Jump to content
Annons

Feedback på låt.


Recommended Posts

Hej,

Jag har skrivit några låtar och försöker lära mig att mixa. Det går rätt trögt, jag kommer inte ens i närheten av den rena och varma ljudbild som de flesta av er förmår skapa. Skulle verkligen uppskatta några råd för hur jag skall förbättra ljudet på låten nedan. (Utförandet av låten är heller inte särskilt bra, men det känns bortkastat att slipa på det innan jag lärt mig skapa en acceptabel mix.)  Vad vore de tre viktigaste sakerna ni skulle åtgärda för att få bättre ljud? 

 

Redigerat av luddeandersson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det första jag tänker är att många av instrumenten skulle kunna ligga högre i frekvens. Låter lite som att hela låten är lågpassfiltrerad. Du har väl equalize:at spåren individuellt? Och ja om du berättar mer hur du gjort kan du få mer hjälp tror jag 😉 Är allt utom din röst data-instrument eller är det riktiga instrument du micat upp och isf hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har "notchat" alla spår, men antagligen har jag tagit bort för mycket på 5000 (för att få bort sibilianter). Och glömt lägga på lite high-shelf på mix-bussen, 

Basen och gitarren är riktiga instrument, men allt annat är data. Gitarren inspelad med liten oktava kondenser, och basen direkt in i ljudkortet. 

Hur mycket brukar du skära bort för att rensa bort störande frekvenser? Jag tar förmodligen bort för mycket (ca 5 db "notch" på allt som är boomigt, boxy, honky och nasalt), för att få klart ljud, och kan inte hitta en bra balans i låg och mellanregistret. 

När jag lyssnar på låten nu ser jag vad du menar med att den verkar lågpassad. Särskilt hi-hat och sången låter för dämpat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hur mycket brukar du skära bort för att rensa bort störande frekvenser? Jag tar förmodligen bort för mycket (ca 5 db "notch" på allt som är boomigt, boxy, honky och nasalt), för att få klart ljud, och kan inte hitta en bra balans i låg och mellanregistret. "

Det finns ingen generell regel. Om du inte gör det redan, så använd ett spectrogram plugin (t.ex Voxengo SPAN) för att faktiskt se grafen på det ljud du jobbar med. Eller en EQ plugin (som jag gör) med grafen i bakgrunden. Då ser du vad som händer och får en mycket bättre känsla för vilka ändringar som är stora och små.

Notch filter skulle jag säga är ett ganska stort "ingrepp", jag brukar använda ett vanligt "Peaking filter" eller alltså en vanligt punkt i en normal EQ. Loopa stycket med felet och flytta runt punkten tills det låter bra, och såklart ha ett ganska smal frekvensbredd på punkten om det är nåt väldigt specifikt jag vill ha bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...