Jump to content
Annons

Plötsligt problem med långdraget "reverb"...


Jizzen

Recommended Posts

Jag har plötsligt fått ett konstigt problem när jag spelar upp min musik i Cakewalk by Bandlab. Om jag öppnar upp ett låtprojekt som t.ex. har ett rhodes-instrument och trycker ner en tangent på min keyboard så låter det helt normalt. Tonen upphör att höras efter typ 3 sekunder. Om jag sedan spelar upp min låt genom att trycka på "Play" och sedan trycker på "Stop" efter en stund så ekar det väldigt. Trycker jag nu åter igen ner en tangent på mitt keyboard så ebbar inte tonen ut förrän efter typ 15-20 sekunder. Jag har INGA effekter som t.ex. reverb igång. Går jag in i t.ex. Sampletank och tittar på keyboardbilden där så ser jag att en eller ett par tangenter är röda..d.v.s. precis som att de har "fastnat" nedtryckta. Jag har testat stänga ner Cakewalk och öppna det igen, men problemet är kvar. Testa att starta om hela datorn kanske? Skadar inte att testa det i alla fall. Någon som kan ha en idé om vad det här beror på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det hjälpte inte mig att starta om datorn. Verkar som att det bara är ett av mina projekt som beter sig så här konstigt, d.v.s. där tonerna "hänger sig"..eller snarare tonar ut under 15-20 sekunder. Kan inte för mitt liv begripa vad som är problemet. Har även provat att ta bort ett "Track" och skapa ett nytt, men inte heller det hjälpte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar Cakewalk väldigt mycket och på flera sätt, men nu börjar jag bli riktigt irriterad på programmet då det säkert har crashat 10 ggr för mig idag...plus att det ibland har hängt sig vid uppstart. Trodde jag hade hittat "mitt" DAW som jag skulle köra med framöver (det har ju flutit på fint ett antal dagar fram till just idag), men det här får mig att fundera på om det verkligen är det rätta programmet. Håller ju inte att ens DAW crashar några ggr i timmen.... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väldigt många virtuella instrument som jag använt i Cakewalk SONAR/Cakewalk by BandLab i många år. Trots detta har jag själv aldrig upplevt de problem du beskriver och inte heller har jag hört någon på Cakewalks eget användarforum nämna långa kvardröjande reverb när inga effekter är pålagda under alla dessa år.

Kan det vara ditt MIDI-keyboard som ibland hakar upp sig och aldrig sänder något MIDI note-off event? Eller kanske utan anledning genererar mängder av opåkallade MIDI events? Titta efter i Cakewalks Event Viewer. Även äldre versioner av Sample Tank var ökända för att noter fastnade. Och kör du VST2 eller VST3? Om den ena, har du testat den andra?

När inspelningsprogram kraschar är det väldigt sällan programmet i sig som spökar utan mer vanligt att det är individuella pluggar eller ljudkortsdrivrutiner som inte spelar efter regelboken. Jag har under alla dessa år haft totalt en effekt (Nomad Factory MAGMA) och ett elektriskt piano (Klevgränd Tines demo) som konstant kraschade SONAR. Men MAGMA är ökänt för att krascha alla DAWs det kommer i närheten av och Klevgränd Tines hade enligt deras support aldrig någonsin testats med SONAR. Jag har själv aldrig haft några instrument eller effekter från IKM.

Så tillbaka till problemet med dina krascher: Har du nyligen kört någon Windows-uppdatering? Och om så, har du någon återställningspunkt du kan testa att gå tillbaka till? Har du senaste versionen av ljudkortets egna drivrutiner? Vilket kort är det? För du använder väl ljudinterfacets egna drivrutiner och inte ASIO4ALL? Har du fler än en ljuddrivrutin installerad och aktiv? Vilken driver mode använder du? Vilket operativsystem? Har du senaste versionen av alla Microsoft C Runtime Libraries? Har du testat att reparera dem från kontrollpanelens lista över installerade program alldeles oavsett? Har du tillräckligt med processorkraft i datorn för det du försöker göra? Har du tillräckligt med minne?

