Jump to content
Annons

Hur få detta gitarrljud (gammal Billy Bragg)?


ONSatan

Recommended Posts

Hello,
Jag fick för mig att göra en låt där mål-ljudet i början är typ samma som Billy Bragg har på ”New England”. Lyssna här på Spotify:

Tycker jag lyckas hyfsat bra på själva gitarrljudet med både en Les Paul med Gibson 490 Humbucker (om jag drar ner diskanten) samt med en Les Paul med P90 (kan då ha kontrollerna ganska rakt). ”Stärkaren” jag kör med är en Fender Dual Reverb i Ampltitube.

MEN, hur f-n får man till Reverbet i exemplet? Det är ju mycket reverb och när jag försöker ha så mycket reverb så får jag bara massa fula och hårda reverbsvansar. Har testat diverse reverbpluggar men skruvar nog helt fel.

Hur hade ni återskapat ljudet? Vad är det för typ/typer av reverb? Vad är det för skruvande som ger denna typ av ljud?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tyvärr så är cabinetterna och hantering av rumsljudet skit enligt mig i Ampltube.

By-passa cabinetten och kör på typ Waves IR-1 som plugg efter Amplitube och annvänd ett impuls reverb för ett bättre cabinett/rumsljud. Får mer värme och naturligt ljud, samt du slipper så hög high end och brus!?

Redigerat av vayzeria
Missad info
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är med snudd på 100%-ig säkerhet förstärkare inspelad i antingen ekokammare eller schysst location, från avstånd. Ska du få det att låta liknande så behöver du antingen göra worldizing (spela in uppspelat ljud från högtalare med naturlig akustik), eller använda exempelvis Altiverb som kan skapa reverb baserat på äkta omgivningar. Mycket av det här hänger på att det är ett ganska litet rum, och därför knappt har nån svans alls att tala om. Skulle gissa att rummet är gjort av sten, huvudsakligen.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Hello,

Bockar och bugar för era inputs!

Ska testa att spela in med avstånd i källaren som är delvis akustiskt behandlad samt i vardagsrummet där det finns en putsad stenmur.

Känns absolut som ni kan ha rätt i avståndsbiten. F-n vad korkad man är som inte fattade det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har testat en hel del under helgen.

Började att spela in i ett litet badrum med en liten stärkare. Blev ganska bra men hade för lite rumsljud och jag fick ej heller den "reverbsmäll"/attack som finns i det ljud jag är ute efter (bastonerna i originalet är ju verkligen tydliga, och ganska tunga utan att bli murriga).

Testade sen med större stärkare i källaren som har basfällor i hörn och liite annat (typ upphängt tyg och annat). Fick fortfarande inte rätt attack i själva bastonerna samtidigt som mängden rumsljud kändes för lite (hade ca 2,5m mellan stärkaren och micken).

Testade då i en lite korridor i källaren men fick då knappt något rumsljud över huvudtaget.

Generellt tycker jag också att jag får alldeles för mycket "plektrumljud/skrap mellan ca 2kHz till 4,5kHz. Hur f-n ska man få bort det utan att döda ljudet? 

Ftf är det nog Amplitube som känns bäst och det var ju inte där jag ville vara... 

 

Btw, läste nån stans att Billy Bragg spelade i Londons tunnelbana innan han började spela in och att han då gillade vad reverbet gjorde med hans gitarr och sångljud. Kan det vara så att stärkaren är mickad i "tunnelbaneliknande" miljö (stämmer ju rätt bra med era antaganden ovan). Finns nått "Tunnelbanereverb" till Altiverb? OCH, vad finns det för billigare alternativ till Altiverb?

 

EDIT: Kan ju använda Cubase std Reverence om jag bara hittar bra reverbfiler för "tunnelbaneliknande-miljö". Nån som har ett tips?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt ifrån var du? Här låter det som om avståndet i själva låten KAN vara nånstans mellan 1 och 2 meter ifrån. Svårt att avgöra exakt då inspelningen inte har den luftiga diskant som skulle kunna ge vidare svar, men jag skulle säga att mitt råd är att testa både ganska extrema avstånd och placeringar av micken, samt lite olika mickar. Låter som att den han använder är ganska smal i registret, men sen vidare överstyrd något vid inspelningen. Förmodligen vid inspelningen till band, inte själva förstärkaren. Just bandmättnad tror jag gör mycket här, det är ju ganska lofi vi snackar i den låten. Sen kan smalbandigheten i ljudet även bero på övrig utrustning, men det här är ett ljud utan låg bas eller krispig diskant, ett ljud som absolut inte strävar efter att låta naturligt. Och allt är inspelat enklast möjligt, utan krusiduller.

Tunnelbana.... Jag kan se faktiskt, när jag lyssnar mer vaket, att det skulle kunna vara nåt sånt! Hörde inte riktigt svansen först, men den finns där absolut, och skulle tveklöst kunna ge det här vackra ljudet! Tror även att Slejnard mycket väl kan vara inne på nåt när han nämnde fjöderreverd dessutom. Skulle förklara den annorlunda karaktären jämfört med rösten, som i övrigt skulle kunna klaffa som samma ställe.

