Jump to content
Annons

Skrapljud, hackande


Micke Lid (oregistrerad)

Recommended Posts

Micke Lid (oregistrerad)

Hej jag har problem med cubase artist och ett program som heter iconica ensembles som är

ett program för filmmusik, stråkar od. När jag kör på verkar det som om min laptop inte orkar hänger med? Ljudet hackar och skrapar till , går bra om jag spelar en tangent i taget, vad kan vara fel? Vad kan jag göra? 

Jag har en asus gamingdator laptop, 16gb ram, i7 processor bla, de borde väl duga? Så de kan väl inte vara där felet ligger? 

Dessutom har jag ett externt ljudkort steinberg ur22 via USB , kan de va detta? Funkar kanon annars då jag spelar in gitarr och sång. 

Är det inställningar man kan göra någonstans? 

Väldigt tacksam om jag får hjälp med detta

mvh

micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det finns latency check monitor man kan köra för att se om allt lirar ihop. Skruva upp latensen i cubase för det ljudkort, Det som finns att skruva på är "VST Audio System." Där finns ASIO guard parametrar och prioriteter man kan prova.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke Lid (oregistrerad)

Hej och tack för svar, jo var är den där latency check?

jag har asio guard inbockat

Buffersize är 512 samples, kan inte ha mer då det blir fördröjning i allt.

så här ser de ut vid asio jag ändrade nu till 64bit i processing precission, tror det blev sämre va det? kör win10 64bit

image.png.a6739f57bf14d8ae7897f3d7edfa79a7.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är datorn 64 så ska du köra 64 i Cubase också. I övrigt ser allt normalt ut så borde inte vara något hackande av det. Men när du spelar med  iconica ensembles, klicka på F12 och se på audio performance hur mycket det peakar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
21 timmar sedan, Micke Lid säger:

Hej och tack för svar, jo var är den där latency check?

jag har asio guard inbockat

Buffersize är 512 samples, kan inte ha mer då det blir fördröjning i allt.

så här ser de ut vid asio jag ändrade nu till 64bit i processing precission, tror det blev sämre va det? kör win10 64bit

image.png.a6739f57bf14d8ae7897f3d7edfa79a7.png

Det är väl bara att sätta ASIO-Guard level till high. Audio priority till boost och Disk Preload till max och se vad som händer.

Men buffer size 512 är mycket. Om man bara har enstaka instrument så fungerar min OSX maskin med 32, men det fungerar inte med några spår och lite tyngre effekter. Jag brukar köra med 192. Hur många tracks kör du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke Lid (oregistrerad)

hej, har provat med ASIO-Guard level till high. Audio priority till boost och Disk Preload till max, ingen skillnad

 

och real peak performance mellan 50 och 76% någon gång har den slagit i taket med, ?

har två spår jag kör nu, och har ändrat till 128 buffer size

 

Förutom hackigt ljud ibland så försvinner liksom ljudet på vissa ställen (på chords som jag lagt in (via chord pads)för att spela kompet) när jag spelar upp det jag spelar in

 

Tycker min dator borde hänga med på detta.

mvh

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
21 timmar sedan, Micke Lid säger:

hej, har provat med ASIO-Guard level till high. Audio priority till boost och Disk Preload till max, ingen skillnad

 

och real peak performance mellan 50 och 76% någon gång har den slagit i taket med, ?

har två spår jag kör nu, och har ändrat till 128 buffer size

 

Förutom hackigt ljud ibland så försvinner liksom ljudet på vissa ställen (på chords som jag lagt in (via chord pads)för att spela kompet) när jag spelar upp det jag spelar in

 

Tycker min dator borde hänga med på detta.

mvh

Micke

Om systemet inte får förändrat beteende när du skruvar på dessa så har du något "trasigt". Det kan vara att drivrutinerna inte fungerar bra, någon form av antivirus som ställer till det. Eller ännu värre någon form av malware tex virus.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, pme säger:

Om systemet inte får förändrat beteende när du skruvar på dessa så har du något "trasigt". Det kan vara att drivrutinerna inte fungerar bra, någon form av antivirus som ställer till det. Eller ännu värre någon form av malware tex virus.

Håller med ovanstående.  Prova att avinstallera program (se till att alla  spår av programmet är borta,  vissa filer/ mappar kan man behöva ta bort manuellt). och installera på nytt. Kvarstår problem så kan det vara vad pme skrivet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micke Lid (oregistrerad)

Hej, tack för alla svar, men jag får tyvärr inte till det, troligen orkar inte dator eller så är det nåt med ljudkortet? programmet kanske för stort för min laptop?

Jag fick avinstallera programmet i fråga, tyvärr, de va fruktansvärt bra ljud samplingar från programmet. och hoppas få pengarna tillbaka (köpte det i måndags) 

mvh

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det verkar vara ett stort paket, iconica ensembles. Hur stor är din hd och hur mycket har du kvar? För om du inte har mycket kvar så blir datorn långsammare också så det kan ju spela in också. Har du antivirusprogram som tar upp en del? Stäng av den också. Och som pme skrev, kolla så du inte har något virus. Väldigt länge sen jag drabbades av sånt men kommer ihåg att det ställde till det med cubase då.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, Die Hard säger:

Det verkar vara ett stort paket, iconica ensembles. Hur stor är din hd och hur mycket har du kvar? För om du inte har mycket kvar så blir datorn långsammare också så det kan ju spela in också. Har du antivirusprogram som tar upp en del? Stäng av den också. Och som pme skrev, kolla så du inte har något virus. Väldigt länge sen jag drabbades av sånt men kommer ihåg att det ställde till det med cubase då.

Ja just det.  Glömde fråga....  kollat hur det är med växelminnet? Kan vara lite trångt då datorn  får jobba hårt vid så få spår....

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...