Jump to content
Annons

Recommended Posts

Som titeln antyder så har jag bestämt mig för att köpa en Macbook Pro men behöver lite råd kring vilken jag ska köpa,

eller rättare sagt: Vilken anpassning är viktig?

 

Macbook Pro går ju som ni vet att köpas i flera olika varianter med olika anpassningar så som processor, minne och lagring.

Det är ju superbra.....men......leder till en väldans massa huvudkliande många timmar framför datorn om man inte är så haj på datorkomponenter.

Här är alternativen, man får mer val när man väljer en av de första två: https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/macbook-pro/15-tum

 

Den kommer att användas främst till musikproduktion och då med FL studio som DAW till att börja med men sedan även Ableton och Logic. Det är viktigt att den är väl anpassad för att klara av många tunga musikprojekt, plugins, ljudfiler och inspelningar.

Har försökt forska och lära mig vad som behövs via FL studios egna tips: https://support.image-line.com/action/knowledgebase?ans=214 och https://www.cpubenchmark.net/laptop.html men känner mig inte mycket klokare. 

 

Så jag öppnar frågan här, kan någon vänlig själ snälla göra det hela lite lättare för mig? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror på hur du kommer att jobba. Snabb cpu om du ska köra många pluggar, ett tips är att du kör helst Intel i7 eller i9, klockfrekvens är inte lika viktigt som antal cores. Logic klarar idag 36 cores. RAM om du ex kör med mkt samplingar, ex Toontrack, Spectrasonic, Native instrument osv...
Hårddisken kan du ta så liten du vill eftersom att det finns skitsnabba externa med thunderbolt som du kan ha projekt på och ljudbibliotek på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är en av de nya 15-tummarna som är aktuell för dig, så är ju även basversionen av cpu (Coffee Lake) grymt kraftfull, trots "bara" 2.2 ghz så har den ca 50% högre geekbench score i single core prestanda, och mer än det dubbla (6 kärnor) i multicore jämfört med min i7 2.4 ivy bridge (4 kärnor). De snabbare cpu-alternativen skiljer inte mycket i prestanda men mycket i pris, skulle välja basversionen om jag skulle välja. Likaså tror jag 16GB RAM är fullt tillräckligt om man inte kör stora orkester-bibliotek. Däremot skulle jag lägga till lite extra på större SSD lagring; smidighet och mobilitet är kanske en viktig faktor om man köper en sån här burk...

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-09-12 på 18:16, JakobP säger:

Köp den dyraste du tycker du har råd med är väl det enkla svaret 🙂

Jo visst så är det ju men frågan är ju då vart man ska prioritera pengarna. Jag har inte råd att köpa en med maxxad anpassning i allt utan behöver förstå vart jag ska lägga pengarna, processor / minne / lagring.

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, Victor Wolf säger:

Jo visst så är det ju men frågan är ju då vart man ska prioritera pengarna. Jag har inte råd att köpa en med maxxad anpassning i allt utan behöver förstå vart jag ska lägga pengarna, processor / minne / lagring.

Utvecklade svaret lite i mitt andra inlägg, så m.a.o. skulle jag gå på lagringen om det gäller nya macbook pro 15.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...