Jump to content
Annons

Dubbel uppsättning monitorer


candybag

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att införskaffa ett par (hudfärgade 🙁 ) Mixcubes från Avantone som referensmonitorer. Har i dagsläget ett par Yamaha HS7:or och ett Focusrite 2i2-ljudkort.

Hur löser jag det tekniskt med vilket par som är aktivt? Behöver jag köpa nytt ljudkort eller räcker det med nåt slags mixerbord? Smidighet prioriteras. Debatt! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
5 timmar sedan, pdac säger:

Passiv monitorkontroll (undvik billiga aktiva versioner) eller byt upp dig till ett ljudkort med stöd för flera lyssningar 🙂

Denna köpte jag så jag kan växla mellan min stereo och mina nya aktiva högtalare samt lyssna i hörlurar ibland, det är dock bara om jag använder hörlurarna eller vill se led-ljusen som den behöver vara inkopplad till elnätet... 

https://www.thomann.de/se/palmer_monicon_l.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIua_Glbnj3gIVwU0YCh26cArEEAQYAiABEgJKevD_BwE

jag är väldigt nöjd, vet dock inte om priset är billigt eller ej 🙂

Redigerat av stajo
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för er input! Har börjat snegla på nytt ljudkort, nämligen Kompletes Audio 6:

https://www.thomann.de/se/native_instruments_komplete_audio_6.htm?gclid=Cj0KCQiA_s7fBRDrARIsAGEvF8TwL2OWb30wlU7fzXuuXR8JOwgM2nKl24cATPUU8Wo445ZxtArHKUQaAgofEALw_wcB

Borde räcka till den dan jag kommer på att jag vill ha tre referensmonitorer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
1 timme sedan, candybag säger:

Tack för er input! Har börjat snegla på nytt ljudkort, nämligen Kompletes Audio 6:

https://www.thomann.de/se/native_instruments_komplete_audio_6.htm?gclid=Cj0KCQiA_s7fBRDrARIsAGEvF8TwL2OWb30wlU7fzXuuXR8JOwgM2nKl24cATPUU8Wo445ZxtArHKUQaAgofEALw_wcB

Borde räcka till den dan jag kommer på att jag vill ha tre referensmonitorer 🙂

Har aldrig varit särskilt imponerad av NI interface, har ingen erfarenhet av just detta då.

Jag hade personligen sparat ihop en tusenlapp till eller två och köpt ett beggat Audient ID22 (ruskigt prisvärt interface) eller motsvarande bättre märke (Focusrite, Universial Audio, etc). Billiga kort är sällan en god investering mina ögon, i synerhet ifall funktionerna verkar för bra för att stämma med priset.  

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, pdac säger:

Har aldrig varit särskilt imponerad av NI interface, har ingen erfarenhet av just detta då.

Jag hade personligen sparat ihop en tusenlapp till eller två och köpt ett beggat Audient ID22 (ruskigt prisvärt interface) eller motsvarande bättre märke (Focusrite, Universial Audio, etc). Billiga kort är sällan en god investering mina ögon, i synerhet ifall funktionerna verkar för bra för att stämma med priset.  

Bra synpunkter, ångrar faktiskt att jag köpte ett focusrite 2i2. Med facit i hand skulle jag pungat ut 4-5000 kr mer och köpt nåt bättre.

Har egentligen ingen budget men har samtidigt inget behov av 20+ mic inputs som verkar vara standard i högre prisklasser. Ska reka lite UA och Audient.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-11-20 på 11:50, candybag säger:

Hej!

Funderar på att införskaffa ett par (hudfärgade 🙁 ) Mixcubes från Avantone som referensmonitorer. Har i dagsläget ett par Yamaha HS7:or och ett Focusrite 2i2-ljudkort.

Hur löser jag det tekniskt med vilket par som är aktivt? Behöver jag köpa nytt ljudkort eller räcker det med nåt slags mixerbord? Smidighet prioriteras. Debatt! 

Ställ dig frågan, varför tror du att du behöver två par? Räcker det inte med ett par bra monitorer? Har du testat mixcubes i någon butik så att du vet att det är de som du verkligen vill ha? De där billiga yamaha duger ju inte till någon referenslyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Die Hard säger:

Ställ dig frågan, varför tror du att du behöver två par? Räcker det inte med ett par bra monitorer? Har du testat mixcubes i någon butik så att du vet att det är de som du verkligen vill ha? De där billiga yamaha duger ju inte till någon referenslyssning.

Är tveksam till att ett par bättre monitorer skulle ge mig bättre resultat, jag hör att mina mixar inte är top notch som det är 🙂 det jag är intresserad av är att jämföra i "sunkiga" högtalare och inget jag tänker använda primärt. Kanske bara en st högtalare för mono.

Behöver såklart inte vara mixcubes, men vad jag läst om dem så är de poppis för just det ändamålet. Ett 30 watts bredbandselement med 90-17000hz frekvensomfång.

Tycker du att jag är ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej men att köpa några på måfå för att andra tycker de är bra är inte detsamma som att du kommer att tycka det. Det bästa är att ta sig till närmaste musikbutik och testa olika för att se vilka man fastnar för. Säger inte att jämföra med sämre högtalare är något dåligt. Tvärtom. Men problemet blir ändå att de finns i samma rum. Bättre testa med mobilen, laptophögtalare, bilen etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
56 minuter sedan, Die Hard säger:

Ställ dig frågan, varför tror du att du behöver två par? Räcker det inte med ett par bra monitorer? Har du testat mixcubes i någon butik så att du vet att det är de som du verkligen vill ha? De där billiga yamaha duger ju inte till någon referenslyssning.

Å se där Die Hard har krupit upp ur sitt pessimistiska surhål utan att bidra med något än dålig stämning igen....

