Jump to content
Annons

Ny låt: Photograph


stesson

Recommended Posts

Hej,

Här är en ny låt som jag skulle uppskatta att få feedback på.

Låten handlar om en tjej som jag var kär i under gymnasietiden. En dag när jag såg henne på ett gammalt klassfoto så fick jag idén till att skriva den här låten.

Tacksam för all input.

Mvh

/Stefan

 

Låttext:

She stood by the window
Talking to a friend
And I had to know her name
My world was not the same


She stood there before me
And I fell at her feet
She was so sweet
Just the one I had to meet

I waited every day to see her face again
I was blinded by her beauty and her grace
I can't explain

Now I'm looking at a photograph
I see a girl who took my heart
It was a time that I still remember
It was a time that I won't forget

Looking at a photograph
The memories are coming back
I see a little girl that I really cared for
In the photograph
...

 

 

 

Redigerat av stesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, trevlig låt.

Jag tycker basen är för framträdande och ligger för långt fram i mixen. Jobba lite med attack tiden i kompressorn på basen. 

Det här beskriver ganska bra vad jag menar:

If you want to make the bass sound smoother and softer, speed up the attack. This can push the bass back in the soundstage, and make it sit more evenly in the mix. It can also make a performance sound flat and lifeless, so be careful!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, ewroL säger:

du låter precis som nån artist jag tyvärr inte kan komma på namnet på... bra låt!

OT: Harpo?

OnT: Soft låt med ett skönt driv. Har du line:at ackarna? Upplever dem som tämligen platta. Precis stajo säger upplever även jag att basen ligger för långt fram i mixen.  Skulle även vilja att du jobbade lite med det engelska uttalet. Utöver det har du en skön röst som passar just den här låten.

Pianoslingan är på tok för styltig och står sig inte i mixen.

Tillbaka till arbetsbänken och jobba vidare för du är definitivt något på spåren här.

 

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för all feedback och tips! Jag jobbar vidare...

Det där med Harpo vet jag inte, men visst kanske det lutar lite åt det hållet på just den här låten 🙂. Jag har dock gjort låtar i lite olika stilar. (Det finns några uppladdade på min soundcloud: https://soundcloud.com/user-906575190/tracks)

En fråga förresten vad betyder "line:at ackarna" ?

Mvh

/Stefan

Redigerat av stesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, CHAE säger:

 Skulle även vilja att du jobbade lite med det engelska uttalet.

Ja tänk om man hade sagt det till ABBA på 70-talet. Synd att att du inte var med och hade kunnat påpeka det till dem. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobba inte på uttalet du sjunger med din röst och det är mer än gott nog. Låten är fantastisk. Älskar den. Då det gäller mixen finns det mycket att lära som för oss alla. Någpn nämde basen och den är allt för framträdande. Hella mixen behöver hållas ihop på något sätt. Jag hör stereopanorering men den måste hänga ihop med mixen i övrigt. Ett fel som jag gör hela tiden gör även du. Sången är för framträdande den måste också vara en del av mixen.

Älskar låten och kanske ska det vara så. Om du också vill mixa så titta på det jag sa och andra förslag i tråden.

Bra låt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...