Jump to content
Annons

pme (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
pme (oregistrerad)

Tja, detta var nog inte riktigt vad folk hade hoppats på när cubase skulle fylla jämt. Tunnheten underträffade i alla fall
mina ganska lågt ställda förhoppningar.  Kan man avvara en tusenlapp på meningslösheter så är detta att bra val. Det mesta verkar vara gjort med laptop användare i fokus. Allt utom önskemålet att skippa dongeln.  Sjunger man uselt så kanske variaudio 3 kommer att vara anledning till att uppdatera.

Många gamla buggar är kvar. Lite skeptisk till gui "förbättringarna", men det kanske blir vettigare med en retina skärm.

Någon som hittat något riktigt användbart i 10:an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

 Audio alignment är en bra sak för de som är behov av det och uppdateringen av vari audio kan säkert vara en till anledning för vissa att uppdatera. Får vänta till nästa år och se. Annars får man stanna på 9.5 och stå ut med vissa buggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh! Jag har haft Nuendo 8 sen i våras, och inte vetat att det fanns en auto-align-funktion! Måste testa, ADR och dubb är nåt jag gör väldigt mycket av.

Men vaffan, fanns inte REVerence och REVelation sen länge i Cubase? REVerence kom först i Nuendo 5, och REVelation....testade aldrig 6:an särskilt mycket då jag fick 7:an samtidigt, men tror att den bör vara en 4-5 år gammal i vart fall vid det här lagt....

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Uppgraderade från C9.5 Pro idag, och det finns vissa saker som är väldigt bra, i alla fall för mig.

 

Snapshot - grymt smidigt och bra att man kan lätt hoppa mellan olika mixar och enkelt jämföra.

Variaudio 3 - Nu är den i klass med Melodyne. Sjukt bra!

Audio Alignment - Bara den uppgraderingen är värd priset på detta, i alla fall för mig som lägger ett par miljoner körer per låt.

 

Så än så länge är jag nöjd och glad. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
På 2018-11-15 på 19:21, pme säger:

Tja, detta var nog inte riktigt vad folk hade hoppats på när cubase skulle fylla jämt. Tunnheten underträffade i alla fall
mina ganska lågt ställda förhoppningar.  Kan man avvara en tusenlapp på meningslösheter så är detta att bra val. Det mesta verkar vara gjort med laptop användare i fokus. Allt utom önskemålet att skippa dongeln.  Sjunger man uselt så kanske variaudio 3 kommer att vara anledning till att uppdatera.

Många gamla buggar är kvar. Lite skeptisk till gui "förbättringarna", men det kanske blir vettigare med en retina skärm.

Någon som hittat något riktigt användbart i 10:an?

Uppgraderade igår från 9,5. Framför allt för Varioaudio  som är betydligt enklare. En del andra saker som var smidigare också men tyvärr är det bara en bråkdel av programmet jag utnyttjar och massor jag inte behärskar för att jag aldrig gett mig tid att ta reda på hur gå tillväga. Tycker det ibland är svårt hänga med på tutorials då det går väldigt fort.

Vad är det du, pma önskar dig i uppgraderingen som du saknade?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
3 timmar sedan, 91:an säger:

Uppgraderade igår från 9,5. Framför allt för Varioaudio  som är betydligt enklare. En del andra saker som var smidigare också men tyvärr är det bara en bråkdel av programmet jag utnyttjar och massor jag inte behärskar för att jag aldrig gett mig tid att ta reda på hur gå tillväga. Tycker det ibland är svårt hänga med på tutorials då det går väldigt fort.

Vad är det du, pma önskar dig i uppgraderingen som du saknade?

Jag hade nog tänkt mig att de skulle göra en ordentlig uppgradering av "remote control" funktionaliteten. Mycket har lags till i cubase som inte alls har  fått stöd för "remotes". Tex så utlovades full integration av Softube Console One.  Det är inte mycket i cubase som går att styra med den. Även NI har gjort massor grejer för pluginstyrning. Steinberg är nu ganska ordentligt avhängda i teknikutvecklingen. Jag hade nog tänk att det skulle dyka up en ersättare till CC121 och CMC serien.  Men det blev ingenting alls. Inte ens en utökning av de 8 patetiskt få QC.

