Jump to content
Annons

Studiobygge på loge


Österbackstudio

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte här dela processen av mitt studiobygge.

Lägger till en början upp lite bilder och ritningar men kommer att lägga upp mer detaljer allt eftersom.

Kortfattat så kommer jag att bygga en musikstudio som en del i en gammal loge.
Tanken är att ha ett kontrollrum/produktionsrum och ett live-rum.
Studion kommer att ligga på 2:a våningen och har trägolv under.
Inga grannar i närheten.
Har inte tänkt att bygga flytande golv etc. utan enbart isolera väggar väl och eventuellt ha dubbla väggar mellan kontrollrum och live-rum.

I delen där studion ska byggas står idag en gammal sädestork (träkonstruktions som syns på en av bilderna) som ska rivas.

Det kommer att bli ett ganska omfattande bygge och är tacksam för all input jag kan få under resans gång.

Här är lite bilder...

 

Logen-ute.jpg

logen-inne.jpg

Osterbacks.jpg

loge_utsikt.jpg

top3.jpg

Top.jpg

top4.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

NICE !  Jag ser fram emot det. Vad har du tänkt dig för uppvärmning och så verka mixerrummet större än spelrummet, borde det inte vara tvärt om ? Mitt Ego behöver plats när jag spelar ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HomerJSimpsson!

Angående värme så har jag inte beslutat något ännu.

Lokalen ska vara uppvärmd året om och eftersom jag planerar att ha ett piano i liverummet, måste det rummet kunna hålla en jämn temperatur (och fuktighet).

Följande är de alternativ som jag överväger:

1) Vattenburen värme
Det finns ett pannrum i logen som i nuläget ger värme till boningshuset via en kulvert.
- systemet är redan högt belastat och vi får elda rätt mycket i pannan för att värma upp det befintliga boningshuset. Man kan ev. utöka systemet med jord/vattenvärme men det kostar rätt mycket.
- Ev. ojämn temperaturåtergivning?
- Ingen kylning på sommaren
+ Potentiellt ekonomiskt på sikt

2) Luftvärmepump
- Kan inte så mycket om dem men jag tänker mig att det kanske kan bli problem med ljud från själva pumpen...?
+ Kylning på sommaren.

3) Elvärme (oljeradiatorer)
+ Tyst
+ Jämn temperatur (om man bortser från ev. strömavbrott)
- Ingen kyla på sommaren

När det gäller storlek på studio och live-rum så har jag velat fram och tillbaka.

Dom bärande balkarna som sticker in i rummet på sidorna styr lite var man kan sätta innerväggarna. Sätter man innerväggen där balkarna går i nuläget blir det yttre rummet mindre än det inre. 

En anledning till att jag i nuläget har satt studion i det större rummet är bland annat pga av att jag läst mig till att det är fördelaktigt att ha högtalarna placerad mot den längsta väggen. Det medför i sin tur att rummet behöver vara tillräckligt stort för att lysningspositionen inte ska hamna längre än 1/3 från väggen.

En annan anledning är att det är mest fönster/ljusinsläpp och att det på så sätt blir ett härligt rum att spela i...

En tredje anledning är att jag hört att man gör livet enklare för sig själv genom att ha ett stort studiorum (om man kan) då det löser en mängd aukustiska problem.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Oioioi,

Ok, tack för input. Det lutar ganska mycket åt det alternativet då jag ju på något sätt måste kunna kyla anläggningen på sommaren.

Är det någon här som i nuläget har en luftvärmepump kopplat till en studio?
Om så fallet, hur är den inkopplad för att minimera störande ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderna luftvärmepumpar är normalt sett tystare än gamla. Men kolla upp specen innan du köper, vissa låter mer än andra.

Det är ju mest utomhusdelen som för oväsen. Om du kan låta utomhusdelen stå på marken isf hänga på väggen slipper du oroa dig för stomljud (som kan uppstå). Hänger den på väggen och du märker att det stör får du skaffa bättre vibrationsdämpare.

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har projektet börjat! ?

DAG 1

Städning av loge och sädestork (den stora fyrkantiga träkonstruktionen som sedan ska rivas).
Låg ett ton av skräp och maskiner på sädestorken som måste flyttas innan rivningen kan påbörjas.

Workday1Panorama.thumb.jpg.fb78eacdec51a5fded0ae0a56388fe9c.jpg

Sädestorken (den gulklädda mannen är min flickväns far).Day1Img2.thumb.jpg.a87bf25f89670367741a5d02d87ccce0.jpg

Den gamla scenen. Logen har tidigare varit en festlokal och to emot band från 60- till början av 80-talet. Finns lager på lager av gamla affischer som jag tänkte frilägga och bevara på passepartout.Day1Img4.thumb.jpg.c6b4cc2a372d967e4b14f26abd86df10.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack trodes och Jizzen.

Här kommer fortsättning...

Dag 2

Dom snålade inte med spik förr i tiden men efter en dags rivning med slägga och kofot är nu taket på sädestorken äntligen borta.

