Jump to content
Annons

Före/efter mix-experiment


candybag

Recommended Posts

Hej!

För en vecka sen letade jag fram en ungefär ett år gammal låt som legat och marinerat på hårddisken. När jag lämnade den där och då tyckte jag faktiskt att det lär riktigt bra, både mix och arrangemang. Jag hade fel.

Har nu suttit 3-4 timmar efter jobbet varje dag (i typ en vecka, inte ett år) och försökt restaurera den taffliga ljudbilden. Tycker jag fått till en bättre version nu, och tänkte att det vore kul att dela med sig av en före/efter mix. De första 16 takterna är orginalet från ett år tillbaks, nästkommande 16 takter är den nya versionen, osv osv.

Tankar, synpunker på före/efter?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
16 timmar sedan, candybag säger:

När jag lämnade den där och då tyckte jag faktiskt att det lär riktigt bra, både mix och arrangemang. Jag hade fel.

Haha! Underbar formulering. Igenkänningsfaktorn är hög ?

Låter bra! Den blev lite punchigare. Det är trevligt med diskanten också. 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Originalet bättre bas, punch, stereobredd och mer skönlyssnad. Nyare tunn, alltför filtrerad och ljus.

Låter som att den passerat för många plugins (eller alltför grova justeringar) som orsakat fasfel och pajat originalsignalerna. Less is more.

Har bara lyssnat i en ministereo så ta mitt utlåtande med en nypa salt...

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, Kjubeis säger:

Originalet bättre bas, punch, stereobredd och mer skönlyssnad. Nyare tunn, alltför filtrerad och ljus.

Låter som att den passerat för många plugins (eller alltför grova justeringar) som orsakat fasfel och pajat originalsignalerna. Less is more.

Har bara lyssnat i en ministereo så ta mitt utlåtande med en nypa salt...

Tack för feedback!

Kan tänka mig att du hör mer punch i orginalet på en ministereo eftersom kicken peakar runt 60-70 hz. Den ligger lägre i nya versionen.

Kan hålla med om att den känns "tunn", ska testa att jobba lite med HPF-inställningarna. Senare i låten dyker en ganska varm pad upp som som lyfter en del, kanske kan skjuta över den värmen till supersågtanden först...

Supersaws tycker jag för övrigt är helt omöjliga att få till bra i mono... Har testat massa olika patchar i höger/vänster för att få djup, mono reverb på respektive L/R kanal, av/på med stereo delay. Det är alltid nåt som krockar! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

0:07 så blir det lite väl tunnt. Basen försvinner lixom. Känns lite oväntat som förstagångslyssnare. Hade känts mer naturligt om du la en liten fill där. Skulle behövas en Sweep eller så droppet vid 0:41. Håller med Kjubeis om stereodjupet. Sedan kan jag inte uttala mig så mycket om kicken då jag inte har skaffat mig en sub än. Mina högtalare går bara till c.a 60hz.. Men för mig låter den första kicken bättre.  Den första känns lite mer som en bättre allround mix för alla högtalare.. Den andra... överklassmix för folk med dyra högtalare?? 😄😄  

 

Mitt öra kanske inte är tillräckligt tränat, men det var alla skillnader jag märkte. Annars skön låt 🙂 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...