Jump to content
Annons

Återvändande till forumet samt ny EDM-låt. :)


Cathrine

Recommended Posts

Hej!

Efter en extremt lång tids frånvaro från forumet har jag hittat tillbaka. Vet inte vad det var som gjorde att jag irrade bort mig. ?  Tänkte passa på att länka till min senaste EDM-låt (vocal house?) så ni hör vad jag hållit på med. Vore kul å höra vad ni tycker. ?

 

 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 minut sedan, candybag säger:

Snygg och luftig mix! Kan dock tycka att sången ska komma lite lite närmare?

Välkommen tillbaks!

Tack! Jo, kämpade med att få sången att inte ta över, men beslutade att ha den lite längre in. Men ja, jag skulle automatiserat den lite bättre... ?  Tack för feedback!  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker den är riktigt skön! Gillar hur du arrangerat den, du har fått till uppbyggnaden perfekt.
Instämmer om att den har en skön luftighet över sig, har dock inte kunnat lyssna speciellt högt än, får göra det senare.

Men det hörs att du har lagt ner dig. Bra jobbat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, -Johan- säger:

Tycker den är riktigt skön! Gillar hur du arrangerat den, du har fått till uppbyggnaden perfekt.
Instämmer om att den har en skön luftighet över sig, har dock inte kunnat lyssna speciellt högt än, får göra det senare.

Men det hörs att du har lagt ner dig. Bra jobbat 🙂

Tack så mycket! ? Jo, satt och pillade länge och väl med denna låt i produktionen, och efter ett tag så lossnade allt. Jag har gått inför att få till just mixningen så låten inte blir överprocessad. Mycket med noga automation, men också att vara extremt selektiv när det kommer till vilka spår/bussar som ska processas och hur mycket. Kul å höra att det gett resultat! ?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-20 på 16:32, Cathrine säger:

Tack så mycket! ? Jo, satt och pillade länge och väl med denna låt i produktionen, och efter ett tag så lossnade allt. Jag har gått inför att få till just mixningen så låten inte blir överprocessad. Mycket med noga automation, men också att vara extremt selektiv när det kommer till vilka spår/bussar som ska processas och hur mycket. Kul å höra att det gett resultat! ?

Jepp! Jag har lyssnat några gånger på högre volym nu och jag tycker att den möjligtvis är lite vass i de högre frekvenserna, kanske beror på soundcloud dock?

Skönt att det lossnade till slut, blir lite extra skönt att bli klar när det är något man fått kämpa med. Och som sagt jag tycker verkligen att bitarna föll på plats.

Nu är jag ingen expert på mixning men tycker helt klart det låter som du är inne på rätt spår med ditt tänk. Det viktigaste är att det är skönt att lyssna på, inte att allt är sprängande högt.

Kommer garanterat lyssna mer på den här låten framöver!

Redigerat av -Johan-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-22 på 17:21, -Johan- säger:

Jepp! Jag har lyssnat några gånger på högre volym nu och jag tycker att den möjligtvis är lite vass i de högre frekvenserna, kanske beror på soundcloud dock?

[...]

Kul med feedback!

I mycket av mina tidigare låtar (både EDM och dödsmetall) brukade saker låta lite överprocessade, pga av för mycket EQande och komprimerande, vilket i sin tur gör att låten blir platt, livlös och låter instängd.

Jag gillar stora produktioner, och denna med 90 spår och 30 bussar (minus effekbussarna), blir en utmaning att få ihop. Jag har top-down mixat (dvs bussar först, sedan enstaka kanaler), vilket gör att det blir mindre pluggar, mer automation, använt mindre konsoll och tape-emulering, och kört högre samplerate - allt för att ljudet ska bli öppnare och ljusare. Kanske blev lite för vasst? ?

Som sagt, jättekul att få lite objektiv lyssning, man blir så hemmablind. Tack igen! ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-25 på 22:51, leopard säger:

låter proffsigt!

vad använder du för utrustning?

tex för trummorna?

Tack så mycket! ? Allt är gjort med mjukvara i Cakewalk bandlab, Native Instruments och Wavespluggar.

Trummorna är Kick2 (drop) + Bigkick (i refrängen) + 3 st iZotope BreakTweaker + 5 st snaresamples + diverse hihats och congas loopar genom olika delar av låten, samt svep, ljudeffekter och akustiska trumljud för att skapa rymd.

 

På 2018-11-26 på 10:12, slejnard säger:

Låter mycket bra Cathrine! ?

Tack!! ?

 

På 2018-11-26 på 13:18, KalleS säger:

Det låter fint men det tar tid innan sången kommer men det kanske ska vara så i gengren

Tackar! ? Jo, jag funderade på om jag skulle köra igång sången i början, men då riskerar det att bli ett utdraget intro. Så jag gjorde så att låten sparkar igång nästan på en gång, och sedan kommer en stor och maffig refräng efter en minut. Jag planterade lite vocal chops från just refrängen i början och under droppet så man känner igen sig när man kommer till refrängen. ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-24 på 19:34, Cathrine säger:

Kul med feedback!

I mycket av mina tidigare låtar (både EDM och dödsmetall) brukade saker låta lite överprocessade, pga av för mycket EQande och komprimerande, vilket i sin tur gör att låten blir platt, livlös och låter instängd.

