Jump to content
Annons

Band In A Box - kan det vara någonting för mig...?


Jizzen

Recommended Posts

Jag har sedan 1995 periodvis hållit på med musikskapande i olika programvaror - främst i Cubase, men även i t.ex. Studio One Pro. Som ljudbank har jag haft Sampletank och Sonik Synth på senare år. När jag skriver "periodvis" så är det verkligen i perioder jag har hållit på med musikskapandet. Oftast har skapandeperioden varat ett antal veckor eller möjligtvis några månader för att sedan ligga i träda i flera år innan jag åter har fått ett "ryck" att vilja skapa musik. Så trots att jag började hålla på med musikskapande i sequencerprogram redan 1995 så blir den totala tiden jag verkligen har hållit på med det här ganska kort om man slår ihop mina små perioder av skapande. Jag har aldrig riktigt tagit tag i att faktiskt lära mig spela på de masterklaviatur som jag har, utan jag har nöjt mig med att stegvis spela in några takter med ackord och byggt upp mina låtar på det sättet. Inte sällan har jag hunnit tröttna på mina låtar innan de faktiskt har blivit färdiga. Jag har ingen större talang att spela något instrument eller för den delen mixa eller bygga upp stora arrangemang. Egentligen är jag inte särskilt intresserad av det heller.. :-). Jag vill bara snabbt kunna göra låtskisser/demos med typ något beat, några ackordföljder, kanske en bas..och givetvis en melodi/sångpålägg. En viss känsla för melodiskapande tror jag mig i alla fall besitta och det är också just melodiskapandet jag skulle vilja utveckla framöver. Trots allt räcker det med att skriva själva melodislingan i en låt för att vara upphovsman till en låt så att säga.

Frågan är nu om Band In A box kan vara ett alternativ för mig? Min tanke är att snabbt kunna "klä" mina melodier med hjälp av de stilar som finns i Band In A Box för att på så sätt få fram en låtskiss/demo som kan användas när jag t.ex. vill söka samarbete med någon (annan) musiker. Nu är jag inte speciellt insatt i Band In A Box, men misstänker att den kan innehålla en massa stilar som jag egentligen aldrig kommer ha någon nytta av. Finns det paket med stilar man kan köpa till..exempelvis om man enbart skriver poplåtar, gillar country eller kanske är inriktad på jazz?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Eller kanske EZkeys? Man matar in ackord, väljer spelstil, och du får miditoner som om du haft en pianist i studion. Du kan i ett DAW koppla vilket ljud du vill till MIDI-ut från EZkeys. Kostar drygt tusen kr, men det är rea då och då. Black Friday bjöd på EZkeys String Machine för 250kr. Jag har för mig dom har mellandagsrea också.

Dom har också EZdrummer som gör trumspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, har en tidig version av Band-In-A-Box som jag aldrig förlikade mig med (kanske p.g.a. att datorerna inte var så bra på den tiden.

Har även testad liknade hårdvaurvariant - Boss Jam Station JS- 5, tror jag den hette - som hade ett liknade upplägg.

Håller du på att skriva låtar så är absolut Band In A Box suverän, men jag skulle vilja slå ett slag för hårdvaruvarianten på grund av dess portabilitet, tyvärr är den utgången men finns på Ebay.

https://www.ebay.com/itm/BOSS-JS-5-JamStation-Backing-Machine-with-Audio-Track-Tracking-Number-F-S-2/202043467307?hash=item2f0abaa62b:g:79kAAOSwWxNYpRLd

Har själv påbörjat flera låtar med kompisens Jam Station och den är suverän att jamma med:-)

 

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

...Det verkar t o vara så att Toontrack erbjuder en gratis ljudexpansion även om man köper en full version från en annan handlare som tex 4sound. Det skulle innebära 199kr för piano och något annat ljud (tex mellotoon, dream machine). Nästan för bra för att vara sant då dom brukar vara rätt dyra styckvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-12-03 på 06:55, Erik dP säger:

...Eller kanske EZkeys? Man matar in ackord, väljer spelstil, och du får miditoner som om du haft en pianist i studion. Du kan i ett DAW koppla vilket ljud du vill till MIDI-ut från EZkeys. Kostar drygt tusen kr, men det är rea då och då. Black Friday bjöd på EZkeys String Machine för 250kr. Jag har för mig dom har mellandagsrea också.

Dom har också EZdrummer som gör trumspår.

