. Det handlar om hur man kan förenkla och samtidigt göra det mer tydligt för publiken vad man gör. En gest syns och kan bli mer spännande än en knapptryckning på en låda.
      Hur skulle du då sammanfatta The Gloves?
      – The Gloves får mig att vilja gå nya vägar med att tänka musikalisk skulptur. Ibland improviserat, ibland repeterat på scen. The Gloves är ett sätt att slippa anpassa mig till maskinen med alla parametrar, och istället anpassa maskinen till att bli mer mänsklig så att jag kan få vara i mitt musikaliska jag utan att agera som en robot. The Gloves tar de fantastiska mjukvarorna som finns, och sätter dem bokstavligen i handen på dig för största möjliga frihet.
      Läs mer
      Se Imogen Heap visa sina handskar hos Wired Imogen Heaps hemsida
    • By willekillen12
      Hejsan, vill någon sjunga på min house/edm låt. Den kommer troligtvis komma ut på spotify. Kontakta mig så fixar vi det.
      //WI-BE
    • By Johan Strandell
      För att lyckas med att nå ut med sin musik krävs helt andra saker än lägga det perfekta solot, programmera beats eller micka ett trumset. I den här artikelserien kommer vi gå igenom hur du kan gå tillväga, oavsett ambitionsnivå eller mål.
      Det är svårt att förneka attraktionen i att stå på scen inför en publik, oavsett om det handlar om rockposer, explosioner och eld på en gigantisk arena, eller inlör en svettig publik klockan tre på natten på en undergroundklubb, eller bara att få höra sin musik spelas i radio, tv eller på film. Men steget dit från sovrumsstudion, studieförbundets replokal eller garaget kan verka stort.
      En kliché i film och tv är bandet eller artisten som upptäcks av en slump av en förbipasserade A&R-person eller som gör ett genialt framträdande vid rätt tid och på rätt plats. Det finns ett visst mått av sanning i detta. Susan Boyle slog igenom från ingenting i Britain’s got talent, men att vänta på den musikaliska motsvarigheten till ett blixtnedslag är kanske inte så effektivt.

      Susan Boyle i "Britain´s got talent"
      Därför kommer den här artikelserien i första hand fokusera på saker du kan göra själv – få in musik på Spotify, sprida den på sociala medier, paketera den för försäljning och liknande, eftersom du som musiker har större möjligheter att påverka och dessutom kan göra allt på egen hand.
      Spotify – den vanligaste kanalen för spridning av musik idag
      Så hur gör du för att nå ut? Två grundläggande saker att fundera på är vad ditt mål är, och att göra upp en plan för hur du når dem. Vi tar dem i ordning.
       
      Hitta målet med att nå ut
      Att nå ut kan innebära väldigt olika saker. Beroende på om ditt mål är att få din musik spridd, att själv synas, att tjäna pengar eller något annat så finns det väldigt olika vägar att gå. Första steget är därför att tänka igenom vad du vill uppnå – den klassiska band-som-ger-ut-album-och-turnerar-modellen är inte enda vägen att gå.
      Svenska låtskrivare har ockuperat topplistorna de senaste decennierna, och isländska Hildur Guðnadóttir har nått en stor publik genom sina soundtrack till Chernobyl och Joker utan att för den delen vara särskilt känd som musiker. Ett ännu extremare exempel är den finske ingenjören bakom Nokias ringsignal.


      Hildur Guðnadóttir som nått en stor publik genom sina soundtrack till tv-serien Chernobyl (2019) och filmen Joker (2019). Foto Hildur: Antje Taiga Jandrig. Foto Joker: Pressbild.
      Ett sätt att strukturera detta är att bryta ner ”att nå ut” i olika dimensioner:
      Nå många lyssnare Bli känd som artist Tjäna pengar Synas i media Spela live Just för att de här sakerna ibland inte går hand i hand gör att det finns skäl att fundera igenom vad du vill uppnå. Idag är det närmast trivialt enkelt att lägga upp musik på Youtube, men det är inte nödvändigtvis något som leder till några pengar, ifall det är målet.
      Vill du nå ut till så många som möjligt kan det i sin tur vara värt att fundera på vad du är beredd att offra: vill du byta genre eller stil till något mer lättillgängligt? Det finns bevisligen lyssnare för väldigt smal musik, oavsett om vi pratar om Huun-Huur-Tus mongoliska strupsång eller Bohren & der Club of Gores doomjazz, men Avicii har onekligen en större lyssnarkrets.
      Eller för att knyta an till exemplen ovan: vill du få in din musik i film eller tv krävs det en annan plan än om du vill synas live.
      Allt detta blir ännu viktigare om ni är flera personer: är ni inte överens om vad ni vill uppnå blir det lätt konflikter. Självklart kan de här sakerna också hänga ihop. Ett par miljoner spelningar på Spotify går att omsätta i pengar, spelningar och uppmärksamhet, men har du nått dit behöver du rimligen inte den här guiden.
      Gör en plan för att nå ut
      När du har bestämt dig för vad du vill uppnå är nästa steg att göra en plan. Här skulle det gå att skriva en smärre bok eftersom projektplanering är ett stort område. En metod som blivit populär i Silicon Valley heter OKR – ”Objectives and key results”. I korthet går det ut på att sätta upp mål (objective) och utifrån dem skapa nyckelresultat.
      Populära metoden för projektplanering: OKR – ”Objectives and key results”
      Nu skiljer sig IT-startups från musikalisk verksamhet på ganska fundamentala sätt (även om Facebooks motto ”Move fast and break things” också gäller för scenshower för många rockband). Men att jobba baklänges från målen kan vara ett effektivt sätt att prioritera och strukturera. Speciellt när du kombinerar det med delmål.
      Till exempel, om du vill komma ut och spela live när den här eländiga coronapandemin har dragit förbi, blir ett mål att göra det enkelt för bandbokare att höra hur du/ni låter.
      Så här kan det se ut om vi bryter ner det till delmål:
      Ta fram en lista på festivaler och klubbar du vill spela på Kontakta bokare, festivaler och klubbar Lägg upp minst två låtar på Soundcloud för att bokare ska kunna höra hör du låter Spela in och polera två låtar Gör en video och lägg upp en låt på Youtube Skriv en kort beskrivning av bandet och lägg upp på Soundcloud och Youtube  
      Soundcloud och Youtube
      Utskrivet på det här sättet låter de här punkterna självklara, men att jobba på det här sättet kan vara ett sätt att skapa fokus och inte glömma något viktigt längs vägen. Det kommer antagligen inte leda till något om du kontaktar en bokare utan att de har något att lyssna på. Och ett tydligt mål gör det enklare att inte fastna i detaljer: typsnittet på skivomslaget är kanske inte det mest avgörande för en bokare. Istället bör du förmodligen lägga mer tid på att förmedla att ni är en bra liveakt.
      Här kommer de större målen in. Om du inte kan komma på hur något leder dig till det övergripande målet är det förmodligen bättre att göra på något annat sätt. Konstnären Darius Kazemi har jämfört konstnärlig verksamhet med ett lotteri, och det är värt att skjuta brett och vara beredd att ändra sin plan om man märker att något annat fungerar bättre.
      Om serien
      Den här inledande artikeln har beskrivit hur du kan tänka generellt och hur du kan planera. I kommande artiklar kommer det komma mer konkreta tips om kanaler att synas i, hur du sprider din musik och vilka tjänster du kan använda för att få betalt för din musik.
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.