Jump to content
Annons

Virtuell windows


otippad

Recommended Posts

Hej!

Man kan installera Win XP gratis nu som virtuell maskin med full installation. 

Hur tror ni denna installation kopplar till Cubase? Ej säker men tror inte det finns drivers för mitt moderkort till XP som jag har på skiva

men är ändå sugen att öppna massa gamla projekt. 

 

Kan det funka?

Guide för dig med Win 7 pro till detta

 

Mvh

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror jag hoppar detta och kör två win på olika hdd.

 

Stämmer det att om man kopplar ut win 7discen på sata 1 och installerar xp på sata 2

att 7an sen funkar som main och att man kan starta xp på sata 2?

 

Gjorde detta utan att koppla ur sata 1 vilket sabbade hela 7an och en hårddisk.

Kaos!

 

Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar just om du inte har fel inställt i BIOS så det är det som ställer till det. Tror inte win xp klarar en del av de mera moderna alternativen som win 7 gör. Det var ju ett tag sedan så jag har glömt vad dom/det heter men jag har en gammal burk jag kan dra igång ikväll och kolla och återkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter AHCI som är för sata och är istället för IDE. Det verkar som det också handlade om 32 eller 64 bitars os och xp tror jag är 32 men tydligen har folk hittat olika lösningar så googla på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, KalleS säger:

Det heter AHCI som är för sata och är istället för IDE. Det verkar som det också handlade om 32 eller 64 bitars os och xp tror jag är 32 men tydligen har folk hittat olika lösningar så googla på det.

Intressant, minns det när jag var inne och kikade senast. Räcker det om jag flippar om den disken med xp till ahci eller påverkar det alla slots?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt det är länge sedan så jag minns inte allt dessvärre men man kan inte ha både ahci och ide i bios utan det är antingen eller som gäller. Har du sen inte lösningen tillhands hur man gör med XP så det funkar med ahci så är det nog kört och sen har du problemet med 32 eller 64 bitars os och då behöver du nog ta ställning till vilket du vill köra. Jag förutsätter at win 7 kan köra både 32 och 64 men vet inte 100. 

Kort sagt jag tror du antingen får dra ur kabeln till den disk du inte kör på och ställa om bios efter det från gång till gång eller skaffa en äldre burk som kör XP

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en installation med Xp och Win7. Jag installerade Xp först och sedan Win7 och Win 7 installerade då en bootmanager  som gör att man kan välja vilket operativ man vill ha.

Förr i tiden kopplade man in hårddiskar via ide och nu använder man sata.

Från början fanns det moderkort med sata men inte ahci, det kom senare och kör man Ssd bör man ha ahci.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
6 timmar sedan, KalleS säger:

Som sagt det är länge sedan så jag minns inte allt dessvärre men man kan inte ha både ahci och ide i bios utan det är antingen eller som gäller. Har du sen inte lösningen tillhands hur man gör med XP så det funkar med ahci så är det nog kört och sen har du problemet med 32 eller 64 bitars os och då behöver du nog ta ställning till vilket du vill köra. Jag förutsätter at win 7 kan köra både 32 och 64 men vet inte 100. 

Kort sagt jag tror du antingen får dra ur kabeln till den disk du inte kör på och ställa om bios efter det från gång till gång eller skaffa en äldre burk som kör XP

Tydligen kunde jag inte välja transfer protocol utan datorn verkar vara i nåt gränsland mellan gammalt och nytt och har nåt som heter smart

https://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

 

Kanske kan funka endå då.

Det är oem så jag kan ej installera win 7 pro efter xp men det bör gå med select boot drive start efter xp install om xp kommer som nr 2.

Har en säkerhetsklonad oem win 7 i fall det blir för mycket kaos. 🙂

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha tack för infor. Nej grejen var att jag inte kunde hitta ide uhci settings utan bara smart. 

Motherboard Model:  FOXCONN 2A8C. G41

 

Har inte provat setup xp än.

 

Vat du om det räcker med att ta disable ssd i bios eller måste jag öpnna och koppla ur under installationen?

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
18 timmar sedan, peterT säger:

Ide finns inte längre på moderkorten det slutade att användas för mer än 10 år sedan. Jag skulle koppla ur ssd:n under installationen, för säkerhets skull.

Alltså IDE transfer mode under installationen. Man måste hitta en setting i bios för att stänga av AHCI för att XP ska kunna installeras? 

 

Jag hitta steg 2 iaf om man lyckats med installationen. En guide för AHCI - drivers in XP

 

https://www.prime-expert.com/articles/a11/change-from-ide-to-ahci-without-reinstalling-windows-xp/

Redigerat av otippad
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara ett gammalt moderkort, är det 10 år eller så, kan det vara så att moderkortet inte stödjer Ahci. Jag byggde en ny dator 2007 och på den fanns inget Ahci stöd, det var en av anledningarna till jag byggde en ny 2012, ssd:er funkar bättre med Ahci. Och då går den nog i ide mode.

Detta är väl ditt moderkort

http://foxconnchannel.com/ProductDetail.aspx?T=Motherboard&U=en-us0000483

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, peterT säger:

Jag fick 563,9 MB/s i läshastighet. Vilket nog var ganska bra för några år sedan.

Nu är det sånt här som gäller

https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4545912

Läshastighet 2 500 MB/s

Skrivhastighet 2 000 MB/s

Danke! ser ut som siffrorna som står på diskarna.

hehe ja jag såg ett klipp där de visa nya staplarna. Grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...