Jump to content
Annons

Behöver hjälp med bas


Manne Östling

Recommended Posts

Hej musikproducenter! Just nu jobbar jag med en låt. Den tillhör genren Tech-House, en vanlig trend hos denna genren är att ha sin bas-gång vid runt 50hz, och min låt följer denna trend. Hur ska jag kunna få min låt att låta bra på dåliga ljudsystem t.ex på en Laptop, Chromebook, iPhone etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Genom att mixa bra helt enkelt. Lätt? Ja när man kan det. Innan dess, nej. Ingen här kan svara med att gör si eller så med basen. Allt beror självklart på hur allt låter omixat och hur man vill att resten ska låta.Det är helheten som avgör slutresultatet. Sen har alla som kan sin sak sina knep för att nå dit då ingen mixar likadant. När man är får man testa allt på olika system. Låter det inte bra än? Tja, då är det inte tillräckligt bra mixat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man brukar ju layra och ha ett lager "mid"-bas vid ~220Hz också, eftersom skithögtalarna  oftast inte ens kan spela upp ~40-50Hz . 

 

Men sidechaina allt mot kicken är ju grunden i all möjlig sorts EDM, men det verkar du redan veta. 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte helt hundra på att jag förstod dig rätt men jag utgår från att du vill att basen ska projicera bättre på små högtalare som helt enkelt inte klarar av basomfånget naturligt?

 

Om det är så så skulle ju t. ex. Waves Maxxbass lämpa sig. Om jag inte förstått fel så skapar/förstärker den övertoner baserat på källjudet som du sätter den på, vilket gör att basen går att höra på mindre högtalare också.

 

Här är en torftig video som förklarar och ger exempel: 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ha en sinuston i botten, men jag tror att sinuslågbas bör tänkas mer som en eftertanke när man har ett bassound man gillar. Att mixa en sinuston i subpartiet mer än volymmässigt, makes no sense, för att det "enda man kan göra" är att addera övertoner, men då återigen, det hör till produceringen av bas soundet, så gör en bas som cuttar som du tänkt dig, antagligen tillhörande faktor till det är en triangelvåg eller liknande, och addera en sinuston efter i subpartiet

Här är en riktigt bra artickel
https://www.attackmagazine.com/technique/tutorials/ten-production-tips-for-better-basslines/

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
12 timmar sedan, Grooty säger:

Inte helt hundra på att jag förstod dig rätt men jag utgår från att du vill att basen ska projicera bättre på små högtalare som helt enkelt inte klarar av basomfånget naturligt?

 

Om det är så så skulle ju t. ex. Waves Maxxbass lämpa sig. Om jag inte förstått fel så skapar/förstärker den övertoner baserat på källjudet som du sätter den på, vilket gör att basen går att höra på mindre högtalare också.

 

Här är en torftig video som förklarar och ger exempel: 

 

Maxxbass är en bra plugg. Men det krävs att man kan mixa bra nog för att den ska göra nytta.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...