Jump to content
Annons

För hög BAS vid inspelning


Johnsson

Recommended Posts

Tja, gitarrspelare men lite av en nybörjare vad gäller studioinspelning.

Har börjat spela in med min klassiska gitarr, jag spelar in i en SE Electronics SE2200 mikrofon, genom en Scarlett Focusrite 2i2 och ut genom Presonus Eris E5 monitorer. Lyssnar jag på inspelningen i mina headphones så låter allt bra. När jag dock lyssnar på inspelningen i mina Eris E5 monitorer så är det en extrem hög bas på E,A,D strängarna, nästan så det skär i öronen och inte går att lyssna på.  Kan säkert bero på flera saker men frågan är vart problemet börjar. hur det går att undvika och om det går att få bort i efterhand (använder StudioOne).

 

 

- Avståndet/placering mellan gitarren och mikrofonen?

- Problem med mikrofon?

- GAIN inställningar/ljudkort

- Justera monitorerna?

- Hur kan jag minimera basen i StudioOne?

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pdac (oregistrerad)

Low cut på micken, ta med datorn ut i vardagsrummet eller annat större rum och sätt dig i soffan och spela in med micken vid 12 bandet snet mot hållet. Soffan samt rummets storlek hjälper dig att minimera basresonansen. 

 

 Om du har någon dynamisk mikrofon oxå (typ sm57 eller likande) riggar du upp den oxå för att få mer av mellanregister och topp. Sedan blandar du dessa två mickar tills du har det sound du är ute efter 🙂

Är till och med hårdare än DionHarris så skulle säga att allt under 60-70 hz skulle jag dessutom cuta bort vid mix. 

Speciellt ifall du ska lägga några andra instrument spår på låten. Då skulle cuta bort ända upp till 100hz

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)

Du har två low cut inställningar på micken. Testa först 80hz och tycker du fortfarande att det låter för basigt har du även en 160hz cut. Men jag hade nog rekommenderat att köra på 80hz å sedan ta bort mer i mixern ifall det behövs istället. 

Stora problemet för dig är inte egentligen de frekvenser du kapar bort längst ner utan oktavklangen på det frekvensområde du har problem med i rummet. Har du exempelvis ett problem med ett A som ligger vid 110hz så kommer det generera en oönskad överdriven resonansklang vid 220hz, 440hz och 880 hz.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för all respons, det uppskattas.

12 timmar sedan, slejnard säger:

Prova högpassfilter på micken eller efter inspelning.

@slejnard Med högpass/low cut filter efter inspelning, antar jag att du syftar på någon EQ i Studioone? Jag menar jag har filter på mina monitorer flat/80 hz/100hz, men jag vill ju inte "lura" mig själv.

12 timmar sedan, slejnard säger:

Micka en bit ifrån från ca 12:e band riktat snett mot ljudhålet. Inte rakt mot.

@slejnard Fint tips och Funkar bättre ! Dock inte helt borta.

11 timmar sedan, DionHarris säger:

Detta är ett, som sagt, känt problem.

Skär bort allt under 32 Mhz med en EQ och se om det blir bättre. Riktigt bra blir det nog aldrig.

@DionHarris Vill helst att grunden blir så bra som möjlig innan jag använder mig av efterjusteringar som EQ.

9 timmar sedan, pdac säger:

Low cut på micken, ta med datorn ut i vardagsrummet eller annat större rum och sätt dig i soffan och spela in med micken vid 12 bandet snet mot hållet. Soffan samt rummets storlek hjälper dig att minimera basresonansen.

 Om du har någon dynamisk mikrofon oxå (typ sm57 eller likande) riggar du upp den oxå för att få mer av mellanregister och topp. Sedan blandar du dessa två mickar tills du har det sound du är ute efter 🙂

Är till och med hårdare än DionHarris så skulle säga att allt under 60-70 hz skulle jag dessutom cuta bort vid mix. 

