Jump to content
Annons

Ny låt växer fram...


Jizzen

Recommended Posts

Jag är en gröngöling när det kommer till att spela instrument och det tekniska i studiosammanhang, men tycker det är kul att försöka knåpa ihop låtar och vill försöka utveckla den delen. Längs med vägen hoppas jag lära mig ett och annat studiotekniskt också som gör att man kan höja kvaliteten på det man gör framöver. I denna tråd tänkte jag lägga upp ett embryo av en ny låt jag håller på med och allt eftersom låten växer fram kommer jag lägga upp nya versioner av samma låt. Kanske kommer det någon fråga från mig också om hur jag t.ex. kan göra för att komma vidare. Med det sagt..?..så här låter embryot av låten just nu i alla fall:

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har testat mitt nya ljudinterface (Audient iD4) idag som dels ersätter mitt gamla Audiophile 2496 och dels ersätter min mickpreamp StudioProjects VTB1. Överlag är väl ljudet ungefär likvärdigt med det gamla Audiophile 2496, men den inbyggda mickpreampen i iD4 tycker jag låter bättre än StudioProjecten.

Jag har inte hunnit jobba så mycket med min låt sedan senast, men jag har justerat lite nivåer på instrumenten och provat att lägga på lite sång i första versen. Melodin är något ändrad mot den instrumentala som presenterades tidigare i tråden.

Den tillfälliga "blajtexten" får ni här: ?

 

"She sat there alone in the dark

in the front seat of a car

She hummed at Listen To Your Heart

and felt like a falling star"

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Insåg precis nu att när jag lägger upp nya versioner av min låtidé på Soundcloud (och plockar bort de gamla) så försvinner ljudfilerna jag lagt upp här i denna tråd. Det var ju inte så bra. Har inte jobbat så mycket mer med låtidén sedan senast, utan har istället bara försökt jobba fram ett bättre sångljud med hjälp av t.ex. EZMix. Tycker faktiskt att det har blivit bättre efter lite skruvande: https://soundcloud.com/user-381998960/embryo-of-a-new-song-with-some-vocals

 
Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

De nya studiomonitorerna är nu på plats och jag kan plocka ut mina gamla hifi-högtalare, stereoförstärkare och subbas från rummet. Efter en lyssning med de nya monitorerna på min låtsnutt ovan så känns det uppenbart att den är väldigt basfattig! Något jag absolut inte var medveten om med min förra högtalaruppsättning. Överdriven basvolym på subwoofern som gjort att jag dragit ner basen i mitt DAW var orsaken antar jag. Nyttig lärdom hoppas jag... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, slejnard säger:

Bra att ha en proffsinspelad favoritlåt som referens. Speciellt när det är nya grejer att lyssna in sig på. Monitorer ska ge en ganska neutral frekvensåtergivning och är oftast basfattigare 🙂

Tack, men hur menar du nu? 🙂 Studiomonitorerna ska man väl kunna lita på..om basen låter som den ska i dem så är den väl okej?! Såvida inte rummet ställer till det menar jag. Inte ska man väl behöva hålla tillbaka basen i sin mixning för att anpassa den efter hur det kommer låta i ett par vanliga hifi-högtalare?! Michael Jacksons låt "Billie Jean" hade jag väl tänkt ha lite som referens för bas. Basen är ju ganska fast och tydlig i den låten... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, det ska jag göra framöver!

Här samma snutt som ovan, men nu har jag grovjusterat lite nivåer utefter lyssning i de nya monitorerna. Tror det ska låta lite mer nu som det är tänkt att låta. Man ska känna att basen går ner en hel del på djupet. Gör ni det?

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

He he..jag vet ju inte vem du tänker på... 😉

Fint att du tycker det låter okej i dina lurar! Tror jag har en helt annan kontroll med de nya studiomonitorerna nu..känns som att jag kan lita mer på vad jag hör nu i och med att det är bättre balans i dessa monitorer än i mina gamla högtalare + subbas! Lätt att skruva lite för mycket på subben så att balansen blir skev. Nu är jag riktigt taggad på att skapa musik framöver! 🙂

Tack för synpunkten på hur den nya nivåjusteringen på min låt lät förresten! 👍

Redigerat av Jizzen
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten växer inte så mycket på längden just nu eftersom jag för tillfället bara försöker utveckla ett bättre ljud överlag och på sången i synnerhet. Tycker det blev ett klart framsteg nu när jag provade att lägga en gate på sången för att ta bort bruset från inspelningen samt att jag för första gången testade EZmix Mastering på masterkanalen. Lite i sänder ska man lära sig... 🙂

https://soundcloud.com/melodiamstudios/embryo-of-a-new-song-with-some-vocals

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...