Jump to content
Annons

Hörlurar kontra studiomonitorer - vad är viktigast vid mixning..?


Jizzen

Recommended Posts

Funderar lite på det här med att mixa i hörlurar kontra med hjälp av studiomonitorer. En monitor som Focal Alpha 65 har ett frekvensområde mellan 40 och 22000 Hz medan ett par slutna hörlurar som beyerdynamics DT-770 250 Ohm har ett frekvensområde på hela 5 till 35000 Hz. Ganska stor skillnad faktiskt. Vissa Yamaha-monitorer i aktuell prisklass går ju i och för sig också högt i frekvens, men djupbasen går ju inte jämföra med den som DT-770 presterar. 

I och med detta tänker jag så här (rätta mig om jag tänker galet):

Borde man inte framför allt mixa i hörlurar när det gäller att ställa in nivåer/volym på olika instrument, om man ska beskära vissa frekvenser hos instrument eller sång etc, och sedan använda monitorerna mer till att fippla med panoreringar samt att checka av att helheten/ljudbilden låter okej? Typ så?!

I hörlurarna hör man ju trots allt lägre frekvenser, och det utan att något rums utformning spelar en ett spratt med reflexioner och dylikt. Däremot kan man ju känna "känslan" av musiken på ett helt annat sätt med studiomonitorerna än med ett par lurar..likaså har man ju också bättre stereoperspektiv med ett par studiomonitorer. I alla fall borde det vara bra att kombinera hörlurar med monitorer vid mixning, men är det något av det man borde använda mer än det andra så här det hörlurarna. Rätt eller fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De allra flesta lyssnar i slutändan med system med 44100 hz sampling. I praktiken betyder det att man kan spela upp t.ex en triangelvåg, som ju består av två punkter, i 22050 Hz. Men högre frekvenser än så blir meningslösa för man behöver minst två punkter i en våg för att få något ljud. Detta finns förklarat bättre på youtube men det viktigaste är iaf att det är en mycket liten publik (som har de system som krävs) som möjligen märker skillnad på de ändringar du gör i spannet 22 - 35 kHz. Min helt ogrundade personliga åsikt är att man mixar i det man själv allmänt lyssnar mest i, för det är man bekant och bekväm med, så länge det är bra lurar eller högtalare. Sen kontrollyssnar i allt annat man har till hands.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga genvägar, det är mest att vara duktig på att mixa och kunna sin utrustning.
Dynamiker och volymförhållningar är svårt att uppleva rätt i lurar.

För mig att mixa i lurar blir en väldigt teknisk process då jag konstant referenslyssnar i låg volym till proffsproduktioner i rätt genre, och på så sätt kan jag få ett bra resultat, men dynamiken är fortfarande svår. Nått som låter bra i lurar, att pusha upp sången i refrängen, kan sången låta 5 db för högt i högtalarna i refrängen istället

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-12-29 på 10:15, slejnard säger:

Tycker lurar och monitorer kompletterar varann. Skulle inte vilja vara utan nåt av de. 

Helt rätt. Men använder man lurar att mixa i så är en hörlursplugg ett måste. 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, Die Hard säger:

Helt rätt. Men använder man lurar att mixa i så är en hörlursplugg ett måste. 

Vad menar du med "hörlursplugg"? Inte ens efter en googling blev jag klokare över vad du menar... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Med all mixning så gäller mångfald är king. Jag skiftar friskt mellan högtalare och hörlurar, man uppfattar materialet lite annorlunda i de olika mediumen, att få det att låta grymt i båda är ett väldigt bra steg mot att  det ska låta bra överallt. Låter det dessutom bra i bilstereos så har man slagit en home-run.
Pluggar för att bättre på lurarna är jag dock negativ till just nu. Kanske ändar mig i framtiden, who knows, men just fördelen med att mixa i lurar är att man kommer höra hur andra kommer höra det i lurar, försöker man härma högtalare så försvinner de fördelarna. Sen måste man givetvis lära sig att just mixa så här, men det är något av en required skill om man ska kunna bli bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
4 timmar sedan, Jizzen säger:

Vad menar du med "hörlursplugg"? Inte ens efter en googling blev jag klokare över vad du menar... ?

Tja, kanske skulle nämnt att man får söka på engelska men tog det för givet. Bl a finns Waves NX, Sonarworks för att nämna några.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, van Caine säger:

Med all mixning så gäller mångfald är king. Jag skiftar friskt mellan högtalare och hörlurar, man uppfattar materialet lite annorlunda i de olika mediumen, att få det att låta grymt i båda är ett väldigt bra steg mot att  det ska låta bra överallt. Låter det dessutom bra i bilstereos så har man slagit en home-run.
Pluggar för att bättre på lurarna är jag dock negativ till just nu. Kanske ändar mig i framtiden, who knows, men just fördelen med att mixa i lurar är att man kommer höra hur andra kommer höra det i lurar, försöker man härma högtalare så försvinner de fördelarna. Sen måste man givetvis lära sig att just mixa så här, men det är något av en required skill om man ska kunna bli bra.

Jo men när man är klar med mixen så är det bara muta pluggen och lyssna så man hör som andra hör i lurar och se om det låter bra. Det där med att låter det bra i bilstereon så är det en bra mix är lite av en halvmyt. De flesta har en halvdassig bilstereo som följer med bilen. Lyssnade för ett tag sen på Judas Priest cd:n...Glömt nu vad den heter men första plattan som Rob Halford sjöng på efter återkomsten till bandet. Basen lät allt annat än rolig i bilen. Hade man mixat basen likadant hade man lätt kunna trott att det behövts mixats om.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, Die Hard säger:

Jo men när man är klar med mixen så är det bara muta pluggen och lyssna så man hör som andra hör i lurar och se om det låter bra. Det där med att låter det bra i bilstereon så är det en bra mix är lite av en halvmyt. De flesta har en halvdassig bilstereo som följer med bilen. Lyssnade för ett tag sen på Judas Priest cd:n...Glömt nu vad den heter men första plattan som Rob Halford sjöng på efter återkomsten till bandet. Basen lät allt annat än rolig i bilen. Hade man mixat basen likadant hade man lätt kunna trott att det behövts mixats om.

Hahaha..jag kopplade inte att det var en plugin du menade... ? Nu är jag "med i matchen" igen... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar att mixa med högtalare men kontroll lyssnar alltid med sennheiser hd25, hd280. Hd25*är tydliga runt 80-250hz, hd280 för lägsta subben. Tycker det blir bäst resultat på så vis, men ska man dela upp det i % så är det nog 90/10 i monitorernas fördel. 

 

Dock min bror som är professionell låtskrivare/proddare kör nästan uteslutande med lurar p.g.a allt kringflackande och hans mixar är riktigt bra. Så det går att lära sig såklart som allt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...