Speciellt ifall du ska lägga några andra instrument spår på låten. Då skulle cuta bort ända upp till 100hz

 

9 timmar sedan, pdac säger:

Du har två low cut inställningar på micken. Testa först 80hz och tycker du fortfarande att det låter för basigt har du även en 160hz cut. Men jag hade nog rekommenderat att köra på 80hz å sedan ta bort mer i mixern ifall det behövs istället. 

Stora problemet för dig är inte egentligen de frekvenser du kapar bort längst ner utan oktavklangen på det frekvensområde du har problem med i rummet. Har du exempelvis ett problem med ett A som ligger vid 110hz så kommer det generera en oönskad överdriven resonansklang vid 220hz, 440hz och 880 hz.  

@pdac My bad, jag har en SE2200 C II, dvs en low-cut inställning på 60hz och den är påslagen. Med lite avstånd och inspelning från 12e bandet  så skär inte basen lika mycket längre och brusar inte lika mycket, dock finns det fortfarande kvar men har inte testat byta rum och ingen soffa än 🙂 Som du skriver ovan så kommer jag att lägga flera instrumentspår samt sång.

- Är din rekommendation då att jag kör på 60hz, och sedan skär bort mer i mixern eller finns någon anledning att införskaffa en annan mikrofon med highpass/lowcut filter mer än 60 hz? Eller finns annat alternativ som exempelvis någon extern highpass/lowcut filter?

- Målet måste väl ändå vara ett så bra grundarbete som möjligt, dvs så "rätt ljud" in som möjligt innan man börjar med efterjusteringar/mixing i form av EQ eller hur stor roll spelar det?

- Vad tror du om inställningar på mina monitorer. Som jag skrev ovan så har de också filter; flat/80hz/100hz. Resten är massa dB inställningar.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
19 minuter sedan, Johnsson säger:

@slejnard

@slejnard

@DionHarris

@pdac

 

- Målet måste väl ändå vara ett så bra grundarbete som möjligt, dvs så "rätt ljud" in som möjligt innan man börjar med efterjusteringar/mixing i form av EQ eller hur stor roll spelar det?

- Vad tror du om inställningar på mina monitorer. Som jag skrev ovan så har de också filter; flat/80hz/100hz. Resten är massa dB inställningar.

 

Helt rätt att grunden avgör hur bra resultatet blir. Fix it in the mix funkar inte. Skit=skit ut. Målet man försöker nå är att behöva  göra så lite som möjligt när det är dags börja mixa. Men det krävs ju att man har ett bra rum till att börja med att spela in i. Sen behöver rummet vara bra nog för att mixa i. Annars löper man risken att det inte låter så bra när man lyssnar någon annanstans. Testa i mobilen, laptopens(om nu har en eller någon annans)högtalare, bilen etc. Men det är inte ovanligt med även kommersiella låtar att man behöver t ex skära bort vissa oönskade frekvenser med EQ. Viss bas på vissa instrument som en akke är inte ovanligt t ex just runt 200hz att man behöver dippa där. Så kan även fallet vara med elbas också. Med virvel är det inte helt ovanligt att man höjer där istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du säger att det låter som det ska i lurar, så är det kanske mer lyssningen än inspelningen som är problemet ? Hur har du dina monitorer placerade ? Står de i hörn så förstärker det lätt basfrekvenserna...

Link to comment
Dela på andra sajter

pdac (oregistrerad)
På 2018-10-01 på 22:30, Johnsson säger:

@pdac My bad, jag har en SE2200 C II, dvs en low-cut inställning på 60hz och den är påslagen. Med lite avstånd och inspelning från 12e bandet  så skär inte basen lika mycket längre och brusar inte lika mycket, dock finns det fortfarande kvar men har inte testat byta rum och ingen soffa än 🙂 Som du skriver ovan så kommer jag att lägga flera instrumentspår samt sång.

