Jump to content
Annons

logic plug ins bra eller?


leopard

Recommended Posts

orkar nån veteran ladda upp en låt mixad bara med logic effekter och en med sina favoriteffekter?

för att se vad vi nybörjare skulle vinna på att uppgradera till tex slate eller waves. eller om det bara ligger i fingrarna som vissa säger. 

själv gillar jag inte vissa logic effekter som excitern och deessern men har svårt att utvärdera kompressorerna och eq.

 

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är man nybörjare så spelar det ingen roll vilken lyxig plugg man använder om man inte använder dom korrekt, ta mig inte fel, vill inte kritisera^^

Men det finns många olika pluggar som jobbar och färgar olika. Så med så beror det lite olika vad för typ av musik man mixar.  Mitt tips skulle vara att kolla mixningstutorial och liknande på Youtube! ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, leopard säger:

orkar nån veteran ladda upp en låt mixad bara med logic effekter och en med sina favoriteffekter?

för att se vad vi nybörjare skulle vinna på att uppgradera till tex slate eller waves. eller om det bara ligger i fingrarna som vissa säger. 

själv gillar jag inte vissa logic effekter som excitern och deessern men har svårt att utvärdera kompressorerna och eq.

 

mvh

Nu har jag inte logic eftersom jag har pc. Men det är knappast något fel på excitern eller de-essern i logic. Att du är nybörjare förklarar nog varför du inte gillar dem två. Du har helt enkelt inte lärt dig att bemästra dem två. En exciter bör användas väldigt sparsamt för bästa resultat. Finns en del skivor från 80-talet där man vräkte på och...ja de lät allt annat än roliga. Du vinner ingenting på att uppgradera med andra pluggar. Visst kan man använda fristående pluggar men spara in på det för nu. Lär dig använda de som följer med logic först innan du ens tänker tanken på att köpa fristående pluggar. Kvaliteten är lika bra på de inbyggda som fristående. Det är allt för lätt att låta sig luras av all mördande reklam typ för en proffsig mix behöver du våra pluggar. Det är rent skitsnack. 

Ingen hör någon skillnad om det är mixat med logics egna eller fristående. Det handlar bara om kunskap. De allra flesta proffsmixare använder pro tools och tappat räkningen på alla gånger jag sett de använda pro tools EQ och kompressor. Ett vanligt knep många pluggtillverkare även kör med att volymen är högre på deras, säg t ex kompressor och genast tycker folk wow vad bra den låter eftersom högre låter bättre. Men när man jämför med sänka volymen på pluggen till nivån på råa filen så försvinner den wowfaktorn genast.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Tycker nog att det är ganska stor skillnad på olika typer av plugins. Kompressor och EQ tillhör absolut inte det som man behöver köpa till. Men andra effekter är det större skillnader på. Tex reverb och framför allt instruments. Men behovet är naturligtvis beroende på vad man sysslar med för musik. Sysslar man med 1700 tals musik så är behovet av en analog trummaskin ganska liten.  På gearslutz fanns/finns det en test där Chris Lord-Alge mixar analogt vs ProTools med Slate plugins. (Naturligtvis betalat av Slate och en lång tråd om resultatet, både före och efter informationen om vilken som var vilken) Men jag tror att det är mer eller mindre omöjligt att göra en rättvis test av det slag du vill ha. Men visst vore det spännande och höra resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...