Jump to content
Annons

Feedback på låt/mix skulle uppskattas.


Recommended Posts

Hej, Vi hade med denna låt "For you" i studiofestivalen. Då det var lite tidspress så kände vi att den inte var riktigt färdig när vi skickade in den.Nu har vi jobbat vidare med den gjort lite ändringar och försökt få till ljudet lite bättre. Vi har lyssnat runt i lite olika stereos och bilar och det känns som att man hör allt. Men om någon skulle orka lyssna på låten och kanske komma med förslag på förbättringar så skulle det uppskattas.

Det är svårt när man jobbat med låten så länge så att man vänjer sig vid hur det låter och tycker det låter ok fast det kanske är helt galet!?

Pianot är från Cubase Hallion, Trummorna är EZ-drummer, förutom en ride-uppbyggnad som är inspelad live. Basen är inspelad via DI-box. Gitarrerna live med en Peavey rörförstärkare+ lite effektboxar och en Röde NT-1A och en shure 57. Sången i Röde NT-1A. Sedan mjukvarusyntar i Cubase 9 artist.

Edit: Nya versionen ligger i mitt svar längre ner(181115)

 

MVh

Ola

Spleen2.0

Redigerat av spleensweden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Bra jobbat med en bra låt. Men volyminställningarna behövs tittas över. Gitarren till höger är för hög förutom i sista refrängen och sången allt för låg i refrängerna. Pianot är för högt med.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Die Hard. Sången måste var mkt starkare i nivå, över hela låten men framförallt i refrängerna. Misstänker att ni behöver se över er lyssning. T.o.m. på en liten skruttig microstereo hörs direkt att nivåerna inte fungerar.

Annars snyggt jobbat, intressanta ljud, bra låt.

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Supertack för att ni orkade lyssna. Jo vi jobbar i en enkel hemmastudio så vi skulle nog behöva se över akustiken där. 

Sången ska vi prova att dra upp!  jag är alltid lite rädd att den jag ska mixaden för stark(det är jag som sjunger) så vi har försökt hålla ner den men då ska vi ta fram den mer.

Pianot provar vi att sänka då borde sången komma fram på verserna mer.

Högergitarren ska vi dra ner(jag tyckte den hade så skönt ljud så det var nog därför den blev lite hög)  

Återigen stort tack för bra feedback så man vet vad man ska jobba vidare med. man blir som sagt lite ljudblind efter att man lyssnat på låten så många gånger och man vet hur t.ex. sången går så man tänker inte riktigt på hur stark eller svag den är.

Jag lägger upp ett nytt försök när jag hunnit göra ändringarna så får vi se om det blir bättre. 

MVH

Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag haft lite tid i studion och provat att mixa. Jag har sänkt pianot och den högra gitarren. samt tagit fram sången lite mer på refrängen. På verserna kändes det som att sången kom fram bättre när pianot hölls tillbaka. Sänkte även ploppet på mellanspelet då det kändes väldigt högt när pianot och gitarren vart lite lägre. När jag lyssnade i bilen så kändes det helt klart bättre än tidigare mer homogent på något sätt. Även i stereon på jobbet kändes det bättre med en tydligare sång och även basen kändes tydligare här.

Jag har lagt upp en ny version på soundcloud så orkar ni lyssna igen och komma med fler förslag så skulle det uppskattas mycket.

MVH

Ola

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...