Jump to content
Annons

Måste jag dödförklara min favoritgitarr?


jergenoman

Recommended Posts

Hejsan

Jag har en Epiphone Les Paul som någon gång under sitt liv fått nya mickar av okänt fabrikat. Min första plan var att byta ut dem mot ett par SD men jag ändrade mig direkt när jag väl hade spelat in mig på den. Den hade ett sagolikt mittläge! Inga problem att ratta in ljudet från Peter Greens "Greeny" t.ex. Funkade på allt från rent till crunch.

Omkopplaren fungerade däremot inte riktigt. Det var ingen skillnad mellan halsläge och mittläge. Dessutom var det lite lätt glapp i telejacket. Som den fullkomliga idiot jag är öppnade jag baksidan och rotade lite försiktigt med omkopplaren och tittade till pottar och telejack. Omkopplaren fungerade visserligen "bättre" men mittljudet var helt borta! Panik!

Nästa dumma ide var att lämna in den på min lokala musikaffär där deras välmenande servicekille sa sig veta precis vad som skulle göras. Nu är gitarren helt oanvändbar. Stallmicken låter som en borrmaskin! Fruktansvärt het och elak och så långt från mitt ideal som man kan komma.

Är det någon här som har den blekaste aning om vad som kan ha hänt? Någon som varit med om samma sak? En tanke jag har är att det kanske är glappkontakt någonstans så att stallmicken bara har haft ena lindningen inkopplad. Gitarren är väldigt brumfri nu men det var den inte förr. Plockade upp lysrör och liknande.

Jag har tyvärr inte många inspelningar men här är en slask som jag hittade när gitarren lät "som den ska". Ingen höjdarmix men... 

/Jörgen Öman

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)
4 timmar sedan, jergenoman säger:

Nästa dumma ide var att lämna in den på min lokala musikaffär där deras välmenande servicekille sa sig veta precis vad som skulle göras. Nu är gitarren helt oanvändbar.

 

Ja där har vi problemet.En som inte vad vad han sysslade med och bara för att man jobbar i en affär betyder inte att man är någon stjärna på gitarrer. Vet inte var du bor men sök upp någon som har ett bra rykte på vara bra på det. I värsta fall kan det bli att du får åka en bra bit eller skicka den men om du vill få den som den var så är det nog det du får göra helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

"En tanke jag har är att det kanske är glappkontakt någonstans så att stallmicken bara har haft ena lindningen inkopplad. Gitarren är väldigt brumfri nu men det var den inte förr. Plockade upp lysrör och liknande."

Det är ju ganska vanligt att Humbuckers har extraanslutningar för att splittas till Single coils. Sannolikt är det så gitarren var kopplad (medvetet eller omedvetet).

Att den tidigare plockade upp brum från lysrör samt blev hetare efter "fix" är väl ganska tydliga tecken på att den nu är kopplad som en "riktig" humbucker? Tog den upp brum i alla lägen (dvs var den kopplad som single coil i alla lägen?)?

Hur många trådar är det ut från humbuckern? Hur många är anslutna? Kan du se om anda varit anslutna (spår av lödtenn etc)? 

"Omkopplaren fungerade däremot inte riktigt. Det var ingen skillnad mellan halsläge och mittläge"
Men vilka mickar var inkopplade i mittläget resp halsläget (man kan ju tex knacka på dom och kolla)?
Gitarren kan ju varit kopplad så att du hade tex "Treble -läget" så att stallhumbuckern var kopplad som vanlig humbucker och att mittläget gav splittad stallhumbucker? "Rythm-läget" kan ju fasvänt den splittade stallhumbuckern...? Har för mig att jag testat en SG som var kopplad så. 

ELLER så är det halsmicken som splittats via omkopplaren...

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är absolut halsmicken som har ändrat beteende. Stallmicken är lika grötig som innan.

Vad jag kan se finns bara skärm och en ledare från båda mickarna och det konstiga är att allt verkar vara (eller i alla fall avsett att vara) kopplat enligt epiphone standard. Se bild. Det ser inte katastrofalt ut men det är ingen med stor lödvana som har monterat de nya mickarna. Hade det funnits separata ledare hade jag kunnat koppla in några brytare för att labba själv men nu är jag osäker. Jag har inte lyft ur mickarna ännu och det KAN ju finnas ledare som inte är framdragna till pottarna. Vill inte förstöra mer innan jag låtit någon som förstår bättre titta på den men hittar jag ingen lösning får det bli att demontera mickarna och dra ut separata ledare så att jag kan testa mig fram. Som gitarren låter nu så är den ändå helt oanvändbar för mig.

Sen är det lustigt att jag alltid har älskat gitarrens stallmick för sitt "feta fylliga humbucker-sololjud" när den nog egentligen har varit en single coil hela tiden. ?

58a0c282b8d59ce6588423a3423027d1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...