Det finns väldigt många potentiella felkällor.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Många frågor..men en fäster jag särskild vikt vid....nämligen den frågan angående ASIO4ALL! Det är vad jag kör med eftersom jag inte verkar kunna välja något annat i Cakewalk än just det. Är van att ha låg latency med mitt M-Audio Audiophile 2496, men jag har ovanligt hög nu. Dessutom en del knaster som jag aldrig har haft tidigare när jag använt Cubase och Studio One Pro. Dock har jag inte gjort kopplingen mellan ASIO4ALL och krashandet av programmet. Kan det finnas en sådan koppling?

Från början vill jag minnas att jag använde Audiophile 2496 egna drivrutiner, men sedan vet jag inte vad som har hänt. Idag har jag även fått problem med att ljudet plötsligt försvinner...och jag verkar inte kunna växla från Cakewalk till t.ex. youtube...för då är det inget ljud på youtubeklippen. Stänger jag ner Cakewalk får jag direkt ljud på youtubeklippen. Så helt klart har jag problem med ljudkortet/inställningarna när det gäller själva ljudet..men frågan är om det även kan orsaka frysningar och krashar av programvaran Cakewalk?

Windows 10 skulle jag mer än gärna vilja kunna uppdatera regelbundet, men tyvärr får man som mobil bredbandsanvändare inte själv bestämma att göra detta. Det kostar mig för mycket pengar tycker folket bakom Windows... Så jag har därför heller inte någon lämplig återställningspunkt att gå tillbaka till, tyvärr.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde själv Audiophile 2496 under många år med SONAR under såväl Windows XP, Windows 7 som Windows 10. Jag gillade verkligen det kortet för dess stabilitet och låga latency. Eftersom jag inte behövde så många linjeingånger men däremot klassiska MIDI-anslutningar för min gamla hårdvara passade det mig perfekt. Men kortet var gammalt och mot slutet fanns det inga drivrutiner för Windows 10. Däremot fungerade äldre drivrutiner ofta väldigt bra. Stötestenen i mitt fall blev till sist att kortet ansluts via PCI och eftersom nyare moderkort inte längre har något annat PCI-e var jag till sist tvungen att dumpa det.

Men jag körde alltid med M-Audios egna drivrutin version 5.10.0.5076 under ASIO och med en buffer size på 256 samples utan några problem ens under Windows 10. Det här är faktiskt den version som var skriven för Windows Vista SP2 64-bit. Det finns en senare version skriven för Windows 7 64-bit (6.0.8) som jag har laddat ner men aldrig använt. Kanske var det ett fall av ”if it works, don’t fix it” eller kanske fanns det någon mer konkret anledning bakom – jag kommer faktiskt inte ihåg. Om du kör den senaste drivern kanske du kan testa med den äldre? Alla drivers till Audiophile 2496 hittas hos M-Audio support med Series satt till Legacy.

Men du bör nog börja med att först avinstallera ASIO4ALL och sen starta om datorn. Jag har själv aldrig använt ASIO4ALL och även om en del säger att de aldrig upplevt några problem så är den allmänna uppfattningen att man om möjligt alltid ska använda originaldrivrutiner och att ASIO4ALL (eftersom det är en wrapper över en annan ljuddrivrutin) bara är ytterligare ett lager av potentiella problem.

De ljudinterface som finns att välja i Cakewalk är de som Windows rapporterar att det har funnit, så saknar du något ljudkort i listan av tillgängliga enheter är det Windows du ska ta ett snack med och inte Cakewalk.

Vad beträffar att du förlorar ljudet när du hoppar mellan Cakewalk och YouTube så finns det en inställning i Cakewalk under Preferences > Audio > Playback and Recording som heter ”Suspend Audio Engine when Cakewalk is not in Focus”. Testa olika inställningar och se vad som fungerar bäst. ASIO kan bara serva en klient åt gången.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar så hjärtligt för all information och hjälp du har gett mig - uppskattas mycket! ?

