Jump to content
Annons

Hur få mindre dynamik i jazztrummor?


Not static at all

Recommended Posts

Ska mixa en inspelning med en jazzkvartett. Inspelningen låter skitbra. Liveinspelat i ett bra rum och trummorna mickade med x/y-par ovanför och en mik snett framför baskaggen. Det låter grymt bra så jag behöver knappt göra nåt med eq. Men musiken är ibland väldigt gles och trummorna spelar väldigt svagt och jag skulle vilja att de svagaste partierna blir starkare i förhållande till de starka transienterna, helt enkelt få mindre dynamik. Jag har testat med Waves L3-LL Multi, som ju egentligen är en mastringsplugg, en multibands limiter. Den funkar som jag vill; höjer upp de svaga delarna och dämpar de allra starkaste ljuden. Jag kan reglera hur mycket den ska dra ner dynamiken med hur jag ställer Threshold och Output. Min fråga är nu, är det "rätt" att använda L3-LL på trumbussen? Jag tycker den låter bra, men gör den nåt "olämpligt" med ljudet och finns det andra liknande pluggar som är mer lämpade för kanaler och bussar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Saken är den att det finns ingen sån plugg som gör hela jobbet åt en. Många promixare använder waves L1 eller L2 men vilken limiter som helst duger. De använder de bara för att det går snabbast.  Oavsett om de använder dem så är det ingen set and forget plugg. Man behöver ändå volymåkningar. Ett av de första tecknen på en amatörmix är för lite eller ingen volymåkning alls. Vill man ha det bästa möjliga resultatet så duger det inte att vara lat eller bekväm. Man gör det som krävs helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du bara få bukt med transienter så är limiter rätt väg att gå, men om du dessutom vill jämna ut spelet så är leveling-compressor vad du är ute efter.
Finns många, exempelvis Cakewalks CA-2S är gjord för detta, men min personliga favorit är Weiss Compressor/Limiter. Deras DS-1 är ännu bättre (Compressor/Limiter är ett derivat av den), men är man ovan vid comprimering så är den kraftigt överkurs. Och inte helt billig. Även om även C/L och två till pluggar ingår när man köper den.
För leveling så är optiska compressorer generellt bäst då de har en tröghet som lämpar sig väldigt bra för sånt här, Wiess som jag nämnde är iof helt digital men har en trevlig funktion där du kan be den reagera på genomsnittlig volym istället för peakar, men generellt, vad du än väljer, så gäller låg threshold och väl avvägda attack/decay-tider. Och som Den Hårde redan nämnt så är inte sällan fader-åkningar bäst för sånt. Allt beror på materialet och vad det tillåter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Inser att det inte bara är att trycka igång pluggen - jag får laborera lite med volymåkning också:)

De limiterpluggar jag har i mitt Waves-paket är L1, L2, L3 Multimaximizer, L3 Ultramaximizer, L3-LL Ultra, L3-LL Multi och L316. De senare är väl utvecklingar av L1 då de är försedda med fler features. Men vilken av dessa skulle ni jobba med? När man googlar på dem så säger folk att de "låter" olika. Dock ingen samstämmig syn på vilken som är bäst. Vad säger ni, vilken av dem skulle ni jobbat med?

Har även Limiter No6 (Vladislav Goncharov),  LoudMax (Thomas Mundt) - dessa har jag aldrig testat. Sen en som heter Transient (Audio Assault) som kallas "transient shaper" men det kanske inte är nåt jag har nytta av här - eller är det nåt i stil med "soft clipping control"?

Finns det någon annan gratis limiter plugg som är bra?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ljudhanterare får man lyssna och avgöra. De låter lite olika, ett bra sätt att tänka är att man höjer rms:en med limiter. Jag skulle inte vara rädd för att bara göra som du gjort, pressa ihop det med en limiter, tycker l2 nog låter mjukt och fint ofta. Sedan finns det kompressorer som plattar till ljud på ett väldigt bra sätt, tex sonnox kompressor och fabfilters compressor skulle nog passa bra till denna genren.

Jag gissar att jag skulle satt en l2 på trumsettet tills det låter rimligt dynamiskt, som att man vill att det ska vara inspelat egentligen, sedan en l2a paralellt som har kanske 13 db gainreduction, och blanda in så du får lite go "sås"

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, Casperfren säger:

Som ljudhanterare får man lyssna och avgöra. De låter lite olika, ett bra sätt att tänka är att man höjer rms:en med limiter. Jag skulle inte vara rädd för att bara göra som du gjort, pressa ihop det med en limiter, tycker l2 nog låter mjukt och fint ofta. Sedan finns det kompressorer som plattar till ljud på ett väldigt bra sätt, tex sonnox kompressor och fabfilters compressor skulle nog passa bra till denna genren.

Jag gissar att jag skulle satt en l2 på trumsettet tills det låter rimligt dynamiskt, som att man vill att det ska vara inspelat egentligen, sedan en l2a paralellt som har kanske 13 db gainreduction, och blanda in så du får lite go "sås"

Tack för tipset. Jag skapar alltså en buss till med en L2:a och ställer in den med lägre threshold så att den jobbar hårdare/kapar mer? Är det så du menar med gain reduction? Och sen blendar ihop bussarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, Not static at all säger:

Tack för tipset. Jag skapar alltså en buss till med en L2:a och ställer in den med lägre threshold så att den jobbar hårdare/kapar mer? Är det så du menar med gain reduction? Och sen blendar ihop bussarna.

