Jump to content
Annons

Feedback önskas


antor

Recommended Posts

Hej, har gjort en låt här dårå. Utrustning 2 x Arturia Microbrute (monosynthar), 2 st spår med Serum (wavetable synth plugin) och trum samples från Spark 2.

Själv har jag märkt att bastrumman låter svag i halvkassa hörlurar. Några andra åsikter?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
7 timmar sedan, luddeandersson säger:

Rytmiskt låter den bra, med lite orientalisk känsla på harmonierna. Men jag saknar en basgång, som ger en undre ljudmatta och driver tempot framåt.  

Jag har bassynthar till vänster och höger här, men kan förstå om det inte upplevs som "bas" för det brukar vara i mitten och inte en lika framträdande grej i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön rytm! Tycker låten är väldigt originell också! Inte likt mycket annat som görs idag vilket alltid är mycket positivt enligt mig :).
Saknar dock lite power. Kanske någon slags build up till något slags drop hade passat? 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, DALYY säger:

Skön rytm! Tycker låten är väldigt originell också! Inte likt mycket annat som görs idag vilket alltid är mycket positivt enligt mig :).
Saknar dock lite power. Kanske någon slags build up till något slags drop hade passat? 

Tackar! Ja det finns ju ett break eller dropp eller vad man ska kalla det och det kunde jag definitivt ha kunnat fläska på lite. Och kanske lite annat med. Trummorna är jag inte riktigt nöjd med heller. Jag lider väl av lathet helt enkelt, ofta vill man bara bli färdig liksom. Har märkt att det är då man ska lägga en vecka till på det, när man tror att man är klar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Påminner lite om spelmusik till typ Lands of Lore, Eye of the Beholder, Kyrandia och annat av Westwood. Väcker minnen. ?

Jag antar att det är lo-fi synt-soundet du är ute efter, och jag vet inte hur mycket bas du vill att det ska vara, men ja, bastrumman är lite tunn. Men den funkar i sammanhanget. Speciellt med tanke på resten av chip-ljuden.

Som spelmusik i ett äventyrsspel funkar den bra, men om man bara lyssnar på den rakt uppochner kan det bli lite enformigt. Både basljudet och melodin i början kör du i stort sett genom hela låten. Jag brukar försöka ha tre eller fyra olika melodier som passar med varandra, som man kan varva med genom låten. Gärna med olika instrument. Se till att enbart melodierna kan "stå på egna ben", med minimalt med instrumentering. Därefter lassa på med ljud.

Men, kul med lite vibbar från både chip-musik och 90 talsspel. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...