Bastonen du hör är en stående våg, naturlig för lokalen, och återhållen mer av bandmättnaden och mick-val än faktiskt manipulation.

Just att Altiverb är pricey är något jag verkligen håller med om, men dessvärre så är det helt utan konkurrens inom sin gren. Dock finns det, om du är villig att rucka lite på kraven, ett antal impuls-reverb som har bra katedraler och halls och liknande. Inte lika instängt som en tunnelbana, men kanske nånstans att börja?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade micken på ca: 1m när jag testade i badrummet och källarens korridor. När jag testade i källarlokalen var det ca 2,5m.

Stående våg? Då borde man kunna räkna ut måtten va? Det är i F (ibland med E i botten) som Billy Braggs låt går i. Vilken dimension ger en stående våg för F/E? Borde vara typ 170 Hz va och ca 2m i våglängd? Ska jag då leta efter ett rum som har ca 2m i bredd? (eller ca 85Hz och runt 4m OM jag fattar rätt...? Eller, räknar man inte så?).

Har redan skurit diskanten rejält (Cubase egna LP för kanalen ligger typ redan på 4,5kHZ...), har inte skurit basen så mycket men det kan jag göra och först kanske höja basen smalt runt 170 alt 85Hz (kanske man kan simulera stående våg så?).

Det störiga plektrum/skrap-ljudet jag fick verkar (efter Googlande) bero på att jag spelade för hårt. VILLE först spela extra hårt eftersom jag trodde att det var en del av själva attacken på ljudet.

Ska testa med någon "bandplugin" (har för mig tex Magneto finns i Cubase).

 

Bockar och bugar för er hjälp!!! Sjukt svårt att härma när man är så jäkla mycket amatör... 

 

 

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Testade ytterligare igår och kan nu dela upp problemet i två steg/utmaningar:

1, Gitarrljudet blir ej så likt som jag först tyckte
2, Reverbet … /&#%¤!!!

Gitarrljudet
Jag har svårt att bli av med plektrumljudet och får för mycket skrap/missljud samt en alldeles för ljus/högfrekvent attack. Hur ska man göra för att få den typ av attack som originalet har? Den känns mycket dovare än vad jag kan få till (har testat olika plektrum, spela olika hårt etc etc). Att flytta bort micken från stärkaren hjälpte bara delvis och resultatet är inte i närheten av vad jag ville ha.

Jag har bl.a. testat med Fender Tele, Gibson LP med 490/498, Gibson LP med P90. Alla gitarrerna har relativt nya strängar och kan det vara så att strängarna i originalet är riktigt skitiga och sunkiga (ger det dov attack)?
ELLER, hur f-n ska man få själva gitarrljudet och den ”dovare” attacken?

OM ni lyssnar på originalet, kan ni rekommendera något av Amplitube, Waves GTR eller Cubase Ampsim? Annat för att nå själva gitarrljudet?

Reverbet
Har testat diverse rum både i huset och källaren. Kommer aldrig ens nära ljudmässigt (får för lite och ”fel” reverb). Tror jag ger upp att använda försärkare och siktar på att lyckas med Amplitube, Waves GTR eller Cubase Ampsim i kombination med pluggreverb/impulser.
Vilket reverb/impuls skulle ni rekommendera (kan ju importera impulser i Cubase inbyggda Reverence).
Hur stort tror ni rummet är? Reverbtid? Vilka frekvenser ska svansen ligga mellan? Etc etc?

P.S Jag har testat med fjäderreverb (mjukvara) och fjäderljuden ger ganska vassa ”smällar” som jag inte kan hitta i originalljudet.

P.S2. OM någon vill testa själva så kan ni testa att bara spela palm mutes på F med E som bas för var åttonde anslag... Träffar ni det ljudet rätt så funkar säkert resten också.

P.S3. Efter funderande så tror jag att det är ett Slapback-delay + "vanligt" rums-reverb som hörs... MEN, gitarren låter väldigt LoFi i sig. Tips på den?

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-11-05 på 13:20, van Caine säger:

Hur långt ifrån var du? Här låter det som om avståndet i själva låten KAN vara nånstans mellan 1 och 2 meter ifrån. Svårt att avgöra exakt då inspelningen inte har den luftiga diskant som skulle kunna ge vidare svar, men jag skulle säga att mitt råd är att testa både ganska extrema avstånd och placeringar av micken, samt lite olika mickar. Låter som att den han använder är ganska smal i registret, men sen vidare överstyrd något vid inspelningen. Förmodligen vid inspelningen till band, inte själva förstärkaren. Just bandmättnad tror jag gör mycket här, det är ju ganska lofi vi snackar i den låten. Sen kan smalbandigheten i ljudet även bero på övrig utrustning, men det här är ett ljud utan låg bas eller krispig diskant, ett ljud som absolut inte strävar efter att låta naturligt. Och allt är inspelat enklast möjligt, utan krusiduller.