Japp:)
Så du har ett reglage med rimlig dynamik, och ett reglage med bara rms

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Not static at all säger:

Ja det låter i grunden bra, men dynamiken är för stor. 

Syftar på mixning, ofta övertänker folk att man inte ”ska” göra det ena eller andra. (Limiter på jazztrummor tex) Oftast tänker inte topp mixarna på regler. Facit är ju hur det låter tillslut. Sedan är ju frågan om man ens övertänker korrekt, vad är naturligt och inte? Om något låter bra, tänk då varför det låter bra, det är oftast för att det emulerar något som händer i verkligheten, och är ju då mer korrekt för oss människor som är de som ska lyssna till resultatet(:

Link to comment
Dela på andra sajter

Limitering är ju bra för att få bort enskilda peakar, men jag skulle först testa att sätta en busskompressor på den stereobuss där du kanske har samlat ihop XY-mickarna? En mjuk komprimering, som några är inne på ovan. Då kan du lyfta upp helheten i trummorna utan att det behöver påverka soundet så mycket. 

Beroende på vad det är du vill lyfta fram i trummorna kan du ju dessutom jobba med EQ på XY-bussen - t.ex. få ner cymbalerna lite jämfört med annat genom att dra ner höga frekvenser med ett försiktigt hyllfilter (shelving high).

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, Jayway säger:

Limitering är ju bra för att få bort enskilda peakar, men jag skulle först testa att sätta en busskompressor på den stereobuss där du kanske har samlat ihop XY-mickarna? En mjuk komprimering, som några är inne på ovan. Då kan du lyfta upp helheten i trummorna utan att det behöver påverka soundet så mycket. 

Beroende på vad det är du vill lyfta fram i trummorna kan du ju dessutom jobba med EQ på XY-bussen - t.ex. få ner cymbalerna lite jämfört med annat genom att dra ner höga frekvenser med ett försiktigt hyllfilter (shelving high).

Ok, ska testa! Har du förslag på nån bra kompressor som passar för detta, helst inom Waves-pluggarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
4 timmar sedan, Not static at all säger:

Ok, ska testa! Har du förslag på nån bra kompressor som passar för detta, helst inom Waves-pluggarna?

Det spelar ingen roll vilken du använder. Det märks att du är grön. Inget fel med det men ju fortare du lär dig att det spelar mindre roll vad du använder än hur du använder pluggar. Det är inget märkvärdigt med Waves eller andras pluggar. Den där myten att vissa är mer proffsiga än stockpluggar är en myt som man skapar för att sälja. Ingen hör heller vad du använt. Du kan lika gärna använda dina DAW-pluggar. Det skulle säkert förvåna många gröna hur ofta proffs använder Pro Tools standard EQ och kompressor. Kolla in här hur man använder en kompressor lättförklarligt. Ställ dig frågan också, behövs verkligen en kompressor? Bara för att de finns är det inte alltid säkert att man behöva använda en alltid.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, Die Hard säger:

Det spelar ingen roll vilken du använder. Det märks att du är grön. Inget fel med det men ju fortare du lär dig att det spelar mindre roll vad du använder än hur du använder pluggar. Det är inget märkvärdigt med Waves eller andras pluggar. Den där myten att vissa är mer proffsiga än stockpluggar är en myt som man skapar för att sälja. Ingen hör heller vad du använt. Du kan lika gärna använda dina DAW-pluggar. Det skulle säkert förvåna många gröna hur ofta proffs använder Pro Tools standard EQ och kompressor. Kolla in här hur man använder en kompressor lättförklarligt. Ställ dig frågan också, behövs verkligen en kompressor? Bara för att de finns är det inte alltid säkert att man behöva använda en alltid.

 

Hade jag varit ogrön så hade jag inte hängt på det här forat;)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Danne Z säger:

Jazzmusiker har oftast höga krav. Av det du berättat har dom lagt ner väldigt mycket på inspelningen. Då undrar man ju varför dom anlitar någon som har noll erfarenhet av att mixa. För det är väl inte så att du har utgett dig för att kunna din sak men att dom i själva verket kommer bli blåsta?

Har jag berättat något om hur mycket de lagt ner på inspelningen? Och hur kan du veta något om min erfarenhet som mixare utifrån min frågeställning? Vi kanske är glada amatörer allihopa. Eller inte.
Min frågeställning gällde ett specifikt problem; jag bad inte om någons synpunkter på upplägget mellan mig och musikerna. Vore därför tacksam om du inte insinuerade så förbannat mycket. Har du inget svar på min fråga får jag be dig hålla dig borta från tråden!

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-09-16 på 19:29, Not static at all säger:

Lägg ner nu. Skrev det bara för att ni skulle vara snälla mot mig.

Mata inte trollet! De flesta här är schyssta och din ursprungsfråga var relevant. Jayway tyckte jag gav vettigt svar. Lycka till med mixen. Blir säkert bra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...