Rutan "Suspend Audio Engine when Cakewalk is not in Focus" är nu ikryssad och det är åter igen möjligt att växla mellan Cakewalk och t.ex. Youtube utan att ljudet försvinner. Enkel lösning på problemet - gött! 👍

Nu ska jag väl då försöka avinstallera ASIO4ALL och sedan installera drivrutiner till mitt Audiphile 2496. Ska sägas det att i Cakewalks prefererences står det "Delta AP Multi" intill ASIO4ALL. Det är samma alternativ så att säga. Längre ner står M-AUDIO Delta ASIO, men de rutorna är gråmarkerade och går därför inte att välja att kryssa i.

Angående ljudkort så lutar det åt att jag införskaffar ett nytt sådant (ett billigare USB-interface) efter nyår. Detta mest för att jag även tänker beställa ett par aktiva monitorer (kanske Focal Alpha 65) och då kan rensa mitt rum från en stor subbas, min mickpreamp, stereoförstärkare och "bordet" som stereoförstärkaren står på. Får mer plats i mitt lilla rum med en sådan lösning alltså. Vet inte om jag får bättre ljud med t.ex. Audient iD4, men troligtvis får man väl det. Inte minst den inbyggda mickpreampen bör väl vara bättre än den separata mickpreamp jag har just nu (Studio Projects VTB1)?!

 

EDIT: jag kollade nyss vilken version på drivrutiner jag har för mitt Audiophile 2496 och det är nästan samma som du körde med..d.v.s. 5.10.0.5078. Det har fungerat utan problem hela tiden, även med Cakewalk tidigare. Problemen (och att det "övergick" till ASIO4ALL i inställningarna) tror jag har att göra med att jag i veckan avinstallerade förra versionen av Cakewalk som jag hade haft installerad i min dator sedan en tid tillbaka och istället installerade den senaste versionen av programmet. Jag hoppas verkligen att jag får allt att fungera med ljudet och hängningarna här framöver, för jag gillar verkligen Cakewalk by Bandlab måste jag säga. Upplägget känns rätt och personligen tycker jag det är ett av de "snyggare" DAW:sen att jobba i. Känns inspirerande att använda det helt enkelt, vilket inte är en helt oviktig sak i sammanhanget faktiskt! ?

 

EDIT 2: Såå..nu är ASIO4ALL avinstallerat och i Cakewalk har jag ändrat till "M-AUDIO DELTA ASIO". Efter omstart av datorn har jag nu ljud igen utan att ha behövt dra ner nya drivrutiner till ljudkortet. Jag kör alltså med drivrutin 5.10.0.58 och med 128 samples (2.9 msec latency) verkar det flyta på finfint. Nu återstår det bara att se hur Cakewalk kommer att bete sig framöver när det gäller krashningar, hängningar, seghet etc. Kanske dessa problem är avhjälpta nu när jag inte längre kör med ASIO4ALL?! Återstår väl att se helt enkelt... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att åtminstone någonting har löst sig så långt. Vad beträffar problemet att M-Audio Delta ASIO tidigare inte var möjligt att välja i Cakewalk så beror det på att du aldrig kan välja en ASIO-drivrutin så länge som någon annan ASIO-drivrutin är vald. Det är först när du avmarkerar samtliga checkboxar och du kan välja någon annan ASIO drivrutin, t.ex. M-Audio Delta ASIO.

Om du får fortsatta clicks och drop-outs efteråt kan du försöka öka ASIO buffer settings till 256 för att se om problemen helt försvinner eller blir mindre. Din dator kanske inte riktigt hänger med när du har satt ett så lågt värde som 128.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gick inte att avmarkera ASIO4ALL och välja någon annan ASIO, utan det var låst på ASIO4ALL helt enkelt. När jag väl avinstallerade ASIO4ALL kunde jag dock välja M-Audio Delta ASIO.

Vad beträffar buffert settingsen så hade jag problem med knaster och lite annat när jag använde ASIO4ALL med typ 512 samples..och det blev ännu värre när jag testade med 256. Men nu när jag kör med de vanliga drivrutinerna för Audiophile 2496 och samples inställt på 128 samples så har jag inga problem alls vad gäller sådana saker. Fungerar kalas med min 4,5 år gamla PC med Intel i7-processor på 4,0 GHz och 32 GB RAM! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, Sostenuto säger:

Om du får fortsatta clicks och drop-outs efteråt kan du försöka öka ASIO buffer settings till 256 för att se om problemen helt försvinner eller blir mindre. Din dator kanske inte riktigt hänger med när du har satt ett så lågt värde som 128.

