Jump to content
Annons

Vad gör en studiomonitor bra...?


Jizzen

Recommended Posts

Jag hade tänkt skaffa ett par nya monitorer för liten budget (typ 3000 kr paret). Eftersom jag inte har möjlighet att provlyssna innan köp så får jag gå efter recensioner och tester. JBL 305P MK2 hade jag väl mer eller mindre bestämt mig för, men efter att ha tittat på specarna vad gäller måttstorlek så inser jag att de kanske är aningen för stora. Jag får plats med dem på skrivbordet, men jag hade föredragit ett par mindre egentligen.

Efter en snabb koll på vad som finns på marknaden hittade jag ett par Adam T5V som är lite mindre, som ser snygga ut och som verkar få ganska bra kritik. Nu kan man ju inte få en helt korrekt bild av hur högtalarna låter när man lyssnar på dem via youtube, men en sida vid sida jämförelse med JBL 305P gav mig i alla fall intrycket att Adam T5V låter renare och mer detaljerade än JBL 305P. Vad har ni att säga om dessa två monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dessa skulle jag nog köpt, har fått seriöst bra reviews från professionella. Men man får ju ta 3000kr monitorer för vad de är, de kommer inte matcha 20.000kr monitorer
https://www.thomannmusic.no/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm?offid=1&affid=229&subid=shopellono&utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=hjelpemidler+%26+tilbehør-661&utm_content=a120_p383253148

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger som jag brukar; kolla Blocket etc. Med lite tålamod kan man göra riktiga fynd. Det finns alltid någon som köper på sig fina prylar och efter ett halvår konstaterar att det var inte så skoj, eller tiden fanns inte etc.

Jag köpte 4000 kronors-monitorer i nyskick för 1200.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, Casperfren säger:

Dessa skulle jag nog köpt, har fått seriöst bra reviews från professionella. Men man får ju ta 3000kr monitorer för vad de är, de kommer inte matcha 20.000kr monitorer
https://www.thomannmusic.no/ik_multimedia_iloud_micro_monitor.htm?offid=1&affid=229&subid=shopellono&utm_source=shopello_no&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping&utm_term=hjelpemidler+%26+tilbehør-661&utm_content=a120_p383253148

Tack för tipset, även om jag rent spontant blir fundersam hur de är som studiomonitorer. Får mer känsla av att det kan vara ett par bra multimediamonitorer/-högtalare än just ett par hyggliga studiomonitorer. Men jag kan ha riktigt fel förstås... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Iloud micro monitor verkar vara mycket bättre än vad jag trodde när jag först såg dem. Dock känns de inte riktigt rätt för mig, även om jag gärna hellre har kompaktare monitorer än för "biffiga".

I princip står jag nu och väljer mellan Adam T5V och JBL 305P MKII. Det lutar åt Adam då jag får intrycket av att den är mer "precis", mer detaljerad och har en renare/naturligare klang än JBL 305P. Sedan är Adam-monitorn mindre i storlek och jag gillar designen hos den bäst också.

Mitt rum jag sitter i är ett vanligt sovrum på typ 12-15 kvm eller så. Vad gäller typen av musik jag strävar efter att göra så kan ni tänka "Roxette ala 80/90-tal" och låtar som t.ex. "What's she like". Åt pop-balladhållet kan man väl säga helt enkelt.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Inga monitorer i den prisklassen kommer att räcka för bra lyssning, särskilt inte om du ska ha råd med stativ till dem också.
Jag skulle säga att omvandlare är tillräckligt bra idag för att det inte är en dealbreaker med ett hyffsat dedikerat ljudkort. Första reflektion och optimal positionering i rummet, med liksidig triangel och 38% bak i rummet med lyssningen vinner man mycket på. Jag skulle nog ändå upp i minst 5000kr begagnat och tittat, om jag var du. Och kört på iloud monitorerna annars då de iaf verkar göra vissa saker bra, till skillnad mot konkurenterna som förmodligen gör inget särskilt bra i den klassen

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, Casperfren säger:

Inga monitorer i den prisklassen kommer att räcka för bra lyssning, särskilt inte om du ska ha råd med stativ till dem också.
Jag skulle säga att omvandlare är tillräckligt bra idag för att det inte är en dealbreaker med ett hyffsat dedikerat ljudkort. Första reflektion och optimal positionering i rummet, med liksidig triangel och 38% bak i rummet med lyssningen vinner man mycket på. Jag skulle nog ändå upp i minst 5000kr begagnat och tittat, om jag var du. Och kört på iloud monitorerna annars då de iaf verkar göra vissa saker bra, till skillnad mot konkurenterna som förmodligen gör inget särskilt bra i den klassen

Det är bara att lägga ner musikskapandet/mixandet alltså om man inte vill betala mer än 3-4000 kr för ett par nya studiomonitorer, är det det du säger...?! ? Vilka fel har Adam T5V som gör att de inte skulle gå att använda i sin hemmastudio för hobbybruk? Menar du att jag lika gärna kan fortsätta med mina passiva Dynaudio Audience 42 (hifi-högtalare för ca 5500 kr) för jag vinner ändå ingenting på att skaffa t.ex. Adam T5V eller JBL 305P? Flera frågor där, men viktiga sådana...

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kombinera nuvarande passiva högtalare med ett par bra halvöppna hörlurar för mixning kanske? Helt enkelt mixa i hörlurarna (för att slippa ta hänsyn till rummet tänker jag) och sedan kontrollyssna i Dynaudio-högtalarna...kan det vara en god tanke? Jag har ju både ett par Sennheiser HD 525 reference och ett par Sennheiser HD 598 att tillgå, men frågan är om de är okej att mixa i. Jag har nog inte riktigt förstått den där 38% bak i rummet teorin du nämnde. Förklara gärna den närmare! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

http://realtraps.com/art_room-setup.htm

Den artikeln är väldigt bra, av en väldigt duktig akustiker Eithan weiner. 

Din plan är bra!

av egen erfarenhet kan man göra bra jobb i öppna lurar, men man får slava lite mer till referensspår och hålla volymen väldigt låg för att få dynamik-rellationer rätt och frekvensresponsen ärlig. Så det är inte lika kul att jobba så som med bra monitorer i optimerad miljö. Allmänt bör man endå ha bra öppna lurar att mixa i, så rätt investering för 3000kr. Ultrasone 2900 funkar för mig iaf. (Jag har modellen tidigare 2500)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
2 timmar sedan, Jizzen säger:

Kombinera nuvarande passiva högtalare med ett par bra halvöppna hörlurar för mixning kanske? Helt enkelt mixa i hörlurarna (för att slippa ta hänsyn till rummet tänker jag) och sedan kontrollyssna i Dynaudio-högtalarna...kan det vara en god tanke? Jag har ju både ett par Sennheiser HD 525 reference och ett par Sennheiser HD 580 att tillgå, men frågan är om de är okej att mixa i. Jag har nog inte riktigt förstått den där 38% bak i rummet teorin du nämnde. Förklara gärna den närmare! ?

Med hörlurar så införskaffa någon hörlursplugin som t ex waves nx, sonarworks reference, etc.

Och värt kolla på detta också:

 

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu är i alla fall en beställning på två grejer lagda:

- beyerdynamics DT-770 250 Ohms

- SE Electronics V7 (dynamisk mick)

 

Kommer testa att mixa i de nya hörlurarna, och jämföra hur det är att mixa i mina gamla halvöppna Sennheiser-lurar. Slutna behöver jag hur som helst till sångpålägg framöver.

Ska kolla upp det där med hörplugin också. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...