Jump to content
Annons

Hur kopplar jag midikablar i detta fall?


Powel

Recommended Posts

Sådana här problem är min typ av kryptonit så ni får ursäkta att detta möjligtvis blir utdraget och flummigt. Fråga på annars 🙂

På bilden kan ni se min nuvarande uppsättning (M-audio keystation 88 "88:an" äldre modell, Yamaha cs1x, Yamaha fb-01, focusrite saffire 24 dsp, PC) och jag har skrivit på bilden vilka in/utgångar samtliga har. 

Målet nu är:

88:an vill jag ha som 1:a master dvs ska kunna skicka midi till cs1x, fb-01 och vst pluggarna i cubase.

Cs1x:an vill jag ha som 2:a master dvs styra samma som ovan nämnda förutom 88:an (är ju trots allt bara en midi controller)

Funkar allt detta utan krångel eller blir det midi interface som gäller?

Och går det att få midi signalerna från cs1x in i 88:an med midi och direkt ut i 88:ans usb kabel vidare in i datorn? (Dvs spelar på cs1x, midi signalen går in i 88:an via midi kabel, går direkt ut igen via 88:ans usb kabel in i datorn och kontrollerar vst i cubase)?

Midi setup.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Vill du kunna spela utan att datorn/cubase är igång?

Jag vet inte riktigt hur din KS88 fungerar men troligen kan den sända midi från usb till midi portarna.

Jag skulle koppla in Cs1x till midi in och midi out på saffire kortet. Sedan KS88 via usb till datorn och midi out till FB01. Men du behöver nog kolla in manualen till ditt 88 så att den kan hantera detta.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag kommer bara köra med cubase or nothing! Men om jag förstår dig rätt så kan jag inte kontrollera fb-01 med cs1x, bara med 88:an vilket är bara halvvägs vad jag vill. Måste kunna utnyttja midi thru på något sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...