Jump to content
Annons

Hur många Khz ska man spela in i


Musiker81

Recommended Posts

Annons

Hejhej!

Skulle rent spontant och generellt säga att 44Khz räcker. Mitt interface är ganska gammalt och klarar inte av mer än så och funkar bra för mig. Sen tar ju 88Khz mer diskutrymme, så inspelningsprojekten i ens DAW blir mycket större. Det kan också vara något att tänka på.

Om man däremot har möjlighet att spela in med högre samplerate så är ju det trevligt. Det sägs att plug-ins jobbar bättre och man får ut ett bättre slutresultat. Har aldrig haft möjlighet att testa själv dock.

Hoppas det hjälpte. Du får väga fördelar mot nackdelar :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på om du tycker skillnaden gör det värt det. Själv kör jag alltid i 96 eller 192 (film och spel) innan final export, men då vet jag även att ljudkortet med säkerhet faktiskt klarar av det. Dock skulle jag säga, om du är osäker, att du kan aldrig göra en 44-samplad fil 88, men det är lätt att göra 88.2 KHz till 44.1. Sen beror det ju vidare även på övriga delar i kedjan. Du kan ju alltid testa: gillar du 88 bättre så kör du bara vidare på det. Gör det varesig till eller ifrån så fortsätter man bara i 44 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...