Jump to content
Annons

Uppgradering av studio monitorer eller ljudkort?


Hurinsky

Recommended Posts

Någon får jättegärna be mig flytta ämnet eller dylikt om det behövs!

Jag ska uppgradera min lilla hemmastudio som för tillfället enbart består av 2st krk rokit 5 g3 med ett M-Audio M-track II ljudkort och ett M-Audio oxygen 61 midi keyboard. Rummet är ca 10-15kvm (vet ej exakt för tillfället) och det jag har funderat på är om jag ska investera i studio monitorer först och sen ljudkort eller ljudkort först o sen monitorer? De jag har kollat på är i så fall ett UAD Apollo Twin ljudkort eller Dynaudio BM5A MK3. Vilket är best att investera i först och varför? samt har ni några andra tips på studiomonitorer eller ljudkort? Tack på förhand!

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan, Yllet säger:

Monitorer helt klart, det kommer göra absolut stört skillnad, efter att du akustikbehandlat rummet. Alla ljudkort låter mer eller mindre likadant, men det är stor skillnad på ljudet från olika studiomonitorer.

Mvh Jon

Okej! Har du något tips på monitorer? Har som sagt kollat på Dynaudio BM5A MKIII just nu, men kanske finns andra som är bättre? tänker mig runt 4tkr per monitor i prisklass ish o kan tänka mig lägga lite mer om de är stor skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 1a reflektion är behandlad tycker jag man kan mixa om man sitter i optimal position i rummet, strategiskt i mellan stående vågor så gott det går enligt 38% principen och/eller jescos metoder. Men monitorer är definitivt viktigt, ska nog investera i det hårt snart. Kolla på begagnade i 5kkr klassen st. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Hurinsky säger:

Okej! Har du något tips på monitorer? Har som sagt kollat på Dynaudio BM5A MKIII just nu, men kanske finns andra som är bättre? tänker mig runt 4tkr per monitor i prisklass ish o kan tänka mig lägga lite mer om de är stor skillnad

Det är svårt att ge något generellt tips, men några populära alternativ i din prisklass är: Neumann KH 120 A (raka och ärliga, men inte så sub-basrika), Adam Audio A7X (tydlig top/diskant och helt ok botten, kanske saknar lite i mellanregistret, beroende på vem du frågar), Dynaudio Acoustics BM6 mkIII (populärt alternativ för lite mindre rum, har inte testat dem själv så kan tyvärr inte kommentera gällande ljudet) samt Mackie HR824 mkII (poppis bland de som sysslar med EDM och dansmusik).

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Yllet säger:

Det är svårt att ge något generellt tips, men några populära alternativ i din prisklass är: Neumann KH 120 A (raka och ärliga, men inte så sub-basrika), Adam Audio A7X (tydlig top/diskant och helt ok botten, kanske saknar lite i mellanregistret, beroende på vem du frågar), Dynaudio Acoustics BM6 mkIII (populärt alternativ för lite mindre rum, har inte testat dem själv så kan tyvärr inte kommentera gällande ljudet) samt Mackie HR824 mkII (poppis bland de som sysslar med EDM och dansmusik).

Mvh Jon

Okej! Tack så hemskt mycket för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...