Jag gillar stora produktioner, och denna med 90 spår och 30 bussar (minus effekbussarna), blir en utmaning att få ihop. Jag har top-down mixat (dvs bussar först, sedan enstaka kanaler), vilket gör att det blir mindre pluggar, mer automation, använt mindre konsoll och tape-emulering, och kört högre samplerate - allt för att ljudet ska bli öppnare och ljusare. Kanske blev lite för vasst? ?

Som sagt, jättekul att få lite objektiv lyssning, man blir så hemmablind. Tack igen! ?

 

Varsegod, glad om jag kan vara till någon hjälp.

Jag har haft den här låten på hjärnan till och från ett tag nu. Många detaljer som du har fått till väldigt bra!

Jag tror att det är något i sången som är lite vasst, men även toppen av hihatsen och möjligtvis även någon av syntarna. Det är knappt hörbart utan mer att man känner det när man höjer lite. Det skulle nog lösas ganska enkelt genom en High Shelf EQ av frekvenserna någonstans över 10 kHz. Se till att inte påverka själva ljudet, utan försök bara få bort lite av de mer eller mindre ohörbara frekvenserna. Du kanske får använda mer än en high shelf för att skulptera rätt, kanske även kombinera med någon notch.

Du kanske har lagt den här låten på hyllan nu, men du kan ju prova i alla fall å se om det gör någon positiv skillnad inför framtiden. Jag lyssnar gärna på resultat i så fall.

--------------------------

Jag gör precis tvärt om när jag mixar, gör nästan allting på kanalnivå. Känns som att jag förlorar för mycket kontroll om jag gör så som du säger. Så fort jag försöker mixa några hihats tillsammans så kommer jag på att jag vill göra en automation eller ha lite lägre HP på den ena eller nått... Inget du råkar ut för?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-30 på 17:38, -Johan- säger:

Jag tror att det är något i sången som är lite vasst, men även toppen av hihatsen och möjligtvis även någon av syntarna. [...]

--------------------------

Jag gör precis tvärt om när jag mixar, gör nästan allting på kanalnivå. [...]

 

Jag tror jag vet vilken hihatloop det är som petar dig lite i öronen, men ja, jag har lagt låten på hyllan. Den är både mastrad av tredje part och släppt, samt att jag redan lagt sjuukt mycket tid på den. Kanske lite varför jag tröttnade på slutet och sa "nu räcker det", istället för att pilla lite till. 🙂 Men ja, jag har en tendens att ha med lite för mycket, vilket gör att ljudbilden kan bli kompakt och lite vass. ?

Jag har mixat på kanalnivå tidigare och gillade inte konceptet top-down, ända tills jag provade. I så gott som alla mina produktioner använder jag extremt mycket layering, vilket gör att t.ex. syntstabbarna är fyra olika ljud. Ett diskantigt, något i mitten och ett lite basigare. Mao blir det som ett ljud, snarare än fyra olika.

Någonting jag märkt är att om jag EQar för hårt, för ofta, och använder för mycket pluggar, speciellt på kanalnivå kommer låten att låta processad. Top-down mixning avhjälper detta, och du blir mer selektiv i processen samt löser de flesta på problemen på bussarna. Detta resulterar i mindre pluggar, mindre fasknas och att låten blir lite öppnare. Dessutom snöar du inte in på ett litet ljud, utan fokuserar på en stor del av låten. Jag kan starkt rekommendera dig att testa det. ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
På 2018-12-04 på 21:32, Cathrine säger:

 

Jag tror jag vet vilken hihatloop det är som petar dig lite i öronen, men ja, jag har lagt låten på hyllan. Den är både mastrad av tredje part och släppt, samt att jag redan lagt sjuukt mycket tid på den. Kanske lite varför jag tröttnade på slutet och sa "nu räcker det", istället för att pilla lite till. 🙂 Men ja, jag har en tendens att ha med lite för mycket, vilket gör att ljudbilden kan bli kompakt och lite vass. ?

Jag har mixat på kanalnivå tidigare och gillade inte konceptet top-down, ända tills jag provade. I så gott som alla mina produktioner använder jag extremt mycket layering, vilket gör att t.ex. syntstabbarna är fyra olika ljud. Ett diskantigt, något i mitten och ett lite basigare. Mao blir det som ett ljud, snarare än fyra olika.

Någonting jag märkt är att om jag EQar för hårt, för ofta, och använder för mycket pluggar, speciellt på kanalnivå kommer låten att låta processad. Top-down mixning avhjälper detta, och du blir mer selektiv i processen samt löser de flesta på problemen på bussarna. Detta resulterar i mindre pluggar, mindre fasknas och att låten blir lite öppnare. Dessutom snöar du inte in på ett litet ljud, utan fokuserar på en stor del av låten. Jag kan starkt rekommendera dig att testa det. ?

 

 

Ja jag vet inte om det är ett egentligt problem eller om det bara är min lyssningsmiljö mm som framhäver det. Tänkte att jag skulle ta upp det i alla fall så att du kunde avgöra saken själv eller att någon annan kunde flika in med sin åsikt om saken.

Jag får kolla upp Top-down mixning ytterligare. Tack för tipsen!

God Jul på`re  :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...