Jump to content
Annons

Studiodator


Aztica

Recommended Posts

Håller på att bygga mig en studio här hemma. Själva byggandet och utrustningen har jag bra koll på, MEN dator för ändamålet har jag jäkligt dålig koll på.

tänkte bygga ihop en dator på webhallen.com

tänkte i prisklassen 15 000kr (plus, minus någon tusenlapp)

bildskärm, tangentbord, mus har jag redan.

tycker det är en djungel med massa processorer mm

någon som har lust att hjälpa mig bygga en och posta länken här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

Jag byggde nyligen ihop en studio dator.

från webhallen

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16  [art. nr 224709]

EVGA PowerSupply (PSU) SuperNOVA 650 G2 650W  [art. nr 225572]

Be Quiet Pure Rock. Artikelnr: 209949

Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) [art. nr 281264]

Windows 10 Home 32-bit/64-bit Swedish USB (Retail)  [art. nr 280948]

ASUS DVD Writer DRW-24D5MT SATA DRW-24D5MT/BLK/B/AS - Bulk  [art. nr 251610]

Fractal Design Define R6 - Black (Ej PSU) [art. nr 280212]

Intel Core i7-8086K - 12 trådar / 4.0GHz (5.0GHz Turbo) / 12MB / Socket 1151  [art. nr 287789]

Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB / 64MB / 7200 RPM / ST1000DM010  [art. nr 251689]

GIGABYTE Z370 AORUS Gaming 5 - ATX / Z370 [art. nr 275266]

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett auros gaming 5 moderkort det funkar ok. Kör visserligen OS X på det och mest video nu för tillfället men jag har Harrison mixbus 32c installerat.

Men jag skulle bli mycket förvånad om det skulle bli problem med några av dom stora tillverkarnas grejor när det gäller ljudinspelning. Det är nog mest om du behöver något extra som thunderbolt etc etc som det skiljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mitt begagnad från Blocket och Tradera.

Bärbar ACER 17" i7 16GB Nvidia GT730, USB3 för 4200:- +frakt från tradera

Ljudkort ZOOM UAC2 USB3 1500: inkl frakt. från Blocket

EQ Behringer 6200 (Tradera) 1000:-? +frakt

Körde TRACKTION 6 och bytt nu till Cakewalk (det känns smidigare)

... ska aldrig mer köpa nytt ? ... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nästan 100 på att man måste göra en biosuppdatering för att 9000-seriens processorer på en z370 mammakaka ska funka. Vill du slippa det krånglet väljer du ett moderkort med z390 chipset istället.

Skulle personligen valt luft som kylning istället för vatten, t ex Noctuas NH-D15 för samma pris (monsterkylare som troligtvis är tystare än nätagget du valt) eller en Dark Rock Pro från BeQuiet. Med luft slipper du krångla med luftfickor och gurgelljud som annars kan uppstå från vattenkylare, speciellt i den lägre prisklassen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under alla år som jag byggt mina musikmaskiner så har det ofta slutat med att inte ens sidoplåtarna sitter på. Vi pratar runt 10 maskiner eller nåt. Så vattenkylning nä det blir overkill och ska du inte spela in mycket med mickar helt onödigt.

Det skulle vara om man är överkänslig mot ljud men då ska man nog inte hålla på med musikinspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...