Jump to content
Annons

Mastra sina låtar online?


BORROW

Recommended Posts

Tjena! Sökte runt lite men hittade ingenting som besvarade min fråga direkt. 

Har sista tiden försökt mig på att mastra ett par låtar. Har provat att mastra själv men också att använda mig av onlinetjänster, men jag har ett problem. 

När jag gör mastering själv gör jag det ganska simpelt och följde lite tips på youtube där man egentligen bara mastrat med plug-ins, i detta läge blir volymen  samt basen bra men tycker att ljudet inte blir riktigt ”rent” på något sätt. Lite dovt på något sätt...

Därav provade jag att mastra låtarna online på en kostnadsfri sida som heter bandlab. Där blir ljudet renare och jag gillar soundet men ljudet blir väldigt lågt av någon anledning, vilket jag misstänker beror på min mix? 

Försöker få mixen att ligga kring -5 på masterkanalen men det verkar inte räcka i detta fall? Någon som har några tips på vad som kan vara felet? 

PS. Fokus ligger på att lära mig grunderna i att göra en bra låt, därav är mastering inte prio ett just nu så om en hemsida kan få det att låta ok så duger det bra för min del änsålänge! 

Tack på förhand! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
3 timmar sedan, Yllet säger:

Nu har jag inte testat "bandlab" - och vet inte heller vad du menar med låg volym. Men upplever du den fortfarande som låg efter att ha läst denna artikel?

https://studio.idg.se/2.1078/1.673140/sa-volymstark-ska-din-mix-vara

Mvh Jon

Vet inte om volym kan betyda fler saker i dessa sammanhang. Men med låg volym menar jag helt enkelt att mina låtar låter lägre än andra på t.ex. soundcloud (soundcloud normaliserar inte vid uppladdning). Har läst den artikeln och den berör ju snarare att man mastrar själv, eftersom dem pratar om hur man ska ställa limitern i slutet av artikeln som pratar till oss som inte är ”proffs”. 

Rekommenderas alltså att mastra själv istället för att göra det den snabba vägen för att nå upp till rätt volym? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, BORROW säger:

Vet inte om volym kan betyda fler saker i dessa sammanhang. Men med låg volym menar jag helt enkelt att mina låtar låter lägre än andra på t.ex. soundcloud (soundcloud normaliserar inte vid uppladdning). Har läst den artikeln och den berör ju snarare att man mastrar själv, eftersom dem pratar om hur man ska ställa limitern i slutet av artikeln som pratar till oss som inte är ”proffs”. 

Rekommenderas alltså att mastra själv istället för att göra det den snabba vägen för att nå upp till rätt volym? 

Om det är Soundcloud du först och främst talar om, så är det enda sättet (tyvärr) att mäta sig med andra genom att använda en limiter och kräma på så mycket det bara går, tills låten tar stryk. Eller så struntar du helt i volymkriget och ser istället till att musiken låter så bra som möjligt. Jag tror att Soundcloud inom en snar framtid kommer införa normalisering, likt alla andra streamingtjänster.

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En sida som jag själv använt där du kan se ungefär vart din låt hamnar i volymkriget är Loudness Penalty, som gjorts i samarbete med mastraren Ian Shepard. Där kan du ladda upp din låt (utan att registrera dig), och se hur mycket den sänks/höjs i respektive tjänst.

Av vad jag förstått har det inte bara att göra med peak, utan även LUFS longterm och shortterm samt hur kompakt ljudbilden är. Men, jag är heller inte på det klara exakt vad som händer i respektive tjänst. ?

https://www.loudnesspenalty.com/

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...