Jump to content
Annons

Önskar tips på bra noisegate


hertingen

Recommended Posts

Hej,
Jag har insett att jag nog behöver ha en noisegate pedal när jag spelar el-gitarr, då min förstärkare och distpedaler brummar och brusar väldigt mycket.

Men jag har väldigt dålig koll på noisegate pedaler då jag aldrig använt någon sådan. Har använt cubase inbyggda noisegate då jag spelar/spelar in elgitarr via datorn men aldrig någon till en riktig förstärkare. 

Så om någon har tips på bra pedaler att kolla upp så vore jag väldigt tacksam. Ju billigare desto bättre, men det är hur bra den är som är viktigast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag kör med en EHX Silencer.  Tycker att den fungerar ganska bra och har vettiga features. Skull dock vara trevligt med indikator för dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för budget?

För många år sedan landade en BOSS NT-2 på mitt pedalbord och jag är supernöjd med den; enkel att ställa in, tar liten plats och har t o m en trevlig diod för dämpindikation (😉). En annan trevlig feature är att man kan placera den i loopen om man vill i och med return/send-in- och utgångarna.

Vidare är mitt tips är att, om det är möjligt, ta hem ett par olika pedaler och prova hemma i lugn och ro med din set-up. Lycka till i pedaldjungeln!🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-30 på 21:18, CHAE säger:

Vad har du för budget?

För många år sedan landade en BOSS NT-2 på mitt pedalbord och jag är supernöjd med den; enkel att ställa in, tar liten plats och har t o m en trevlig diod för dämpindikation (😉). En annan trevlig feature är att man kan placera den i loopen om man vill i och med return/send-in- och utgångarna.

Vidare är mitt tips är att, om det är möjligt, ta hem ett par olika pedaler och prova hemma i lugn och ro med din set-up. Lycka till i pedaldjungeln!🙂

Vänligen,

CHAE

Tack för tipset. Ska kollas upp. Har inte direkt satt någon budget men helst så billigt som möjligt. Vad betyder föresten: "En annan trevlig feature är att man kan placera den i loopen om man vill i och med return/send-in- och utgångarna." ? Jag har inte så bra koll på kopplingar och så. 😛 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-30 på 21:32, slejnard säger:

Hur är mickarna på gitarren? Dom kan också brusa/väsnas. Vet inte om det är ett alternativ att dra bort lite av disten? Eller det kanske ska låta som en svärm ilskna bålgetingar det du spelar ?

Lycka till i pedaldjungeln

Gitarrerna som jag använder har sina fabriksmonterade mickar. Har ingen aning om vad det är för något men det är inga dyra gitarrer jag har. Den dyraste är en Hagström för 6000. Men det brusar lika ändå även då jag har testat setupen med finare/dyrare gitarrer. Jag brukar inte spela med så mycket dist (längre) men det brusar ändå mycket. 😄 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, hertingen säger:

Tack för tipset. Ska kollas upp. Har inte direkt satt någon budget men helst så billigt som möjligt. Vad betyder föresten: "En annan trevlig feature är att man kan placera den i loopen om man vill i och med return/send-in- och utgångarna." ? Jag har inte så bra koll på kopplingar och så. 😛 

Onkel Roland förklarar saken bra här.

X-metoden enkelt förklarat medelst trevlig och informativ bild:

NS2_Diagram3.jpg?w=650&ssl=1

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
9 timmar sedan, CHAE säger:

Onkel Roland förklarar saken bra här.

X-metoden enkelt förklarat medelst trevlig och informativ bild:

NS2_Diagram3.jpg?w=650&ssl=1

Vänligen,

CHAE

Samma funktion som EHX. Hela loopen kan dessutom vara i förstärkarens loop om den har en FX-loop.  Detta är en bra fetature då många overdrive/dist/fuzz är brusiga på utgången även om ingången är tyst. Den dämpas med denna typ av gates.

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-31 på 23:45, CHAE säger:

Onkel Roland förklarar saken bra här.

X-metoden enkelt förklarat medelst trevlig och informativ bild:

NS2_Diagram3.jpg?w=650&ssl=1

Vänligen,

CHAE

 

På 2018-09-01 på 08:51, pme säger:

Samma funktion som EHX. Hela loopen kan dessutom vara i förstärkarens loop om den har en FX-loop.  Detta är en bra fetature då många overdrive/dist/fuzz är brusiga på utgången även om ingången är tyst. Den dämpas med denna typ av gates.

Kanon! Tack så mycket för era svar! 😄 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-09-01 på 08:51, pme säger:

[...]Hela loopen kan dessutom vara i förstärkarens loop om den har en FX-loop.  Detta är en bra fetature då många overdrive/dist/fuzz är brusiga på utgången även om ingången är tyst. Den dämpas med denna typ av gates.

Sant och väldigt fiffig feature, pme, det håller jag absolut med om; dock är jag osäker på om TS stärk verkligen har in- och utgångar för just FX-loop (?) Det var därför jag enbart pekade på X-metoden i mitt tidigare inlägg.

Jag kikade runt på ett gäng bilder och kunde dessvärre inte hitta dylika ingångar på stärken i fråga.

I alla händelser är det, som sagt, en praktiskt feature för både EHX- och BOSS-pedalen☺️

På 2018-09-04 på 19:52, hertingen säger:

 

Kanon! Tack så mycket för era svar! 😄 

Any time, any where🙂 Droppa gärna ett inlägg när du hittat en pedal som motsvarar dina önskningar.

Vänligen,

CHAE

Redigerat av CHAE
Edith; meningsbyggnadsfel och savtfle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...