 

I Cakewalk kan jag inte längre ändra buffertinställningen upptäckte jag nu - den är låst på 128 samples. Kan ej heller öppna ASIO-panelen i Cakewalk nu. Hur kommer det sig? Nu kollade jag också i Audiophiles kontrollpanel och där står det "not connected". Hmm..vad innebär det? Å nu har jag åter igen problem med att ljud fejdar ut långsamt (under typ 15 sekunder) när jag trycker ner en tangent för att t.ex. spela en baston. Inte länge man får vara glad och nöjd här inte... ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag fattar faktiskt "nada" varför jag inte kan ändra buffer för latencyn. I Cakewalk är spaken för buffer grå och går inte att dra i. Den är fast på 128 samples. Söker jag bland appar i Windows med ordet "Audiophile" får jag fram en kontrollpanel som heter "M-Audio Audiophile USB Properties". Vet inte varför den har USB i namnet, men där visas bitrate och latency, men allt är låst/gråmarkerat där också. I kontrollpanelen står det också "not connected".

Söker jag i Windows efter "Delta" istället så hittar jag en helt annan kontrollpanel som heter "M-Audio Delta Control Panel". Här går det att ändra både sample rate och buffer size. Buffer sizen står på 128 samples just nu. Men ändrar jag där till 256 samples och sparar min ändring så sker det ingen förändring i Cakewalk. Inte ens om jag startar om Cakewalk. Går jag sedan in på M-Audio Control Panel igen så är buffer sizen tillbaka på 128 samples. I don´t get it som man säger på utrikiska.....

EDIT: NU plötsligt ändrades buffer sizen i Cakewalk till 256 samples och 5.8 msec efter att jag ändrat motsvarande inställning i M-Audio Control Panel. Går jag nu in igen i kontrollpanelen så ligger 256 samples sparat där. Skumt att det plötsligt fungerade när det inte gjorde det för några minuter sedan. Aja..då verkar det problemet vara löst i alla fall.. ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju faktiskt en USB 2-version av samma ljudinterface som heter M-Audio Audiophile USB. Kan det vara så att du av misstag har installerat en drivrutin och/eller kontrollpanel som är avsedd för USB-versionen i stället för PCI-versionen? Men då tycker jag iofs att det inte borde fungera alls. Det kan ju också vara så att installationen av ASIO4ALL delvis förstörde den tidigare installationen av Audiophile som avinstallationen idag inte rättade till. Kanske vore det bästa att köra installationen av M-Audio Delta Driver en gång till eller försöka göra en reparation från Windows kontrollpanel. Det senare tror jag dock förutsätter att programmet fortfarande ligger på samma plats på hårddisken som där den låg när drivrutinen förra gången installerades.

Å andra sidan - if it works, why fix it?

Edit: Ser att du lagt in en systemspecifikation i foten. Bra idé eftersom det kan spara mycket tid när man har frågor.

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte omöjligt att jag har installerat fel drivrutin/kontrollpanel en gång i tiden. Jag vet med säkerhet att jag har haft en annan kontrollpanel till ljudkortet tidigare nämligen. Får se hur jag löser det hela framöver - just nu verkar det fungera igen i alla fall. Men att det fungerar nu verkar dock inte vara någon garanti för hur det kommer att fungera om typ 1 timme.... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skumt...avinstallerade precis drivrutinerna för mitt Audiophile 2496, men när jag sedan gick in i Cakewalk så kunde jag fortfarande spela upp mina låtar där via ljudkortet Audiophile 2496. Allt är fortfarande intakt trots min avinstallering. Ser ut som att jag bara avinstallerade en äldre version av ljudkortets drivrutin och att den jag har kört med de senaste två åren är version 6.0.8. I ljudkortets kontrollpanel är det den versionen som anges i alla fall. Så var det med den saken... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...