Tunnelbana.... Jag kan se faktiskt, när jag lyssnar mer vaket, att det skulle kunna vara nåt sånt! Hörde inte riktigt svansen först, men den finns där absolut, och skulle tveklöst kunna ge det här vackra ljudet! Tror även att Slejnard mycket väl kan vara inne på nåt när han nämnde fjöderreverd dessutom. Skulle förklara den annorlunda karaktären jämfört med rösten, som i övrigt skulle kunna klaffa som samma ställe.

Bastonen du hör är en stående våg, naturlig för lokalen, och återhållen mer av bandmättnaden och mick-val än faktiskt manipulation.

Just att Altiverb är pricey är något jag verkligen håller med om, men dessvärre så är det helt utan konkurrens inom sin gren. Dock finns det, om du är villig att rucka lite på kraven, ett antal impuls-reverb som har bra katedraler och halls och liknande. Inte lika instängt som en tunnelbana, men kanske nånstans att börja?

 

Reverbet
Kommer nu ganska nära med vanligt rumsreverb + EQ (skär bort lågbas och topp) + slapback. 
Men, jag lyckas inte kunna härma den stående vågen (ligger vid typ 100Hz va?). HUR kan man göra det? Har testat med smal EQ men det blir inte rätt. Hur emulerar man en stående våg? Finns "smala reverb" eller hur gör man?

Gitarrljudet
Kommer hyfsat nära i tonen med Amplitube MEN jag får alldeles för mycket högfrekvent plektrumskrap vid mina palm mutes. Tycker inte originalljudet i princip har några plektrumljud. Hur får man så "plektrumfritt-ljud" som i originalet (har testat De-esser, EQ mm mm)? (Skär jag stenhårt från 2kHz får jag bort det mesta men då är ju inte mycket av tonen kvar...).

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
4 timmar sedan, ONSatan säger:

Gitarrljudet
Kommer hyfsat nära i tonen med Amplitube MEN jag får alldeles för mycket högfrekvent plektrumskrap vid mina palm mutes. Tycker inte originalljudet i princip har några plektrumljud. Hur får man så "plektrumfritt-ljud" som i originalet (har testat De-esser, EQ mm mm)? (Skär jag stenhårt från 2kHz får jag bort det mesta men då är ju inte mycket av tonen kvar...).

 

Nu har jag inte spotify och kan inte lyssna på låten men plektrumskrap har med din spelteknik att göra och inget som går råda bot på i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, Die Hard säger:

Nu har jag inte spotify och kan inte lyssna på låten men plektrumskrap har med din spelteknik att göra och inget som går råda bot på i mix.

Jag har verkligen testat att spela hårt/mjuk samt med plektrumet vinklat/rakt och med runt/spetsigt/mjukt/hårt plektrum... Ingen större skillnad (vi pratar få % när jag vill ha bort typ 90% av ljudet)...

Btw, har du inte Spotify kan du höra originalet här:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det inte helt enkelt att du har för låg stränghöjd och får rassel? Bättre du slänger upp ett ljudklipp.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Die Hard säger:

Är det inte helt enkelt att du har för låg stränghöjd och får rassel? Bättre du slänger upp ett ljudklipp.

Siktar på att få upp ett ljudklipp under helgen

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Så....

Typ så här blir det... Tips??

Vill att det ska låta som i exemplet (gitarr OCH reverb)
(vet att det kanske inte är allas drömljud men jag vill ha det så)

P.S, gick tydligen inte att lägga direkt i tråden så det blir ett "låtupplägg". Dvs här:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo det var hyfsat likt och närmre lär du inte komma och speciellt inte med ampsim så där borde du vara nöjd. Som jag misstänkte, strängrassel. Du får ta och höja lite om du vill bli kvitt det och sen intonera om den igen efter höjningen. Eller gå över till en större strängstorlek.  Visst i stort sett nästan alla vill ha så låg stränghöjd som möjligt men det funkar inte alltid så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar det ju närma sig! ?
Vad jag hör såhär på raken är att du behöver lägga ett högpassfilter på den. Ett inte alltför steep filter, men det ska kunna tämja den ganska extrema stående våg du har nu, och tajta till botten generellt. Tänk på att referensen du har inte har nån botten över huvud taget, bara en fin lägre mid som får agera stand-in bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite igår och ska göra nya mixtester ikväll. Blir nått steg framåt, 1,5 bakåt, 2 framåt, ett bakåt...
Har lagt HP och det blir tydligare. Ftf mest inne på problemet att jag vill ha "dovare" (men fortfarande tydlig) attack än vad jag får till.

Har höjt strängarna men kommer sannolikt fortsätta att mixa på den inspelning jag la upp först (för att säkert jämföra äpplen/äpplen (eller ruttna tomater/ruttna tomater...)).

Tackar för era inputs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...