Day2Img1.thumb.jpg.5a611e99ca876208550020c792488bb4.jpgDay2Img3.thumb.jpg.0a2d04ce253d7e29b4820d400430c33c.jpg

Inte helt oväntat hittades en gömma med lektyr ovanpå konstruktionen...

Day2Img2.thumb.jpg.7e5cb13c8790d8e2139136bc01be55b7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundläggande frågeställning som jag måste ta ställning till är hur vägg- och takkonstruktionerna bör se ut.

Optimalt är ju, som jag förstått, att bygga en musikstudio direkt på eller under marknivå med flytande golv och helt frånkopplade inner och ytterväggar.

I mitt fall kommer studion att ligga en våning upp på ett massivt spontat trägolv.
Detta medför både för och nackdelar. Fördelen är förstås att utsikten kommer att bli fantastisk men det innebär ju också en del begränsningar. Då jag inte har några direkta grannar, är isolering från miljöljud inte det primära utan det viktigaste för mig är främst att ljudet från inspelningsrummet i så liten utsträckning som möjligt ska nå kontrollrummet.

Här kommer några frågeställningar:

1) Finns det någon poäng med att ens överväga ett flytande golv på ett upphöjt trägolv eller
ska jag stå fast vid min plan behålla trägolvet som det är och regla/isolera golvet underifrån?

2) Om jag inte bygger ett flytande golv, finns det ändå en poäng att bygga helt frikopplade inner och ytterväggar i kontrollrummet? Dvs, vad är poängen/vinsten med att ha "delvis frikopplade kontaktytor"?

3) Om jag inte bygger frikopplade inner- och ytterväggar utan istället bygger vanliga enkelväggar, finns det då en poäng i att bygga frånkopplade väggar (dubbelvägg) mellan kontroll- och inspelningsrum?

Hur hade ni tänkt kring detta?
 

Redigerat av Österbackstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag kan verkligen inte svara på de frågorna men jag tänker såhär: Allt verkar vara en träkonstruktion, och eftersom jag bor i ett 1800tals trähus så vet jag att trägolvet knakar när jag går, det knakar nånstans där solen ligger på, jag hör minsta vindpust utanför och de lösa vindbrädorna och takplåten på laggården och uthusen hör jag bra här inne ... och så alla gnagare ... börja med att skaffa katt ?

Du bestämmer på vilken 'nivå' din studio ska ligga och proffsen säger hur du ska bygga ... du behöver hitta nån som verkligen vet och kan, som berättar för dig varför du ska ha flytande väggar eller dubbelyttergolv ...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HomerJSimpsson,

2 dedikerade katter finns redan på gården, så ljud från gnagare = 0db   

Angående dubbla väggar eller inte...  vem vet,  det kanske finns någon kunnig som hänger på detta forum. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer bli riktigt spännande att följa ditt studiobygge framöver. Tyvärr har jag inte den kunskap som krävs för att besvara dina frågor, men jag utgår från att du själv vet ganska väl vad du gör när du "vågar" ta dig an ett sådant här stort projekt.

Det enda jag kan säga är att bygger man en musikstudio så här från grunden vill man nog göra så mycket rätt man kan redan från början. Mitt råd blir därför att "skynda långsamt" och inte göra något förhastat! 

Önskar dig all lycka i projektet och ser fram emot dagen när allt bygge är klart och prylarna är inkoppplade.

Måste ju också tillägga att du har ett härligt läge där vid sjön för din studio. Gillas! ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-12-28 på 11:14, Österbackstudio säger:

En grundläggande frågeställning som jag måste ta ställning till är hur vägg- och takkonstruktionerna bör se ut.

Optimalt är ju, som jag förstått, att bygga en musikstudio direkt på eller under marknivå med flytande golv och helt frånkopplade inner och ytterväggar.

I mitt fall kommer studion att ligga en våning upp på ett massivt spontat trägolv.
Detta medför både för och nackdelar. Fördelen är förstås att utsikten kommer att bli fantastisk men det innebär ju också en del begränsningar. Då jag inte har några direkta grannar, är isolering från miljöljud inte det primära utan det viktigaste för mig är främst att ljudet från inspelningsrummet i så liten utsträckning som möjligt ska nå kontrollrummet.

Här kommer några frågeställningar:

1) Finns det någon poäng med att ens överväga ett flytande golv på ett upphöjt trägolv eller
ska jag stå fast vid min plan behålla trägolvet som det är och regla/isolera golvet underifrån?

2) Om jag inte bygger ett flytande golv, finns det ändå en poäng att bygga helt frikopplade inner och ytterväggar i kontrollrummet? Dvs, vad är poängen/vinsten med att ha "delvis frikopplade kontaktytor"?

3) Om jag inte bygger frikopplade inner- och ytterväggar utan istället bygger vanliga enkelväggar, finns det då en poäng i att bygga frånkopplade väggar (dubbelvägg) mellan kontroll- och inspelningsrum?

