Jump to content
Annons

Transponera i Cakewalk..hur gör man?


Jizzen

Recommended Posts

Jag har precis börjat försöka sätta mig in i hur Cakewalk by Bandlab fungerar och har redan fastnat på hur man enklast transponerar ett instrument. Låt säga att jag spelar mina ackord i C-dur, men vill transponera så att det låter som att jag spelar i D-dur....hur gör jag då enklast? I Cubase kunde man i den aktuella kanalen enkelt bara ändra/transponera två steg genom att klicka i en ruta, men jag hittar inte motsvarande i Cakewalk. Hur gör jag för att kunna transponera "on the fly" så att säga och inte bara efter det att jag har spelat in några några toner? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du transponera en hel kanal kan du öppna inspektorn (I) och välja fliken "MIDI" för att ha "Key" längst ner till höger. Du kan även markera ett klipp och välja i menyn Process / Transpose för både audio och midi. Jag har t.ex. lagt transpose bland mina quickbuttons då det är någonting jag använder konstant.

ps. Du kan markera Key fältet och trycka Shift + "+" för att höja och Shift + "-" för att sänka

cw transpose.png

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...