Jump to content
Annons

Mikrofonbygge - Test - Vilken mikrofon låter bäst?


Bunkert

Recommended Posts



Hejsan! 
Det vore trevligt med lite hjälp. 
Vilken mikrofon föredrar du av dessa tre? 
1, 2 eller 3?
https://youtu.be/jEOZ8oJK0QY 

2st är nybyggen under utveckling. Byggd runt K67-kapseln, just nu i två olika versioner. 
Den tredje i testet är en Neumann U67 i original. 

Jag säger inte vilken som är vilken. Gissa gärna, men framför allt ge lite feedback på de olika sounden, så vi får lite utvecklingshjälp och kommer vidare. 
Det börjar bli rätt lurigt ju närmare slutet man kommer. Är det bra? Är det något mer som går att förbättra? 

Lite mer om inspelningen i youtubeinfon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När jag bara lyssnade på dem så gillade jag trean bäst, och tvåan inte alls. Sen är jag iof sjukt trött nu åsså vilket påverkar, samt hur materialet blir att jobba med, men trean kändes mest gedigen och "öppen" vad jag kan säga just nu.

Sen, om man kan komma med en liten kommentar om själva testet, så var den första delen bra. Lätt att hoppa mellan delarna, och längden på varje är absolut positivt. Men att hoppa mellan dem med korta intervallet funkar bara verkligen när det är stor skillnad på mickarna.  Hjärnan har en tendens att filtrera ut små skillnader i röster om olika ljud med väldigt lika karaktärer spelas upp väldigt nära varandra. Den tolkar det bara som att vi rör oss i rummet, vilket vi normalt sett aldrig ens reagerar på, och är en av de effekter som gör mitt jobb som dialogredigerare så mycket enklare när man klipper ihop en massa olika tagningar som ibland kan skilja månader åt,  och till och med få in  ersättningsrepliker inspelat i studio utan att det hörs för någon utan bra tränat öra ?

Anyhoo, gillade som sagt trean. Jag gissar starkt att den skulle kunna vara originalet då de andra är ganska luddiga, men om så inte är fallet (aldrig jobbat med U67 & har ingen aning om hur den låter) och den är ett egenbygge så skulle det vara nice att höra vad du gjort!

Skulle vara kul att höra hur du gjort oavsett vilket ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Wow, vad kul! 

Trean lät bra på sången, men gitarren blev för spettig och passade inte stilmässigt. Tvåan var tvärtom, gitarren lät jämnare men sången blev muddig. Ettan tyckte jag kändes mer allround. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommenterade tråden på GS så du får gärna PMa svaret 🙂

 

1 och 2 är bäst. 3an är för vass och det vore bra med s-ljud i testet då det är ju det u67an tar typ bäst av alla mickar. Och det är där klonerna brukar faila i jämförelse. 2an var lite väl rund, men skulle inte förvåna mig om det är originalet. 1an var en bra medelväg medans 3an var för bright.

 

Rolloffen i en riktig u67 är på gränsen till att jag stör mig på det. 269c är mycket trevligare och är min favvo. 

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Hejsan! 

1an är Neumann U67 i original. 
2an är vår första prototyp som vi kallar mk1. 
3an är vår tredje prototyp, mk3.

I en summering av kommentarer här, på gearslutz, youtube och Facebook så gillades nickarna i följande ordning: 

BT67 mk1 50%
BT67 Mk3 25%
Neumann U67 15%

Trots att de flesta gillade mk1 landar vi nu på en mk4 som ligger precis mellan mk1 och mk3 i sound. Den har en perfekt balans mellan mjukhet och silkeslen krisp 🙂

Vi har hittills 17st beställningar. Vi tillverkar 30st i första batchen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...