Hur hade ni tänkt kring detta?
 

Hej! 

Kul bygge! 
Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. 

Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på!   Det är ju det också kul! 
Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. ;)  

Lycka till! 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På 2019-01-09 på 20:04, wellness music säger:

Häftig lokal med potential!

Eftersom du bygger separat kontroll- och inspelningsrum bör du ha separata väggregelstommar. Flytande eller ej beror på hur mycket ljudisolering du behöver. I sådant fall behöver du även bygga ett yttre skal runt om.

 

Hej,

Flytande golv har jag strukit då det inte känns motiverat.

Det lutar dock åt att ha dubbla väggar mellan kontroll- och inspelningsrum (som du föreslår) med luftspalt emellan.

Dock så vet jag ännu inte om jag ska ha dubbla väggar på de resterande väggarna runt om de två rummen eller om jag bara ska ha en välisolerad vägg med mycket gips på. Det som talar emot detta är dom tvärgående balkarna som jag på något sätt måste bygga runt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dag 5

Montering av byggställning påbörjad.
Detta för att i nästa steg lyfta gammelplåten och lägga spont, takpapp och strö- bärläkt därunder.Day5.thumb.jpg.3821706271f40424f2f8ddad63876d50.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-01-02 på 10:41, _johnny_ säger:

Hej! 

Kul bygge! 
Min erfarenhet efter att ha varit i feta studios med bra tekniker, feta studios med mindre bra tekniker och inte ens studio men med bra tekniker, är att man lätt stirrar sig blind på tekniska lösningar i den här typen av projekt. 

Ventilationen ska vara den tystaste, glasrutorna ska specialbeställas, dörrarna byggas för hand, rummet helst sväva i det fria osv. Ta det inte som kritik, du har säkert lagt det här projektet på en alldeles lagom nivå. Eller för den delen, om du vill att det ska bli så bra som det bara går så, kör på!   Det är ju det också kul! 
Men, min åsikt är att många gånger räcker det med en helt okej vägg mellan live- och kontrollrum, vill man så absolut, bygg två med väggar med dubbelgips utåt och ingen gips "inåt", men framför allt. Bygg en trevlig miljö som du vill vara i länge, och ha energi kvar till att faktiskt jobba där när du byggt klart. Lite läck, eller för den delen mycket läck kan man leva med. Det är bara att höja på monitorerna.. 😉

Lycka till! 

Hej Johnny,

"I hear you" och jag instämmer i att man behöver hitta den nivå som man är nöjd med. För mig är det viktigaste att ha en kreativ miljö att skapa musik i. Ljudisolering och akustik är också viktigt men sekundärt. ?

Redigerat av Österbackstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow nice projekt! 

 

Behåller du takhöjden i live rummet så behöver du akustik behandla rummet relativt lite. Spelade in i studio Mega, ca 100m2, 5m takhöjd och de har relativt lite akustik behandling och det rummet är magiskt. 

Akustik behandling i all ära men jag håller med dig att det är ändå sekundärt. Bra feeling och lagom behandling räcker långt. 

 

Ska följa detta! Lycka till 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, Jizzen säger:

Vad beräknas ett sådant här gediget studiobygge hamna på i kronor räknat när det är färdigt? Om man nu får ställa en sådan rak fråga..?! ?

Hej Jizzen, vet inte på rak arm. Har inte satt upp någon budget och har ännu inte någon färdig plan för hur allt ska byggas.  Det blir ju stor skillnad i pris beroende på val av fönster, dörrar, värme, ventilation etc.  utöver det är det ju gips, reglar och isolering vilket är lite lättare att räkna på. Jag tar en bit i taget och försöker att hitta smarta/kostnadseffektiva lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, Österbackstudio säger:

Det lutar dock åt att ha dubbla väggar mellan kontroll- och inspelningsrum (som du föreslår) med luftspalt emellan.

 

Nu är ju jag långt ifrån expert på området, men behöver du ens vägg mellan?

Vi spelade in i en studio för länge sedan som var byggd i gammal lada eller vad det nu var. Ett enda stort rum - över 100 m2, med rejäl takhöj (till nock) - var kombinerat kontroll - och inspelningsrum. Fungerade hur bra som helst. (Det fanns separat sångbås.)

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, oioioi säger:

Nu är ju jag långt ifrån expert på området, men behöver du ens vägg mellan?

Vi spelade in i en studio för länge sedan som var byggd i gammal lada eller vad det nu var. Ett enda stort rum - över 100 m2, med rejäl takhöj (till nock) - var kombinerat kontroll - och inspelningsrum. Fungerade hur bra som helst. (Det fanns separat sångbås.)

 

Nä det är ju en bra fråga. Antar att det beror lite på hur man vill kunna använda studion. Jag gillar tanken med att ha ett kontrollrum dedikerat för lyssning men det går ju förstås att ha en helt öppen lösning också. Har fått lite inspiration från "Allair studios" och dom har en helt öppen yta. Se länk...allaire-studios-81.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...