Man fokuserar på laptop användare i stället för studio funktioner. (Men den mest efterfrågade laptop funktionen kom inte med denna gången heller, dvs dongle lös cubase)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker att det är mycket litet jag använder i Cubase  - remote control - använder man fjärrkontroll i stället för tangentbord och mus?

Kollade upp vad en CC121 är, men har inte kläm på vad man har en "Advanced Integration Controller" till mer än att det är för midi. Men nog skulle det vara skönt att slippa dongeln. Min har fått sig en knäck och glappar, så kommer man åt den får den inte kontakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
2 timmar sedan, 91:an säger:

Jag märker att det är mycket litet jag använder i Cubase  - remote control - använder man fjärrkontroll i stället för tangentbord och mus?

Kollade upp vad en CC121 är, men har inte kläm på vad man har en "Advanced Integration Controller" till mer än att det är för midi. Men nog skulle det vara skönt att slippa dongeln. Min har fått sig en knäck och glappar, så kommer man åt den får den inte kontakt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Tycker väl att det är ungefär som det brukar vara vid nytt släpp. För mig fungerar det OK. Det verkar som om hidpi för windows användare inte är helt OK. (Kör mac så det är inte ett problem för mig)  Somliga har problem med att ladda gamla projekt och pluggar som inte längre vill. Jag är mest trött på gamla buggar som aldrig tycks bli fixade.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-12-21 på 18:00, Lindpop säger:

Flyter det på då?

eller är det fullt av buggar?

Jag lyckas inte få Audio - Processes - Time stretch eller Pitch shift att fungera. Har inte testat alla övriga process-möjligheterna. I Cubase 9,5 klickar man på en audiofil i projektfönstret, väljer Audio - Processes i menyraden och sen timestretch och ett nytt fönster kommer upp. Där skriver man in tempo i BPM original och i rutan intill den BPM man vill ha och klickar på Apply. Fönstret ser likadant ut i Cubase 10 förutom en extra ruta med "use locators" men det händer inget mer än att det står vad för åtgärd man gjort. Öppnar jag samma projekt i Cubase 9,5 fungerar det. Jag uppdaterade just till 10.0.10 men det blev ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Dock fungerar fortfarande inte Audio - Processes - Time stretch, Pitch schift, Normalize osv. Har inte provat allt som finns under menyn men de jag provat fungerar inte, inget händer. Får alltså gå in i Cubase 9,5 om jag ska använda mig av dessa funktioner som ju ser likadana ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
43 minuter sedan, 91:an säger:

Dock fungerar fortfarande inte Audio - Processes - Time stretch, Pitch schift, Normalize osv. Har inte provat allt som finns under menyn men de jag provat fungerar inte, inget händer. Får alltså gå in i Cubase 9,5 om jag ska använda mig av dessa funktioner som ju ser likadana ut.

Har du kryssat i "auto apply" i direct offline processing dialogen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer inget när man kryssar i auto reply. När man trycker på apply snurrar det i alla fall till för en sekund att datorn jobbar och i fönstret till vänster står det att åtgärden genomförts. Men inget har hänt med filen. Kryssar man i auto reply så varken snurrar det eller visas att någon åtgärd gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
7 minuter sedan, 91:an säger:

Det händer inget när man kryssar i auto reply. När man trycker på apply snurrar det i alla fall till för en sekund att datorn jobbar och i fönstret till vänster står det att åtgärden genomförts. Men inget har hänt med filen. Kryssar man i auto reply så varken snurrar det eller visas att någon åtgärd gjorts.

Syns den valda operationen i dialogens vänstra sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, där står det att den är gjord.

Problemet har andra Cubaseanvändare också erfarit.

https://www.steinberg.net/forums/viewtopic.php?f=283&t=148705

Länken verkar inte funka men tar man denna kommer man till tråden på Steinbergforumet:

Cubase Pro 10: Pitch Shift by Time Stretching not working

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag fungerar timestretch, pitch shift mm i Cubase 10! Vad jag minns startade jag om efter gårdagens uppdatering och då fungerade det inte. Mycket märkligt. Hur som helst, nu är det som det ska!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...