Jump to content
Annons

Köpråd mikrofon.


crisundell

Recommended Posts

Hej! Jag är sugen på att investera i en ny sångmic till studion.

Har idag en Blue baby bottle, som jag tycker funkar för det mesta men skulle vara kul med variation och alltså något som låter annorlunda jämfört med den. I dags läget har jag kollat och lyssnat en del på WA-47, WA-87 samt TLM-49. (Även lite sugen på Aston Origin eller Spirit men står dom säg jämfört med ovan nämnda?) 

Kan tänka mig att lägga kring 10-15k men kan jag hitta en mic som ljudmässigt är likvärdig men kostar hälften så är det såklart ett stort plus. Genren vi spelar är pop/rock/alternativ. Skulle säga att sången i det flesta låtar är ganska dynamiska, lite skrikigt/högpitch på vissa partiet men med lugnare och mörkare tonlägen på andra partier. Min röst är nog ganska ljus, ingen manlig basröst liksom..?

Jag har ljudabsorbenter etc och även en micscreen så förutsättningar för rummet är okej. 

 

Sjukt tacksam för tips 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Av dessa skulle jag nog valt WA47. Inte för att den är bättre än de övriga utan för att den kompletterar blue micken bättre. Budgeten skulle också medge en SM7B som också den är ett alternativ i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för input! Jag har tänkt en del på sm7b med, men får jag lite pengar över så funderar jag på att byta ut mitt RME babyface ljudkort, less på Total-mix och tycker inte det funkar så bra med min MacBook. Vet inte om det beror på drivrutinerna men det knastrar och blir ljudlöst ibland.. men tack som sagt för svar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
15 timmar sedan, crisundell säger:

Alltså, jag kör ström via USB bara. Kan de vara det som spökar? 

Det kan det mycket väl vara. Fast det borde fungera med "dubbla" kontakter som är det som kommer med. Men jag skulle i alla fall prova extern ström innan jag köpte ett nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pme säger:

Det kan det mycket väl vara. Fast det borde fungera med "dubbla" kontakter som är det som kommer med. Men jag skulle i alla fall prova extern ström innan jag köpte ett nytt.

Haha, och jag använder bara den ena?? då testar vi därifrån 🙂 

 Har du tips på andra mikrofoner som kan vara heta alternativ till WA-47 så blir jag väldigt glad för tips! 

 

Tack så mycket och God Jul??

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt fina mikrofoner stt välja på men skulle ändå vilja slå ett slag för sm7b med en bra preamp. Det är en mikrofon som alltid har en plats även om du har u67, u87 mm.  Jag är inte fan av mellanpris kondesator på sång. Dock gillade jag min peluso 2247le och även deras p12 som inte är så dyra om man köper begagnat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, crillemannen säger:

Jag har väldigt fina mikrofoner stt välja på men skulle ändå vilja slå ett slag för sm7b med en bra preamp. Det är en mikrofon som alltid har en plats även om du har u67, u87 mm.  Jag är inte fan av mellanpris kondesator på sång. Dock gillade jag min peluso 2247le och även deras p12 som inte är så dyra om man köper begagnat. 

Ok, jag har ett GAP pre73 preamp, skulle den kunna funka till Sm7B? Läst något om cloudfiltet, men hajjar inte vad det är för något? 

Tack för tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gap den röda, ska väl vara sådär vad jag hört, den distar rätt fult snabbt. Se om du kan demoa en highend preamp och se om du tycker är värt det. Något neve'igt är alltid trevligt 🙂

 

Sm7 kräver mycket gain, en cloudlifter ger dig 20db av ren gain så det är en vettig produkt till sm7b,  bandmikrofoner etc som kräver mkt gain. Det är ju inte alltid man vill driva på sin preamp t.ex. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Casperfren säger:

VMS från slate är ju rätt oslagbart också. Jag skulle nog köpa en beg original U87, jättebra för sång och akustiska instrument

Just d! Den är nog ett klockrent alternativ. Sen kanske sälja blue:n och även köpa en sm7b så har man bra alternativ (y) 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
25 minuter sedan, crisundell säger:

Tack för alla svar! 

Läste lite om VMS. Är antilope Audio discrete.. (se länk) ungefär samma grej?

https://www.emusic.se/product/48108/Antelope-Audio-Discrete-4-Premium---Edge

När jag väl lägger dessa pengar så vill jag liksom att det ska hålla några år framöver 🙂

 

 

Ungefär. Finns många försök att emulera mikrofoner. Finns billigare varianter från IK multimedia. UAD, Waves. Man har försökt sedan 1999. https://www.sweetwater.com/insync/virtual-mic-shootout-sound-samples/


är nog värd att studera noga. Tänk på satt sweetwater säljer.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, läs på om mikrofonmodellering.

Slate har dock engineers med topp artister som använder VMS just nu.

Man behöver inte köpa deras hårdvarupreamps heller, om man använder bra cleana preamps.

Personligen är jag liiite ängslig för att köpa i nuläget, men jag har inte heller stort behov. För att i teorin borde komma version 2 med mickar och modulering, och då är den säkert bättre på alla sätt. Och andra sidan tror jag Slate kommer att göra grova rabatter på ev. ny hårdvara och mjukvara om man redan har version 1, i det fallet.

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
37 minuter sedan, Casperfren säger:

Ja, läs på om mikrofonmodellering.

Slate har dock engineers med topp artister som använder VMS just nu.
 

Slates starkaste sida är svulstig amerikansk marknadsföring.  Alla demon som de har lagt upp så är slates prylar runt 1dB starkare mastrat än vad den är tänkt att jämföras med.  Är det någon kändis som är med i reklamen så ska man nog ta det med en hink salt. Det betyder inte att de produkter är värdelösa, men det är värt att försöka hitta andra åsikter än de köpta.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, Casperfren säger:

Ja, läs på om mikrofonmodellering.

Slate har dock engineers med topp artister som använder VMS just nu.

Man behöver inte köpa deras hårdvarupreamps heller, om man använder bra cleana preamps.

Personligen är jag liiite ängslig för att köpa i nuläget, men jag har inte heller stort behov. För att i teorin borde komma version 2 med mickar och modulering, och då är den säkert bättre på alla sätt. Och andra sidan tror jag Slate kommer att göra grova rabatter på ev. ny hårdvara och mjukvara om man redan har version 1, i det fallet.

jag har tidigare inte hört något alls om denna typ av mikrofoner, så jag är lite skeptisk må jag säga, även om det såklart hade varit en kanon grej att ha ifall det funkar bra.

Jag ska läsa och suga lite till.. Väldigt många för övrigt som tipsar om Sm7B, så ska tänka lite på den med ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...