Jump to content
Annons

Plugg för att spela ljudbibliotek


Dersan P

Recommended Posts

Hej, 

Jag fick för flera år sedan tag på en fantastisk ljudbank, som jag flera gånger använt i mina låtar. Vid den tiden jag skaffade ljudbanken - som inte följde med en egen spelare / plugg - använde jag Shortcirkuit, som funkade fint. 

Men, nu funkar ju den inte längre för nyare versioner av Cubase. Själv använder jag senaste versionen, dvs Cubase Pro 10. 

Har någon tips på lämplig plugg - gärna gratis - som man kan använda för mitt gamla ljudbibliotek vore jag väldigt tacksam!

Mvh/

Anders

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag antar att problemet är kopplat till att Shortcircuit är en 32-bitars plug-in. Du har väl då tre alternativ:

  1. Kör en 32-bitarsversion av Cubase. Var kanske Cubase 8.5 den sista som fanns i 32-bitar? Men eftersom 32-bitarssystem bara kan adressera 4GB RAM är det ändå en väldigt tveksam och kortsiktig lösning.
  2. Skaffa jBridge och försök köra 32-bitars Shortcircuit under den i Cubase 10. Inte gratis men kostar ändå bara €15.
  3. Byt till en 64-bitars plug-in. Här nämns två stycken 64-bit plug-ins som jag förmodar klarar av det du försöker göra: TX16Wx respektive Grace. Det här är inget jag använt själv men det fungerar kanske med det ljudbibliotek du har. Du skriver inte i vilket filformat biblioteket är lagrat, men båda ska klara de vanligaste ljudformaten. Eftersom båda pluggarna är gratis har du inte heller så mycket att förlora på att försöka. Och det är förmodligen ett säkrare alternativ än att fortsätta använda en gammal 32-bitars VST som bryggas via jBridge.
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är ju jag Pro Tools-kille numera, men ingår inte Halion i Cubase 10 numera=sampleplayer? Jag använde den i gamla Cubase-versioner för just samplingsbibliotek. Jag tror den stödjer de flesta formaten och det var bara att importera samplingar/ljud.

https://new.steinberg.net/cubase/features/

 

mvh/Peter

 

 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...