Jump to content
Annons

Ozone 8 Klarar man sig utan Ozone?


remote

Recommended Posts

Har jag missat nått? Behöver jag verkligen Ozone? 
Jämföra upp till 10 st ref track och smidig A/B test är ju elegant,
men en onödig utgift kan tänkas, när jag har de övriga komponenterna för mastring.

Fast går arbetet fortare och enklare med Ozone, då kan det vara ide att börja använda Ozone.

 

 

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller helt med. Gör Ozone ditt jobb enklare och lättare, med motsvarande resultat, kan det vara värt det. Det finns en 10-dagars demo att testa. 

Personligen föredrar jag att arbeta med enskilda pluggar i en host jag känner mig bekväm med. Kan bli i pilligaste laget, men jag har roligare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-08-10 på 16:00, van Caine säger:

Jag älskar RX men är milt sagt sval till Ozone. Både arbetet och resultatet leder tankarna till mosad barnmat.

Menar du att Ozone ej kan ersätta Rx Final Mix hela vägen ut?

Rx är ju tyvärr utgången av iZotope.

Redigerat av remote
Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, remote säger:

Menar du att Ozone ej kan ersätta Rx Final Mix hela vägen ut?

Rx är ju tyvärr utgången av iZotope.


Helt olika saker, Ozone är för mix och mastering, att bearbeta inspelat material som en form av "make-up", typ. RX är framför allt till för oss inom post-produktion, och innehåller enbart verktyg för att reparera. Exempelvis brusreducera, ta bort vindljud från location-inspelningar, och prasslet av muggigt applicerade myggor.
Jag är verkligen inte ensam om att anse att Izotope RX, och då särskilt deras De-Noiser, är det bästa inom sitt område på marknaden just nu, allt som har med rekonstruktion är de väldigt duktiga på. Men när det gäller mer musikaliska och tonmässiga kvalitéer så tycker jag ofta de är alldeles för...."digitala". Inte som i rena, sånt uppskattar jag, men med ett ganska tunt kallt ljud som gärna blir antingen för luddigt särskilt i högmidden, eller direkt slätt och dynamiklöst på ett sätt som påminner mig väldigt mycket om känslan av barnmat.
Lyckligtvis inte lika illa som Waves dock. Jag använder Ozine-pluggar då & då för att de kan vara väldigt trevliga till särskilda ändamål, medans jag undviker Waves in i det sista.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ozone 8 Advanced. Köpte det på rea. Gillar LUFS-settingen. Bara leta på det starkaste partiet i låten och ställa den på analys så ställer det sig efter vad man önskar. typ -14. Sen nästa låt och nästa. Sen har man ställt nivåerna för en hel platta. Det i sig tycker jag har varit skitsvårt at få en jämn nivå på en fullängdare. Nu skitsmidigt!
FÖ bra verktyg som följer med. En del skit som vanligt , men överlag riktigt bra!
Använde den även till att mastra till vinyl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Remote: just precis den! Det blev nåt lurt där med länken...

I "Tips for Mix Bus Processing" går de igenom ett smart arbetssätt att göra en förbättrad mix, inte bara genom att Master Assistant analyserar låten, utan också hur man kan skapa en smart modulkedja och effektivt få delar av låten att framträda bättre. Följde själv detta koncept och fick en mycket bättre och mer ihoplimmad mix; speciellt sången blev mycket tydligare och stack inte ut så mycket från övriga instrument som den gjorde innan. Superbra.

Kedjan var alltså Dynamic Eq-Multiband Compressor-Exciter. 

Jag följde videon ganska slaviskt, och lyssnade/sololyssnade på varje modul/enhet (eller vad det kallas) - det känns ganska viktigt att man gör det och inte bara väljer ett preset liksom.

 

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Har nu kört Ozone 8 på ett åttiotal gamla kassettdemolåtar och CD-inspelningar i några månader, och måste säga att den är helt suverän. Man måste ge den tid och gå igenom alla presets som finns, och man kan då förbättra tråkigt "masterade" demos t.ex.  så att de blir så mycket bättre.

Det som är bra med den är att den har en Mastering Assistant, som automatiskt analyserar ljudet i real-tid, och ställer in hela ljudet, om du vill göra en snabb "mastering", men att den även har presets för alla inställningar och preset för varje modul, typ EQ, Dynamics osv.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så kör man med mixbus från harrison.

Edit:

När jag kollar på videon i ett inlägg här ovan så kom jag att tänka på en motsvarande video om så kallade curves i video redigering. Man sätter högsta och lägsta nivå sen förändrar man kurvans bana/utseende/brant/flack utifrån dom punkterna. På så sätt kan man ta fram ett grundläge man gillar och sen finlira sig fram "grafiskt" snabbt utan att det påverkar högsta och lägsta punkterna. 

Men det kanske fungerar så med audio plugins nu för tiden också.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...