Jump to content
Sign in to follow this  
MrOnion

Kombinerad inspelningsstudio (tal) och övningsrum (opera)

Recommended Posts

Hej alla!

Som rubriken antyder funderar jag på att ha en kombinerad inspelningsstudio och övningsrum, men har ingen aning om hur rimligt det kan vara att kombinera på ett bra (subjektivt) sätt. Jag letar lokal, men har inget på gång än. Just nu försöker jag hitta något bortglömt källarrum i Stockholms västerort. Budgeten kan sägas vara begränsad, på gränsen till obefintlig.

Det som ska spelas in är tal, så jag behöver ljudisolera och dämpa rummet. Det är denna verksamhet som drar in inkomst och som därför har högst ställda krav på att det låter "proffsigt".

Övningen gäller operasång, vilket inte ställer så stora krav på akustiken egentligen. Det är skönt att sjunga i badrumsakustik en stund, men för tydlighetens och öronens skull är det bra med dämpning. Stendött blir däremot lite tungt med tiden, så drömmen vore ju att kunna variera akustiken lite grann beroende på vad jag ska göra för dagen.

Så: hur rimligt är det att tänka sig att ta ett rum i en källare i ett flerfamiljshus (typ förråd, skyddsrum eller allmänt utrymme), ljudisolera och dämpa det och ha någon möjlighet att variera dämpningen. Är det något som bara går att lösa genom att kasta massa pengar på problemet, eller kan det räcka med draperier som kan dras för och bort (alltså som variation, inte som isolering eller som enda dämpning)? Är det rimligt att tänka sig att ljudisoleringen räcker till för att sången inte ska låta ut så mycket att det stör grannar? Opera låter inte så mycket mer än någon som står och ropar så starkt den kan, det är mest en fråga om att hitta ett ljud som tränger igenom en orkester. Jag har sett siffror på att det kan toppa på 90-100db på en meters avstånd, men det är nog momentant och jag kommer knappast upp dit.

Jag vet att det är väldigt luddigt ställda frågor, så jag förväntar mig inga knivskarpa svar. Det jag mest behöver förstå är om det är en trivial utmaning att kombinera verksamheterna, eller om det är något som kräver mycket pengar och kunskap för att lösa.

Annons