Låter intressant - ska absolut kolla upp denna programvara när jag kommer hem från jobbet idag. EzDrummer (första versionen) har jag dock sedan tidigare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag hemma från jobbet och har tagit mig en titt på EZkeys. Jag känner att jag inte riktigt har förstått hur hela den här EZkeys-line hänger samman då det finns midi-packages, expansions, instruments etc. Min tanke här ikväll är dock följande:

1. Då jag inte har någon fullversion av något DAW i dagsläget så tänkte jag nu försöka sätta mig in i Cakewalk by Bandlab. "Gratis är gott" känner jag i och med att mitt musikskapande verkligen sker periodvis med långa uppehåll ibland. Att lägga 4000 kr på Studio One Pro i dagsläget bara för att kunna använda gamla plugins som jag har känns overkill. Särskilt med tanke på att jag bara vill kunna skapa lite enkla låtskisser/demos. 

2. Med Cakewalk by Bandlab kan jag fullt ut använda en del grejer som jag redan har; SampleTank 3, Sonik Synth 1 och EzDrummer 1.

3. Skaffar jag sedan också EZkeys Upright Piano som komplement till ovanstående så kan jag använda den som hjälp i mitt låtskrivande. Försökte förresten ladda ner en testversion av EZkeys Grand Piano, men den gick inte att installera av någon anledning. Fick ett felmeddelande. Det gör mig lite fundersam över om inte heller kanske EZkeys Upright Piano kommer gå att installera ifall jag nu köper den...?!

 

Blir det här ett bra upplägg för mig tror ni (om nu EZkeys Upright Piano fungerar att installera vill säga)...?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också ett gratis-DAW: Tracktion. Cakewalk krånglar hos mig och är inte lika enkelt att använda som Tracktion tycker jag. Krånglet kanske beror på annat...mitt ljudkort kanske, eller nåt sånt. Sedan använder jag pluggar för att kompensera avsaknaden av ljud i Tracktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tracktion är jag inte särskilt bekant med, men Cakewalk har jag försökt mig på en gång förut och upplevde det som lite "rörigt/plottrigt" då. Antagligen en vanesak bara! Ska dock ge det en rejäl chans denna gång då programmet i sig ska vara gediget. En sak som jag redan har märkt skillnad mot Studio One Pro är att jag i Cakewalk kan dra och släppa olika grooves från EzDrummer 1 rakt in i Cakewalk, vilket jag vill minnas inte var möjligt FÖR MIG när jag använde Studio One Pro. Tror faktiskt att jag kan komma att gilla Cakewalk by Bandlab här framöver.. ?  

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-12-03 på 17:16, Erik dP säger:

Jag såg att 4sound har EZkeys för 199kr istället för tusenlappen med pianoljud. Billigt för Band-in-a-box-liknande koncept.

https://www.4sound.se/dator/mjukvara/toontrack-ezkeys-upright-piano-download

Tack för tipset! Upright var den enda av EZkeys moduler som fanns kvar på min önskelista och jag har aldrig tidigare sett ett så lågt pris. Och med en extra EZkeys Sound Expansion på köpet får man som sagt två instrument för knappt 100 kronor styck – inte illa. Inte illa alls.

 

14 timmar sedan, Jizzen säger:

[Snip]  Tror faktiskt att jag kan komma att gilla Cakewalk by Bandlab här framöver.. ?  

Det finns väldigt mycket att gilla med Cakewalk. Och då tänker jag ens inte på priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, Sostenuto säger:

Och med en extra EZkeys Sound Expansion på köpet får man som sagt två instrument för knappt 100 kronor styck – inte illa. Inte illa alls.

Lyckades du få en extra ljudexpansion som tidigare EZkeysanvändare? Jag funderade på om det kanske bara gällde nya användare.

Jag funderar på att skaffa denna om jag får Cinema- eller Dream-expansionen på köpet. Har du ngn av dessa och vilken tycker du i så fall är trevligast.

Jag har Studio Grand och Mellotoon. String Machine låter i mina öron lite överflödig för vad jag sysslar med men jag skulle inte räkna bort den för en hundring som det handlar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att man får en extra expansion för totalbeloppet 199 kr..var finns det någonstans? Det enda jag har sett var ett erbjudande som gick ut 2016... ?

Så här står det på 4sounds hemsida som det länkades till här i tråden: jag citerar.. "KAMPANJ: Köp EZkeys - få ett gratis EZkeys MIDI Pack 
Köp en version av Toontrack EZkeys och få en valfri EZkeys MIDI-titel gratis. Välj MIDI-paket på Toontracks hemsida efter att du har registrerat din produkt. Erbjudandet gäller från den 2 maj till den 30 juni 2016." slutcitat

Igår beställde jag i alla fall EZkeys Upright Piano. Det levererades via mejl här under dagen, så det blir att ta sig en titt på det nu efter jobbet! ?

