Jump to content
Annons

Akustikbehandling med annat än stenull/glasfiber


Powel

Recommended Posts

Kan man behandla akustikproblem med annat än stenull/glasfiber?

Har ett rum som lider av eko/flutter/reverb till en viss del och behöver få bort det då jag tänkte ha en vocal booth i inre delen av rummet (hörn) med mobila väggar/ramar. Hjälpte en hel del med en matta på golvet mitt i rummet men hör att jag behöver ta mig an väggarna också. Vet att folk predikar sin stenull/glasfiber i studion men golvytan man har att gå på i rummet är så pass begränsad pga bord, stol och synthställ att jag vill undvika akustikpaneler som putsar ut farliga partiklar i rummet när man kommer i kontakt med dem...och kontakt kommer att ske 100%...så tajt är det. Tanken är även att ett spädbarn ska få sova där inne också mellan produktionerna och då vill Pappa Paranoid här inte ta några risker. Jag behöver ingen hjälp med ljudisolering eller frekvensområdet då jag för det mesta sitter med hörlurar. 

Så, finns det något som funkar för hälsan, plånboken, akustiken och utrymmet? Har sett en del youtube:are som bygger paneler av handdukar (risk för mögel?), madrasser m.m. men vet inte hur bra det egentligen är. Jag har även kollat på dessa "Eyeball" filter (Alctron och Kaoticca) men gillar inte att övre frekvensområdet försvinner vid sång så vill helst undvika att det händer också.

...massa krav från denna kille haha

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

All stenull/rockwool är väl inte farlig? Kollar man på tex. Paroc.se så ser man tex. "Innehåller inga farliga ämnen - Parocs stenullsfiber är en mineralull som faller under anmärkning Q och bedöms inte som farlig och klassas inte som ett irriterande ämne." https://www.paroc.se/varfor-paroc-stenull/saker - kör bara, kör! 😉

Redigerat av mrb
råkade citera :D
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
18 timmar sedan, Jizzen säger:

Själv är jag lite intresserad av denna akustikskiva: http://www.bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70---vaegg.aspx

Inga priser står utsatta, så vad en sådan skiva kostar har jag tyvärr ingen aning om just nu.

Dessa är nog ganska bra. Jag har själv kollat in deras produkter. Jag kommer inte riktigt ihåg varför jag aldrig köpte något. Men jag har ett svagt minne att de var besvärliga att köpa pga transporten eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bara bli av med flutter så räcker det med skumprylar, tex auralex eller liknande. Dessa gör dock lite mot basen så du kommer fortfarande ha problem med den, men mellan och diskant kommer att förbättras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Som nämnt tidigare, jag kommer inte ha problem med frekvensområden då jag sitter med hörlurar...bass traps m.m. är inte nödvändigt 🙂

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu fick jag svar iaf från Bullerbekämparen och priserna (+ strl och färg) ligger på dessa (jan 2019):

P70 finns bara i en storlek. 1200 x 600 x 70 mm.

Den finns i tre färger: Vit, gråmelerad och svart.

Pris:

1-3 st  -  390,- / st

4-6 st  -  330,- / st

7-9 st  -  300,- / st

10-12 st  -  280,- / st

13-15 st  -  260,- / st

16-19 st  -  250,- / st

20 och fler 240,- / st

Moms och frakt tillkommer

 

Jag kommer behöva 10st isf så 2800kr (ex. moms) hamnar jag på...saftigt jämfört med stenull/glasfiber. Någon som har erfarenhet av dessa P70 innan man köper grisen i säcken?

Redigerat av Powel
Link to comment
Dela på andra sajter

Suveränt - priser på dessa P70-skivor var något som jag också ville veta! Med tanke på vad man lagt i pengar totalt på sin hemstudio så tycker jag kostnaden för ett antal P70-skivor nästan är försumbar. Åtminstone om skivorna gör den nytta som är tänkt... ?

Tackar för upplysningen! ???

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-10 på 12:37, Powel säger:

Ja nu fick jag svar iaf från Bullerbekämparen och priserna (+ strl och färg) ligger på dessa (jan 2019):

P70 finns bara i en storlek. 1200 x 600 x 70 mm.

Den finns i tre färger: Vit, gråmelerad och svart.

Pris:

1-3 st  -  390,- / st

4-6 st  -  330,- / st

7-9 st  -  300,- / st

10-12 st  -  280,- / st

13-15 st  -  260,- / st

16-19 st  -  250,- / st

20 och fler 240,- / st

Moms och frakt tillkommer

 

Jag kommer behöva 10st isf så 2800kr (ex. moms) hamnar jag på...saftigt jämfört med stenull/glasfiber. Någon som har erfarenhet av dessa P70 innan man köper grisen i säcken?

Hur har det gått..beställde du några P70-skivor? Har du fått hem dem i så fall?! Tror inte att du köper eller har köpt grisen i säcken, utan vad jag har hört och läst ska skivorna vara bra. Jag kommer nog beställa några skivor här under dagen..är bara inte riktigt klar över hur många jag behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag mejlade Bullerbekämparen en beställning på 8 st P70-skivor i onsdags (eller om det kanske var i torsdags) förra veckan. Men jag vet inte - de verkar inte så intresserade av att sälja något till mig eftersom jag inte har fått något svar på flera arbetsdagar. Hur snabbt eller långsamt fick du svar från det aktuella företaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, sorry för sent svar! Jag fick svar inom några dagar faktiskt. Inga problem där what so ever. 😳 Vore ju riktigt flummigt... hoppas dom inte är ett klassiskt företag som dissar privatpersoner, vore tråkigt. Ja jag kommer bli tvungen att vänta då pengarna gick till en ny bil till familjen 😆 men om du får dom så hojta till här hur bra det blev, tack! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Powel säger:

Hej, sorry för sent svar! Jag fick svar inom några dagar faktiskt. Inga problem där what so ever. 😳 Vore ju riktigt flummigt... hoppas dom inte är ett klassiskt företag som dissar privatpersoner, vore tråkigt. Ja jag kommer bli tvungen att vänta då pengarna gick till en ny bil till familjen 😆 men om du får dom så hojta till här hur bra det blev, tack! 👍

OK, lovar att hojta till här i tråden om hur P70-skivorna är. Om Bullerbekämparen nu vill sälja några till mig vill säga... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...