Jump to content
Annons

Akustiskt piano som låter "lagom" mycket


Eliha648

Recommended Posts

Hej forumet!
Jag ska precis skaffa ett akustiskt piano efter att ha varit pianolös i några år då jag bott i lägenhet och inte haft plats.

 
Budgeten ligger kring 5000 totalt inklusive transport och första stämning vilket gör att jag letar på blocket :-) 
 
Jag har bland annat hittat ett Östlind Almqvist som verkar toppenfint men då pianot ska stå i ett rum med MYCKET akustik undrar jag om det kan bli för mycket ljud med detta fullstora konsertpiano. Det finns ju pianon med en extra nattpedal men det känns tråkigt att behöva spela med den jämt. 
 
Jag skulle vilja ha ett piano som låter fint men inte för mycket.

Har ni tips och idéer kring modell som skulle kunna passa och som går att hitta i typ skänkeskategorin på blocket? Kammar pianon går bort av flera anledningar.

Med vänlig hälsning Elisabet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte ett elektriskt piano på gear4music tror det kostade lite över 3000 kronor ink frakt. Nu vill du säkert ha ett riktigt piano men jag tänkte att på det finns ju en volym knapp. För en riktig piano novis som mig så låter det helt ok faktiskt.

 

https://www.gear4music.se/sv/Digitalpianon/Uppratt-lage/Gear4music

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för båda svar!   Jag har haft ett digitalpiano men vill nu ha ett akustiskt igen.  Det blir inte riktigt samma sak med digitala.. 🙂

Jag har ganska bra koll på vad man ska titta på vad gäller mekanik och skick,  så att bedöma det enskilda exemplaret  tror jag att jag fixar, inkl stämnaglar och resonansbotten.  Det går också så fort med köpen på blocket att man inte hinner ta till hjälp.  Det får bära eller brista 🙂

Min fråga gäller nu att jag behöver få koll på lite flera modeller. Hittills har jag spelat och tittat på höga stora konsertpianon och de låter ju ofta magnifikt. Nu är jag på väg att köpa ett sånt, men kom på i sista stund att det kanske blir för hög volym för mitt v-rum. För att kunna fatta ett snabbt beslut skulle jag behöva hjälp med om det finns andra mindre modeller som låter lite lägre men fortfarande "lika fint". 

Jag tänkte satsa på ett piano m Rennermekanik isf, men vet inget om modeller. Hur är t ex Futuramodellerna i klang o anslag?   

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...