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, Erik dP säger:

Lyckades du få en extra ljudexpansion som tidigare EZkeysanvändare? Jag funderade på om det kanske bara gällde nya användare.

Jag funderar på att skaffa denna om jag får Cinema- eller Dream-expansionen på köpet. Har du ngn av dessa och vilken tycker du i så fall är trevligast.

Jag har Studio Grand och Mellotoon. String Machine låter i mina öron lite överflödig för vad jag sysslar med men jag skulle inte räkna bort den för en hundring som det handlar om.

Direkt efter att man hämtat ner och registrerat Upright i Toontrack Product Manager får man en länk i TPP där man kan välja en Sound Expansion. Eftersom jag har en hel del moduler från EZkeys sen tidigare sökte jag något annorlunda, lyssnade igenom alla demos med presets för Cinematic Grand och Dream Machine och valde till sist den senare. String Machine låg ju ute under senaste Black Friday men det var inget som intresserade mig. Den var dessutom undantagen från erbjudandet om en extra Sound Expansion.

Men just nu har jag problem med att mitt ljudkort försvunnit från Device Manager efter en uppdatering av Windows 10 så jag har inte kunnat testa något själv. Suck.

 

30 minuter sedan, Jizzen säger:

Det där med att man får en extra expansion för totalbeloppet 199 kr..var finns det någonstans? Det enda jag har sett var ett erbjudande som gick ut 2016...

Det ingår som en del i Toontracks Holiday Sales som pågår till sista december: "Buy a regular version of EZkeys and get one EZkeys Sound Expansion of your choice."

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, Sostenuto säger:

Det ingår som en del i Toontracks Holiday Sales som pågår till sista december: "Buy a regular version of EZkeys and get one EZkeys Sound Expansion of your choice."

Okej, jag fattade det erbjudandet som att man skulle betala fullpris (typ en tusenlapp eller vad det nu kostar) för en "regular version" av EZkeys och att man då får en annan på köpet. Men du menar alltså att man direkt hos Toontrack med deras Holiday sales får två expansions för 199 kr..!? Jag får nog ta mig en titt på deras sajt igen tror jag... ?

Edit: Jag klickade på erbjudandet, men priset som visas där är 1199 kr (ej 199 kr) för EZkeys Upright Piano!

EDIT IGEN: Ni hade rätt - nu när jag registrerade mitt exemplar av EZKEYS Upright Piano (som jag köpte hos 4Sound för 199 kr) så kommer ett erbjudande upp att jag får välja en expansion gratis. Alltså..två st för endast 199 kr. Nice! ?

Citat

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du klickar på fel länk. Du ska klicka på länken som går till 4Sound.se som Erik la ut. Där ligger EZkeys Upright fortfarande ute för 199 kr. Däremot har Toontrack själva inget nedsatt pris utan där ligger den ute med ordinarie pris 1.199 kr.

Med "regular version" menas en fullversion av EZkeys. Den kommer nämligen i två versioner. En regular version innehåller både ett instrument och själva programmet med användargränssnitt. En "sound expansion" är däremot bara ytterligare ett instrument utan program/GUI och kan inte användas om du inte också har minst en fullversion installerad. Men har du väl köpt en fullversion räcker det sedan med att enbart köpa billigare sound expansion-moduler  ̶  de delar alla på den logikmotor som kom med fullversionen. Och eftersom den EZkeys Upright som Erik länkade till är en fullversion kan man sedan även köra den sound expansion man får på köpet. Eazy peazy.

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, Sostenuto säger:

Jag tror att du klickar på fel länk. Du ska klicka på länken som går till 4Sound.se som Erik la ut. Där ligger EZkeys Upright fortfarande ute för 199 kr. Däremot har Toontrack själva inget nedsatt pris utan där ligger den ute med ordinarie pris 1.199 kr.

Med "regular version" menas en fullversion av EZkeys. Den kommer nämligen i två versioner. En regular version innehåller både ett instrument och själva programmet med användargränssnitt. En "sound expansion" är däremot bara ytterligare ett instrument utan program/GUI och kan inte användas om du inte också har minst en fullversion installerad. Men har du väl köpt en fullversion räcker det sedan med att enbart köpa billigare sound expansion-moduler  ̶  de delar alla på den logikmotor som kom med fullversionen. Och eftersom den EZkeys Upright som Erik länkade till är en fullversion kan man sedan även köra den sound expansion man får på köpet. Eazy peazy.

Nej, jag klickar på rätt länk. Priset där är 199 kr för Upright Piano (det var också den jag köpte för det priset). Men i samma länk står det att om man köper EZKEYS så får man ett midipack på köpet. Jag trodde att det var detta erbjudande som diskuterades som "få en på köpet för 199 kr"). Dock står det lite längre ner att det erbjudandet går ut den 30 juni 2016. Ingen annanstans har jag sett att det står att man för 199 kr får en extra expansion om man köper en "regular version" av EZKEYS.