28 minuter sedan, candybag säger:

Är tveksam till att ett par bättre monitorer skulle ge mig bättre resultat, jag hör att mina mixar inte är top notch som det är 🙂 det jag är intresserad av är att jämföra i "sunkiga" högtalare och inget jag tänker använda primärt. Kanske bara en st högtalare för mono.

Behöver såklart inte vara mixcubes, men vad jag läst om dem så är de poppis för just det ändamålet. Ett 30 watts bredbandselement med 90-17000hz frekvensomfång.

Tycker du att jag är ute och cyklar?

Jag tycker du tänker helt rätt och verkar ha bra koll på begränsiningarna som finns i din set up. Ett extra par low-fi högtalare likt mixcubs är inte alls dumt att ha, speciellt iom att en utvecklas å tränar upp sina mixningskunskaper. Komplettera senare med ett par bra uppmätta masteringslurar och en bra EQ lösning likt Sonarworks Headphones så kommer du klara dig en god tid framöver även när du blir bättre. För utan ett uppmätt och dedikerat mixningsrum så kan du ha högtalare för 100k å inte få "perfekt" referenslyssning i högtalare. 

En superbillig å helt ok lösning är ju en billig stereo med mindre "hifi" högtalare köpta på loppis bara 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
23 timmar sedan, pdac säger:

Å se där Die Hard har krupit upp ur sitt pessimistiska surhål utan att bidra med något än dålig stämning igen....

 

 

Kom från rätt ruttna hål. Block block.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Att kalla Mixcuberna för lowfi låter helt fel. Jag har två passiva Mixcuber som andralyssning och tycker det är helt perfekt. Just när man växlar till mixcuberna låter det burkigt middigt, men att sätta nivåerna på tex virvel och leadsång helt perfekt är faktiskt lätt med Cuberna. Lyssnar jag enbart i mina JBL LSR8 eller vad dom nu heter, kan tex sången bli lite stark i andra lyssningar. Att ha två olika monitorsystem är skitbra, det har alla dyrstudios. En stor poäng med mixcuberna är att dom helt saknar delningsfilter, helt perfekta delningsfilter finns inte enligt vad jag läst, det blir alltid lite skumt i delningen.

Dom gånger jag får till en riktigt bra mix har jag lyssnat noggrant i både JBL o Mixcuber samt lurar. Mina bästa mixlurar är HD600 och midområdet i dom låter väldigt lika som Mixcuberna.

Som tredje variant av lyssning har jag en sub som jag kan slå av o på med en fotbrytare utan att lämna mixplatsen. Dom aktiva JBL monitorerna har jag kopplat in fullrange och vidare till subben som har ställbart delningsfilter ställt på 50 hz, det är där monitorerna börjar krokna ur neråt.

Nåt som väl alla tycker är svårt att få till så är det elbasljud, och baskaggenljud, det kan låta fläskbra när man mixar, men lyssnar man i en liten stereo kanske elbasen inte finns med alls, eller tvärtom, i en stor fet stereo blir det så mycket lågbas att det bara skorrar. Så elbasen (hela mixen) lyssnar jag på både med JBL+Sub, enbart JBL, eller i enbart cuberna. Har jag gjort rätt hörs elbasen och kaggen lagom i alla tre lyssningarna.

Och jag gör samma sak med den referenslåt jag använder. Riktigt bra countryinspelningar har helt perfekt basljud i alla tre lyssningarna. För att få med basen i de små middiga cuberna kan man få mixtra en del med eq, kanske hissa vid 600 hz. Har man bara en skitbra lyssning är det risk att elbasen låter bra lite hur man än eq-ar den.

Att kunna växla mellan fullrange o cuber när man skruvar cymballjud är också perfekt. Utan cublyssning kanske cymbalerna försvinner helt i en liten stereo. Och vice versa, använder man enbart cuberna är det stor risk att man får alldeles för vasst cymballjud i en bättre stereo.

 

Jag ser att Avantone kallar mixcuberna för fullrange? Det är dom inte alls, och har man bara råd med ett par monitorer ska man skaffa nåt annat. Jag driver mina med en Yamaha 2 ggr 80 watts stereoförstärkare. 

http://www.avantonepro.com/mixcubes-passive-creme.php

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har gett upp monitorkontroller.

Har funderat på RME Fireface UCX istället, då har jag plats för totalt tre högtalare (och kan kasta ut Scarlett 2i2.) Är det nån som har erfarenhet av deras digitala mixerbord som följer med?

Hade hellre haft rattar och knappar att trycka på för att välja output, så kommer troligtvis köpa till deras USB-kontroll i så fall. Fast det kanske är en vanesak...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
4 minuter sedan, candybag säger:

Jag har gett upp monitorkontroller.

Har funderat på RME Fireface UCX istället, då har jag plats för totalt tre högtalare (och kan kasta ut Scarlett 2i2.) Är det nån som har erfarenhet av deras digitala mixerbord som följer med?

Hade hellre haft rattar och knappar att trycka på för att välja output, så kommer troligtvis köpa till deras USB-kontroll i så fall. Fast det kanske är en vanesak...

 

Det är väl samma totalmix som i alla andra moderna produkter. De fungerar ganska bra, men den uppenbara funktionen gemensam subwoofer saknas tyvärr. Hade varit bra speciellt om man kunde ha olika delning beroende på vilken monitor man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixcuben tycker jag är guld men jag använder bara den ena för att kolla monomixar. Du behöver mer än 2 utgångar eller någon form av patchning om du inte ska behöva byta sladdar från dina ordinarie monitorer.

Då jag bara använder den ena är min andra till salu så är det någon som är sugen på en Avatone Mixcube beige så är den till salu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...