Jump to content
Annons

Ännu en som fastnat i ett projekt, råd och kritik uppskattas!


Sylvass

Recommended Posts

Hej, jag har nyligen börjat producera lite EDM. Har väl suttit i FL i drygt ett år och har massor kvar att lära.

Skulle uppskattas om någon kunde ta 1 minut och lyssna på vad jag skapat (intro, buildup och en drop) och därefter kunna ge råd och tips hur jag kan gå tillväga för att fortsätta med låten efter dropen är klar. Lägga lite vocals? Jag kan dessvärre inte sjunga, men har några vänner som inom kort kommer sjunga in i min lilla hemmastudio. Fortsätta med basslinga med kicks och div? Är newbie när det kommer till mixning, eqing m.m så ge även kritik och råd hur jag kan förbättra ljudkvalitén. 🙂

 

Med vänliga hälsningar och mycket kärlek,

Sylvass

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

haha påminner lite om Silhouttes av Avicii xD. Skön början men du behöver definitivt bygga på låten. det första är att introt är lite tråkigt, den består egentligen bara av en crash och ett piano med lowpass filter. Börja introt med en kick,claps och en ride kanske. och lägg till en arp som du använder tillsammans med ackorden för att skapa spänning för lyssnaren. När det gäller introt så kan du leka dig fram egentligen. skapa coola effekter och testa nya grejer, tänk bara på att det ska passa in med resten av låten. Men när det gäller droppet så borde du ha någon maffigare build up eller kanske låta dropmelodin få spelas 8 takter innan lite lågt i bakgrunden så lyssnaren anar vad som ska komma, och sen så BOOM! kommer en fet impact eller explosion och så kickar basen trummorna och melodin igång. Droppet låter väldigt mesigt just nu, men använd en kompressor på lead ljuden för att få dem att låta fetare och eq:a även bort onödiga frekvenser. Och sidechaina kicken med melodin för att få den punchiga känsla och även kompressa kicksen också. Basen borde också sidechainas och även lite reeeverb på den. Testa att ligga ett stick efter droppet med en violin och lite trummor. Tänk även på gainstaging, om du inte vet vad jag pratar om så sök på youtube många bra guider finns. Fortsätt kämpa my man, Har du discord kanske? Vore kul o bolla lite ideer eller skapa nåt tillsammans

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och tack för feedback. Ska testa mig fram, är som sagt ganska ny inom musikproduktion och EDM är inget jag vanligtvis lyssnar på, kul att skapa dock! Åter igen tack, ska testa o ändra lite utefter det du skrivit. Absolut, det hade varit trevligt. Har PMat dig!

Many thanks,

Sylvass

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...