Jump to content
Annons

USB Ljudkort eller Mixerbord med USB?


vonbothmer

Recommended Posts

Ska spela in lite sång och fick precis hem en Behringer UMC202HD som verkar vara riktigt bra kvalité men när man testade med micken fick man ett rätt dovt och mörkt ljud. Jag vet att man kan använda EQ i mjukvara (i inspelningsprogrammet) men funderar på om det är bättre att returnera Behringern och köpa ett mindre 4-kanals mixerbord där man kan justera low, high och har USB-gränssnitt.

Tankar och åsikter? Är rätt grön inom hårdvara för inspelning så alla tips tas emot tacksamt.

Edit: Alternativt köpa en EQ och sätta den mellan mikrofonen och Behringern? XLR In och XLR Ut.

Redigerat av vonbothmer
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det viktiga är att kunna spela in och upp samtidigt. Minst två ut och två in samtidigt tycker jag är minikravet. Det vill säga kunna spela upp en stereosignal samtidigt som man spelar in två mono signaler eller en stereo signal.

Jag har en liten billig mixer med usb från gear4music och den kan inte det så den samlar en del damm här kan man lugnt säga. 

Däremot om du behöver kunna spela in flera kanaler än två samtidigt så kan du göra det med en liten mixer och ditt ljudkort om du kör med dom analoga in och utgångarna på mixern. Då kan du använda ljudkortets hörlursutgång eller stereo ut via aktiva monitorer alternativt nån slags ljudanläggning.

 

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...