Jump to content
Annons

Studiotrumset och cymbaler för inspelning? Budget 15k


troeds

Recommended Posts

Tjo, vi är på jakt efter ett välljudande trumset för studioinspelning. Budget för kit, virvel och cymbaler är 15 000 kr.

Så om folk med lite koll på detta vore det guld att få lite input på vad vi borde leta efter! Tänk ett bra allround-kit för olika genrer, inte ett Rush-trumset med 22 toms liksom.

1. Förslag på trumset. Märke, storlek på trummorna (mått liksom), material etc.

2. Förslag på virvel. Skulle vilja ha något i stil med en Supraphonic. Lite djupare med bra punch.

3. Förslag på cymbaler. Inte alltför tjocka och "plingiga", gärna mer åt jazzhållet. Hihat inkluderat. 

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle satsat på Hihat, virvel, kick. I den ordningen. Om man har en hihat som låter snyggt och inte KSSHHHHHHHHH i 100db så gör det att ens produktioner med trummor i inte förstörs. Köpte en zildjian K constantinople 14 tum för inte så länge sen, fin hihat. Men jag behöver inte köpa resten av trummorna då jag hyr in mig i studio med trummor. Resten av cymbalerna kan man överdubba/sample replace, om de är mindre bra, om man inte kör jazz eller liknande

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-09-24 på 23:10, Casperfren säger:

Jag skulle satsat på Hihat, virvel, kick. I den ordningen. Om man har en hihat som låter snyggt och inte KSSHHHHHHHHH i 100db så gör det att ens produktioner med trummor i inte förstörs. Köpte en zildjian K constantinople 14 tum för inte så länge sen, fin hihat. Men jag behöver inte köpa resten av trummorna då jag hyr in mig i studio med trummor. Resten av cymbalerna kan man överdubba/sample replace, om de är mindre bra, om man inte kör jazz eller liknande

Okej, intressant! Constantinople-serien låter ju svinbra, men får se hur mycket vi kan lägga på cymbaler. Har fått tips om Yamaha Recording Custom och Gretsch USA Custom som ska vara rätt allround och lämpliga för studio. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan nog hålla med om att ha en bra kick, virvel å hihat och cymbal kan vara prioriterat framför ett helt kit I mellanprisklassen. 

 

Utan cymbaler så borde ni dock kunna få tag i ett bubinga eller yamaha recording custom. Jag gillar personligen black beauty virveln och soul tone cymbaler som är mörkare i regel och passar väldigt bra till inspelning. Glöm inte köpa en tunebot, riktigt bra verktyg 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...