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte Upright Piano för 199kr från 4sound och valde Cinematic Grand som gratis extra ljud när jag laddade ner båda i Toontrack Product Manager. (Det är först i Toontrack PM som man kan välja den extra expansionen.)

Jag lyssnade på även på ljuden i Dream Machine, men jag har redan EZkeys Mellotoon som innehåller liknande klockljud ("Vibes"). Cinematic kändes med sina stråkljud som mer rätt denna gång...mer unik.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Erik dP säger:

Jag köpte Upright Piano för 199kr från 4sound och valde Cinematic Grand som gratis extra ljud när jag laddade ner båda i Toontrack Product Manager. (Det är först i Toontrack PM som man kan välja den extra expansionen.)

Jag lyssnade på även på ljuden i Dream Machine, men jag har redan EZkeys Mellotoon som innehåller liknande klockljud ("Vibes"). Cinematic kändes med sina stråkljud som mer rätt denna gång...mer unik.

Japp, ni hade helt rätt om det där med extra ljud vid köp av t.ex. Upright Piano. Mitt komboval föll på just Upright Piano och Dream Machine.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-12-04 på 22:39, Jizzen säger:

Tracktion är jag inte särskilt bekant med, men Cakewalk har jag försökt mig på en gång förut och upplevde det som lite "rörigt/plottrigt" då. Antagligen en vanesak bara! Ska dock ge det en rejäl chans denna gång då programmet i sig ska vara gediget. En sak som jag redan har märkt skillnad mot Studio One Pro är att jag i Cakewalk kan dra och släppa olika grooves från EzDrummer 1 rakt in i Cakewalk, vilket jag vill minnas inte var möjligt FÖR MIG när jag använde Studio One Pro. Tror faktiskt att jag kan komma att gilla Cakewalk by Bandlab här framöver.. ?  

Då du har första EZdrummer kanske detta från Gävles butik är nåt för dig. En uppgradering till version 2 + EZmix för en dryg 3-hundring...

https://www.4sound.se/dator/mjukvara/instrument-plugin/toontrack-ezdrummer-2-upgrade-plus-ez-mix-bundle-demodeal-gaevle-576412

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har inte blivit något Band In A Box för min del, utan jag har istället börjat försöka lära mig Cakewalk by Bandlab och använda det som mitt primära DAW. Tänkte att jag verkligen ska försöka lära mig programmet med tiden, men fram till dess får jag försöka skapa lite musik med minimal kunskap om det. Som jag beskrev i första inlägget i denna tråd så har jag ytterst begränsade kunskaper om att spela instrument och att skapa/bygga stora arrangemang, så därför är mitt mål att bara skapa lite enkla demos. I nuläget använder jag Sampletank, Sonik Synth och EZDrummer ihop med Cakewalk. Här är mitt allra första lilla försök med Cakewalk - bara några takters instrumentalt intro... ?

 

 

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du har kommit igång. Och som jag skrev i ett inlägg i samband med att Cakewalk släpptes fri i april så finns det på YouTube en väldigt bra genomgång av Cakewalk SONAR X2 i 50 avsnitt från StreamworksAudio. Visserligen kom SONAR X2 för snart fyra år sen men det mesta är sig fortfarande likt i CbB. Förmodligen den mest fullständiga genomgång man kan hitta utan att det kostar något. Och man kan ju alltid börja med de avsnitt som intresserar en mest.
 

 

Redigerat av Sostenuto
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu kollat igenom ett 15-tal av filmklippen om (Sonar) Cakewalk som mest handlat om diverse inställningar i preference, men även en del om vad olika "knappar" betyder. Överlag känns Cakewalk by Bandlab som en rolig och kompetent sequenser att skapa musik i - trots att mitt första intryck av den kunde sammanfattas med orden "plottrigt" och "rörigt". Nu börjar jag dock se logiken i upplägget (som ju egentligen är ganska traditionellt), och efter att dessutom ha "customizat" en hel del efter hur jag vill ha det så känns det riktigt bra. Men det finns förstås mycket mer att ta till sig av funktioner och annat i programmet då det känns som jag ännu bara har skrapat en del på ytan. Jag gillade förvisso Studio One Pro när jag använde 30-dagars testversionen för ett tag sedan, men just nu känns det ändå rätt fint att man inte slängde ut ett antal tusenlappar på det programmet faktiskt. Tror jag kan komma att ha minst lika kul med Cakewalk som med Studio One Pro framöver - per krona helt säkert väldigt mycket roligare... ? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...