- Är din rekommendation då att jag kör på 60hz, och sedan skär bort mer i mixern eller finns någon anledning att införskaffa en annan mikrofon med highpass/lowcut filter mer än 60 hz? Eller finns annat alternativ som exempelvis någon extern highpass/lowcut filter?

- Målet måste väl ändå vara ett så bra grundarbete som möjligt, dvs så "rätt ljud" in som möjligt innan man börjar med efterjusteringar/mixing i form av EQ eller hur stor roll spelar det?

- Vad tror du om inställningar på mina monitorer. Som jag skrev ovan så har de också filter; flat/80hz/100hz. Resten är massa dB inställningar.

 

Är du nöjd med micken i övrigt så ser jag ingen anledning att byta ut den enbart för ytterligare lågpassfilter. 

Precis som många skrivit tidigare är det ett känt problem med basresonans vid inspelning av akustiska instrument med lågt tonomfång som tex akustiska gitarrer. 

Detta förstärks ifall en spelar in i ett rum med sämre akustiskbehandling. 

Du har helt rätt inställning att du vill få en så bra inspelning från början! Äger du några andra mikrofoner? Kanske någon dynamisk mikrofon (tex sm57, sm58 eller motsvarande)? Testa i sådant fall att även spela in gitarren med denna, allra helst båda samtidigt. Testa att flytta runt båda mikrofonerna tills du tycker det låter bra helt enkelt. Det finns inga exakta bästa placeringar av mikrofoner som en alltid skall ha vid inspelning. Det gäller bara att lära sig lita på sina öron. 

Kontrollera även hur EQ kurvan för inspelningen ser ut i en EQ analysator (analyzer). Brukar finnas som standardpluggar i de flesta DAWs annars finns det gratispluggar att ladda ner. Ser EQn ok ut utan några jättestora pikar under säg 100-200hz är nog inspelningen ok ändå.

Ja det finns många varianter av externa lågpassfilter. De flesta analoga mixerbord och även många rackade kanaler/preamps har EQ inställningar för både låg och högpassfilter som går använda vid både inspelning och mixning. Men ett bra mixerbord eller extern preamp hade inte varit min första rekommendation till dig. 

Men ifall du begränsas av den utrustning du för tillfället har så går det reparera en del i nästa steg. 

Precis som JacobP skrev ovan kanske det är lyssningen i rummet som är problemet ifall du tycker det låter bra i lurarna. 

Min absoluta främsta rekommendation till dig och egentligen alla som spelar in och mixar hemma är följande.

1. Försök att få ett så dött å dämpat ljud som möjligt. Antingen genom att sätta upp dämpande diffusorer (exempelvis av stenull i en ram klätt i tyg) eller bara hänga upp så mycket täcken och filtar du kan hitta i hemmet. Se till att ha en tjock matta på golvet. Det är alltid bättre att ha så lite rumljud som möjligt ifall en inte spelar in i ett rum som inte är byggt för inspelning. Rumljuds (alltså reverb) kan du sedan lägga till i mixen istället. 

2. Se till att ha mer än en mikrofon. En bra grund är att ha både en kondensator och en bra dynamisk mikrofon. Var inte rädd att testa att blanda dessa mikrofoner eller flytta runt dem tills du är nöjd med hur det låter. 

3. Skaffa hellre bra hörlurar än dyra monitorer. Vill du ändå använda högtalare så se till att kompensera för brister gällande akustik i rummet genom att placera högtalarna på ett så bra ställe i rummet som möjligt. Läs på mera kring akustik och hur ljudvågor fungerar och agerar i olika rum.

4. Låna eller hyr en bra mätmikrofon och skaffa en bra eq lösning för lyssningen som kompenserar för olika problemfrekvenser. Det gör vi som driver proffesionella studios oxå för att kompensera för problem vi inte kunnat bygga bort. Sonarworks är svinbra och väldigt prisvärt. De säljer även hörlurar de mätt upp i sitt laboratorium. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...