Jump to content
Annons

Ny på forumet


Pikaz

Recommended Posts

Annons

Tror du överskattar hur aktivt forumet är. Finns ingen anledning att ta bort ett inlägg bara för att man inte får något svar inom två-tre dagar. Det är bara att bita ihop och fortsätta producera.

Lyssnade faktiskt på låten på mobilen i lördags, men hade inte möjlighet att svara då.

Tyckte det lät som det brukar göra hos förstagångsproducenter, fanns inget att anmärka på med hänsyn till kunskapsnivån. Enda tipsen jag har är att sno låtstrukturen från din favoritlåt rakt av. Se till att varje instrument får sin egen plats i ljudspektrumet också, t ex skära bort bas från leadljud, skära bort diskant från komp.

Tänkvärt också att det finns hundratals nya producenter som söker sig till forum och dylikt för att få feedback. Ibland kanske det är bättre att fråga sin mamma eller sambo om man vet att de är uppmuntrande trots att det låter skit. Kontentan är att det är lättare att få respons och sticka ut med en bra och välproducerad låt än på "amatörproduktioner" på internet. Mellanmjölken försvinner i bruset. Tycker jag.

 

Välkommen förresten 🙂

Redigerat av candybag
ze greeting
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!!

Tack för att du svarade ?

ok, nej jag är inte van med forum heller för den delen men det låter sunt det du skriver.

Som jag skrev så är jag helt ny på det här med musik. Det är väldigt roligt!

Om jag förstår dig rätt (kan tyvärr inga fackliga termer) så menar du att det bästa är att jag lär från befintligt material? Alltså bara byta ut instrumenten till det jag vill ha?

Tro mig när jag säger att jag läst o läst i den här smörjan om mixer hit o master dit och allt med konstiga rattar o knappar ?

men jag vill ju förstå hur det funkar!

Kanske kommer det upp något nytt från mig, kanske på en mer passande plats i forumet, inom kort. Hoppas på mer hjälp av folk då ??

Tack igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller bara att nöta och ha kul. Knappande och skruvande kommer med tiden, och med allt bra material som finns för nybörjare på youtube så har dagens generation alla förutsättningar att lära sig.

Förslagsvis riktar du in dig på en mjukvarusynth och lär dig den innan och utantill. Terminologin är likadan överallt, så det gäller att få kläm på alla förkortningar och vad de innebär om man vill kunna nyttja pluggarna fullt ut. Om man tycker det är givande dvs.

Det jag menade var att du snor låtstrukturen rakt av med intro, vers, refräng. Sedan fyller du skelettet med dina egna melodier och ljud. Man kan såklart lära sig genom att kopiera en låt rakt av också, men man skapar ju inget nytt då 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...