Jump to content
Annons

Är digitala ljud verkligen bra för våran hörsel?


DJ Kawon

Recommended Posts

Har lite tankar som jag vill dela med mig.

De e så att i början av året la jag en del slantar på en analog så kallad ”rör eq”

En replika av pultec faktiskt!

Jag ångrar inte att jag köpte den.

Och det tror jag ingen skulle göra om dom fick leka med den ett par minuter och inse att det analoga ljudet får fabfilter proQ att framstå som en plastblomma brevid en äkta, rotad växt.

Efter det så har jag insett imperiskt att jag kan göra skillnad på äkta och artificiellt ljud.

Även om det vissa gånger må vara omedvetet så påverkas jag av det och tror inte heller att det är något unikt med mig.

Jag har en hypotes om att det mänskliga, fullt ickedigitala örat mår bra av analoga ljud. Och därmed att digitla ljud KAN vara obekväma om inte skadliga i längden.

Om du inte håller me så bomba gärna i kommentarerna.

Men om du håller med så fattar jag, men sen finns det ett problem. Analoga verktyg är ju så jävla klumpiga i sin strategi att anpassa sig.

Ta till exempel Izotope: Ozon, som kan anpassa hastigheten på releasen i dess limiter och ändå (med separat funktion) i efterhand, plocka ut dynamiken.

Om det isinom tid skulle komma en studie som bekräftar min hypotes så vill man ju göra någonting som höjer kvaliten på musiken vi har här på jorden, och då på förhand så är min fråga:

Skulle man kunna modifiera fram den digitala flexibiliteten i en analog hårdvara och ändå utvinna analogt ljud?

Vore det inte klockrent?

Redigerat av DJ Kawon
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns mer och mer digitala interface till analoga kretsar

Tror inte din tes håller särskilt långt dock. Allt ljud vi hör är analogt, det handlar bara om att matcha analog ljudkvalite så bra som möjligt, vilket är matchat i vissa områden, tex distressor från uad och slate.

Tror att flera vill utveckla pluggar än att bygga hybrider, men det är nog inte omöjligt att genomföra, det du vill. Det kommer nog dock bli väldigt dyra slutprodukter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tekniskt sett så är Pultec i princip så långt ifrån ett rent ljud man kan komma, de är extremt färgade och innehåller distorsion.  Vill man ha EQ som verkligen är fullständigt neutral, så känner jag bara till två: Weiss EQ1 är den dyrare hårdvaruvarianten och rent digital, och Flux Epure den billigare plugg-varianten. Fabfiter skulle jag klassa som väldigt lågt på listan. gillar inte ProQ alls.
På frågan om analogt ljud är snällare för hörseln, så är svaret att hela frågan är irrelevant. Analogt är ofta avrundat i diskanten, medans digitala strömmar kan återge allt ljud så bra som det är skapat. För mycket diskant? Dålig tekniker, och skadligt för öronen, absolut. Men även analoga signaler som framställs dåligt kan bli skadliga. Distorsion ökar tätheten i ljudet, och höjer de låga bitarna markant. Den mänskliga hörseln är väldigt tålig på extrema transienter (till en viss gräns, givetvis), men redan vid en lång daglig dos 85dB nominell nivå så börjar den ta stryk. Men det är just det jag menar: hela frågan är irrelevant om den inte handlar om det rent estetiska. Och teoretiskt sett så kan allt analogt med rätt hänsyn, CPU, och hantverk översättas digitalt. Om något så erbjuder digitala processer en transparens som är snudd på omöjlig från analoga prylar om man har bra grejer, men trade-offen är att med analogt så får man en gnutta "färdigt" bara man sänder signalen genom maskinerna. Med ren digital utrustning får man inte ett piss gratis, utan måste bearbeta materialet helt för hand. Om man inte arbetar hybrid, vilket är exakt varför jag arbetar hybrid själv: Båda varianterna i ren form har fördelar och nackdelar, men tillsammans så bildar de en helt otrolig synergi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag fortfarande inte hittat tillräckligt bra digitala varianter av är distorsion och saturation. Allt annat har jag lika lätt kunnat hitta fina analoga burkar till som digitala, beroende helt på vilket sound jag vill ha och inte kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
11 timmar sedan, DJ Kawon säger:

Och det tror jag ingen skulle göra om dom fick leka med den ett par minuter och inse att det analoga ljudet får fabfilter proQ att framstå som en plastblomma brevid en äkta, rotad växt.

Efter det så har jag insett imperiskt att jag kan göra skillnad på äkta och artificiellt ljud.

 

Om det isinom tid skulle komma en studie som bekräftar min hypotes så vill man ju göra någonting som höjer kvaliten på musiken vi har här på jorden, och då på förhand så är min fråga:

Skulle man kunna modifiera fram den digitala flexibiliteten i en analog hårdvara och ändå utvinna analogt ljud?

Vore det inte klockrent?

Det må vara så att hårdvara låter lite bättre än pluggar men i slutändan handlar det om en bra låt bra mixat idag. Det blir  färre proffs idag som bara sitter med hårdvara. Hur många av dina favoritlåtar idag är mixad med enbart hårdvara eller mjukvara eller både ock? Det vet nog oftast nog varken du eller jag eller någon annan. Och vem bryr sig så länge det är en bra låt som är bra mixad? De flesta har väl favoritlåtar, plattor som är äldre och inte alltid den bästa mixade men om musiken är bra är det mer förlåtande.

Höja kvaliteten på musiken? Vad menar du då?

"Modifiera fram den digitala flexibiliteten i en analog hårdvara" Det var väl det focusrite gjorde med en burk om EQs och kompressorer men sen dess är det väl ingen som fortsatt med det. Lite synd. Annars är det väl bara Fractal och Kemper, Line6 och några till men då bara för gitarr/bas.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, van Caine säger:

Det enda jag fortfarande inte hittat tillräckligt bra digitala varianter av är distorsion och saturation. Allt annat har jag lika lätt kunnat hitta fina analoga burkar till som digitala, beroende helt på vilket sound jag vill ha och inte kvalitet.

Nä dist och saturation är väl det som är svårast få till bra med ettor och nollor. Kommer väl förbättras så småningom förhoppningsvis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Saturation i ljudsamanhang vad är det och hur upplever man det? Allt hörbart är analogt så lätt är det det är bara hur vi uppfattar det som är olika. Frekvenser kan nog vara skadliga och även ljudtryck men oavsett om ljuden skapats analogt eller digitalt så blir det örat hör en analog signal.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Alla ljud kan ju bli "buller" om det är ett ljud du upplever som obehagligt ..detsamma gäller musik !  

  Är rätt övertygad om att frekvensen på källan har mer o säga om det är ett direkt onyttigt ljud lr ej ...bara o gå in o se på expriment med plantor för ex  432hz kontra 440 hz , rekommenderar även o se på diverse vattenexpriment med ljud/vibrationer i dem 2 nämnda frekvenserna ! Mycket intressant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...