Jump to content
Annons

Hjälp med att spela in bas


luddeandersson

Recommended Posts

Hej teknisk idiot här,

jag försöker spela in bas där jag delar upp signalen så att jag får en DI (ljudet från ljudkortet) och en basamp (och en mikrofon). Jag kopplar in basen i preampen i ljudkortet och kopplar sedan en kabel från Main output till basampen. (Sedan använder jag mikrofonen för att fånga upp ljudet från basampen.) Men när jag gör så blir ju basampen en högtalare där min mix spelas upp. Jag har försökt med Line in, men då hörs ingenting. Hur gör jag så att jag kan enbart höra basen i basampen, och samtidigt få en DI signal in i Cubase?

Jag har ett Steinberg UR-RT2 ljudkort. 

Tacksam för hjälp. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förtydligar:

1. koppla in dig som vanligt i basförstärkaren 

2. Kabel från out på förstärkare in i ljudkort

3. Enklast är om du spelar direkt in i ljudkortet och sen lägger på nån bassimulator vst-plug-in och lyssnar genom monitorerna eller lurarna.

4. Linebox är också smidigt 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, tack för svar

Jag förstår lite bättre nu. Jag kan inte gå genom ljudkortet först och sedan in i stärkaren. Jag måste gå genom stärkaren först och sedan genom ljudkortet. Jag hittade en gammal V amp som har en DI kanal, som jag skall pröva. 

Jag borde ha läst på lite mer och kollat lite fler youtube videos innan jag började dra sladdar och slå på strömmen. Tack och lov small det inte. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...