Jump to content
Annons

Clarett 8PreX ihop med Saffire pro40?


jamdalle

Recommended Posts

Hej! 

Jobbar på en skola och har köpt in ett Focusrite Clarett 8PreX och ska försöka para ihop det med ett Saffire Pro40 som vi har haft tidigare.

Är det någon som vet hur man kan göra det och vilka erfarenheter ni haft med att samkoppla med ett annat via adat och optiska sladdar, och kanske som i mitt fall just Focusrites ljudkort?

Hur har ni gått tillväga och hur har det fungerat i praktiken på en live-inspelning där 16 kanaler samkört?

Clarett 8PreX är ju kopplat via thunderbolt till datorn och använder där Focusrites nya "Control" mjukvara, hur syns de extra kanalerna via adat upp här eller kommer de bara raka vägen in via Claretts thunderboltsladd och förbi mjukvaran för det ljudkortet...Ja ni ser mycket frågor. Om någon har erfarenhet av liknande situation så skulle jag uppskatta lite tips och erfarenhet!

MVH

Johan Dahlén

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör själv ett 18i20 Gen2, och du måste se till att det gamla focusrite kör ut sina ingångar via adat ut. Därefter kan du fånga upp dem med Clarett-kortet och styra allt därifrån.

 

" This is what you need to do. It's necessary to connect the Pro 40 to Saffire MixControl to tell the analogue inputs to go to the ADAT outputs. You're routing will look like this:

Anlg in 1 > ADAT output 1
Anlg in 2 > ADAT output 2
and so on...

Then select File > Save to hardware.

After this it should work but if it doesn't please feel free to contact us here: The Official Source for Focusrite Product Support and Information .: Focusrite Answerbase


Chris
Focusrite Support "

https://www.gearslutz.com/board/newbie-audio-engineering-production-question-zone/770928-focusrite-scarlett-18i6-saffire-pro-40-adat-slave.html

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
On 2/16/2020 at 4:47 PM, Casper Bjerkehagen said:

@Cathrine

Tjena! 

Finns det möjlighet att slave:a pro 40 mot ett annat kort som RME babyface och på så sätt få fysiska utgångar som RME saknar hårdvara till?

Eller kan man bara få preamps och inte utgångar när man slave:ar ?

Tack!

Hej!

Sent svar! Är inte så aktiv här längre.

Det beror helt och hållet på dina ADAT in- och utgångar. I mitt fall har jag t.ex. en Octopre kopplad till mitt 18i20 men endast Octopre ADAT ut -> 18i20 ADAT in. D.v.s jag kan inte skicka något ljud från ljudkoret genom ADAT till någon av linjeutgångarna på Octopre.

Däremot har t.ex. en Behringer Ultragain även ADAT in, vilket betyder att du kan skicka ljud till den via ADAT, och använda utgångarna på enheten.

/ C

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...